۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۱۶۲۲۰۳

ناگفته‌هایی از شهید آیت‌‎الله سید محمد باقر صدر

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که بیشترین تأثیر در منطق دلالت از آیت‌الله سید محمد باقر صدر است که یک ساختار نوین از علم منطق جدید را بنیان گذاشته است، بیان داشت: نظریه منطق استقراء، منطق ارسطو را نسخ و منطق جدیدی را استوار کرده که متأسفانه در مجامع علمی و دانشگاهی جهان اسلام هنوز این نظریه علمی مورد بررسی قرار نگرفته است.
شهيد صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز چهارشنبه بیست و هشتم فروردین ماه در مراسم بزرگداشت آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر و شهیده بنت‌الهدی صدر در مؤسسه امام موسی صدر در منطقه هفت تیر تهران بیت صدر را از نادرترین بیوت علمی جهان تشیع دانست و گفت: در دو قرن اخیر ما کمتر بیتی داریم که این تعداد نوابغ اثرگذار در تاریخ معاصر را به جهان، جهان اسلام و تشیع تقدیم کرده باشد.

وی عنوان داشت: در بیداری اسلامی، قذافی و صدام طاغوت‌هایی بودند که به دست مردم با ذلیل‌ترین شکل به هلاکت رسیدند که هردو این‌ها با این بیت درگیر شدند.

آیت‌الله اراکی ابراز داشت: شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر وقتی وارد کلام می‌شود، یک متکلم تمام عیار، در فلسفه یک فیلسوف تمام عیار اسلامی، در فقه یک فقیه محیط، برجسته و محقق و در اصول بنیان‌‎گذار اصول معاصر است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: به تعبیر آیت‌الله حائری شیرازی با اصولی که آیت‌الله سید محمد باقر صدر تولید کرد، اجتهاد معاصر رنگ دیگری به خود گرفت که فرمایش متینی است.

وی با اشاره به این‌که بیشترین تأثیر در منطق دلالت از آیت‌الله سید محمد باقر صدر است که یک ساختار نوین از علم منطق جدید را بنیان گذاشته است، بیان داشت: نظریه منطق استقراء، منطق ارسطو را نسخ و منطق جدیدی را استوار کرده که متأسفانه در مجامع علمی و دانشگاهی جهان اسلام هنوز این نظریه علمی مورد بررسی قرار نگرفته است.

آیت‌الله اراکی افزود: اصولا حرکت علمی در کشورهای عربی متوقف شده و این ایران است که امید به شکوفایی علمی در آن وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سامان‌یابی و سامان‌دهی فکری را از دیگر امتیازات آیت‌الله سید محمد باقر صدر ارزیابی کرد و گفت: او در هر رشته‌ از رشته‌های فکری که وارد شده ابداع و ابتکار داشته است؛ در فلسفه بزرگان زیادی در ایران بودند و فلسفه‌ای که در قم ارائه می‌شد، قوی‌تر از نجف بود که آیت‌الله سید محمد باقر صدر کتاب فلسفتنا را نوشت که وقتی انسان آن را مطالعه می‌کند، کاملا تفکر فلسفی سازمان‌یافته‌ای را در خود می‌یابد.

وی با بیان این‌که در عربستان وجود کتاب‌‎های شیعیان ممنوع بود، عنوان داشت: با این حال تنها کتابی که حتی در کتاب‌خانه‌های خصوصی عربستان نفوذ کرده بود، «اقتصادنا» اثر آیت‌الله سید محمد باقر صدر بود.

آیت‌الله اراکی بیان داشت: وقتی قیام امام خمینی(ره) برپا شد، سید محمد باقر صدر نامه‌ای به شاگردان خود نوشت مبنی بر این‌که از این به بعد از مرجعیت من سخن نگویید، پرچم دست امام خمینی(ره) است و همه ما باید دور این پرچم گرد آییم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: امام علی(ره) چه رفتاری داشت که اهل سنت نام ایشان را در کنار سایر خلفا می‌گویند و به‌عنوان رهبر جهان اسلام مطرح شده است؟ ما که از علی(ع) شیعه تر نیستیم.

وی ابراز داشت: پنج یا شش سال پیش خوابی دیدم که هنگام فجر است و فجر هنوز طالع نشده که امام موسی صدر آزاد شده و ما به استقبال از وی رفته‌ایم، در ماشین سؤال کردم که چطور آزاد شدید؟گفت این‌ها به این نتیجه رسیدند که مرا آزاد کنند اما از من تعهد گرفتند که درباره دستگیری‌ام سخنی نگویم.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: من به امام موسی صدر گفتم حالا که شما آزاد شده‌اید، می‌‌توانید جامعه علمی علمای اسلام را تشکیل دهید و وقتی به منزل رسیدیم، وقت نماز صبح بود که وی جلو ایستاد تا نماز را اقامه کنیم و من از خواب بیدار شدم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: همه تحولاتی که در لبنان و فلسطین از حزب‌الله و جرکت‌های آزادی بخش به‌‎وجود آمد به‌واسطه امام موسی صدر بود و از اینجا بیداری اسلامی در شمال آفریقا به‌وقوع پیوست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که امام موسی صدر در لبنان منطق دفاع از مظلوم و محرومین را داشت اظهار داشت: همان‌طور که شیعه امام موسی صدر را رهبر خود می‌دانست، اهل سنت و مسیحی‌ها هم خود را جزو اتباع او می‌دانستند. این ویژگی‌ها ضروری می‌کند که سیره سیاسی ائمه معصومین(ع)، امام خمینی(ره)، امام موسی صدر و آیت‌الله سید محمد باقر صدر مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد./956/پ201/ع

ارسال نظرات