۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۱۶۳۹۲۰
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

عامل برخی سلب توفیق‌ها لقمه‌های حرام و شبهه‌ناک است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که ویژگی‌های انسان بر اساس چهار عامل وراثت، لقمه، محیط خانه و تربیت شکل می‌گیرد، به بیان آثار لقمه حرام پرداخت.
حجت الاسلام‌والمسلمين سيد رحيم توکل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرحیم توکل، استاد سظح عالی حوزه علمیه قم یک‌شنبه شب در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) گفت: خداوند ما را به عبادت امر کرد تا دل‌ها نورانیت بیابد و حجاب دل‌ها کنار برود و با رفتن حجاب انسان وارد عالم کشف و شهود شود و آن‌چه مردم نمی‌بینند و نمی‌شنوند و نمی‌بویند، بتواند درک کند.
وی با اشاره به این‌که خداوند برای انسان برنامه گسترده‌ای را در نظر گرفت و در این برنامه دستوراتی برای انسان آورد، ادامه داد: اگر این دستورات اجرا شود برکات بسیاری برای انسان دارد و انسان می‌تواند به رشدی که خداوند خواسته است برسد.
چهار عامل تأثیرگذار در خصوصیات انسان
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم، چهار عامل را در انسان مؤثر خواند و گفت: وراثت، لقمه،‌ محیط خانه و تربیت در انسان تأثیر می‌گذارد، اما اثر تربیتی از سه عامل دیگر قوی‌تر است، گاه انسان عامل وراثتی و لقمه و محیط خانه را دارد اما در اثر معاشرت با نااهل دچار گمراهی می‌شود.
وی گفت: پسر حضرت نوح(ع) از اهلیت آن حضرت به در آمد، تربیت این‌گونه در انسان تأثیر می‌گذارد و انسان را ممکن است با داشتن سه عامل وراثت، لقمه و محیط خانه به گمراهی بیندازد.
حجت‌الاسلام والمسلمین توکل در ادامه به شرح و توضیح عاملیت لقمه و غذا پرداخت و گفت: انسان از روح و بدن تشکیل یافته است، روح روی بدن تأثیر می‌گذارد و بدن نیز بر روی روح تأثیر می‌گذارد، روح راکب بر بدن است و بدن انسان همانند ماشین در خدمت روح است.
وی با اشاره به اثر تکلیفی علم و جهل، اظهار کرد: عقاب کردن یا عقاب نکردن به علم و جهل انسان ربط دارد، نداند حرام است و انجام دهد عقابی در کار نیست،‌ عمل تکلیفی وابسته به علم و جهل است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: تأثیرگذاری اثر وضعی عمل ربطی به علم و جهل ندارد، مانند این‌که انسان جام زهری را بنوشد یا دست خود را به سیم برق بزند حتی اگر نداند این اثر وضعی خود را می‌گذارد.
لقمه حرام حتی در صورت آگاه نبودن تأثیر خود را می‌گذارد
وی افزود: انسان اگر بداند که لقمه حرام است و بخورد هم اثر وضعی و هم اثر تکلیفی بر وی می‌گذارد،‌ هم عقاب می‌شود و هم بر روی روح انسان تأثیر می‌گذارد، اما اگر نسبت به حرام بودن لقمه آگاه نباشد،‌ عقاب نمی‌شود اما اثر وضعی آن را بر روی روح انسان می‌گذارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین توکل ابراز کرد: گاه لقمه حرام توفیقات انسان را از وی می‌گیرد، حتی اگر انسان علم به حرام بودن لقمه نداشته باشد، عقل می‌گوید انسان اگر احتمال بدهد که لقمه‌ای لقمه حرام است یا عملی عمل حرام است، آن را انجام نمی‌دهد.
وی با اشاره به این‌که انسان اگر احتمال بدهد در سوراخی مار وجود دارد، دست خود را در آن سوراخ نمی‌کند، گفت: انسان در احتمال ضعیف هم اهل مراعات است، مانند این‌که از 20 لیوان نوشیدنی یک لیوان سم خطرناک باشد، انسان در این امر احتیاط می‌کند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: دین می‌گوید که انسان در امر دینش هم باید محتاط باشد،‌ پیامبر(ص) فرمودند که کارها به سه قسم حلال آشکار، حرام آشکار و کارهای مشتبه است،‌ اما اگر انسان کارهای شبه‌ناک را انجام داد، به طور قطع نکبت حرام او را می‌گیرد.
وی ابراز کرد: اگر انسان واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند، فرد متقی است، اگر انسانی در وادی تقوا قدم زد و به واجبات عمل کرد و از محرمات پرهیز کرد نورانیتی می‌گیرد، و حجاب‌ها کنار می‌رود و ایمان می‌یابد، اما این ایمان، ایمان عاریه‌ای است.
ایمان مستقر سبب حفظ شدن انسان‌ها در مشکلات می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین توکل خاطرنشان کرد: با ایمان عاریه‌ای انسان نمی‌تواند در مشکلات محکم بایستد، دنیا پر از بلا است، همان‌گونه که آب ماهی دریا را احاطه می‌کند، مشکلات انسان را احاطه کرده است.
وی گفت: انسان باید ایمان عاریه‌ای خود را به ایمان مستقر تبدیل کند، حوادثی که هر چیزی را از میان می‌برد اگر به فردی که ایمان مستقر دارد برسد، مانند کوه می‌ایستد،‌ با ایمان عاریه‌ای انسان نمی‌تواند در مشکلات طاقت بیاورد.
استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که انسان اگر در شبهات اهل مراعات شد به مرحله ورع می‌رسد، گفت: اگر انسان در هنگام شبهات، اهل ورع و مراعات شد، ایمان عاریه‌ای وی به ایمان مستقر و پایدار تبدیل می‌شود.
وی اظهار کرد: دل انسان با غذا خوردن زیاد و نوشیدن زیاد می‌میرد، همان‌گونه که اگر به درختی آب بسیار بدهند، آن درخت از میان می‌رود، حتی اگر این غذا خوردن، غذای حلال باشد، اگر غذای حلال دل انسان را بمیراند به طور قطع غذای شبهه‌ناک و حرام تأثیر خود را می‌گذارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین توکل گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا رو به سپاهیان یزید کرد و حجت را بر آنان تمام کرد، آن زمان که فرمود «سخن ما در دل آنان که لقمه حرام خورده‌اند اثر نمی‌گذارد، لقمه حرام بر دل آنان مهر زده است»./914/پ201/ی
ارسال نظرات