۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۶۲۰۱۷

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نمایشگاه شهیده ولایت در جعفریه، نخستین جلسه روحانیان مستقر بخش کهک قم و عزاداری حضرت زهرا(س) در شهر قنوات برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، نمایشگاه سوگواره حدیث غربت در کوچه‌های بنی‌هاشم که با اعتبارات هیأت‌های مذهبی مردمی برپا شده به ترسیم مکان زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخته است.
این نمایشگاه از مصالح ساختمانی همچون آجر، کاهگل و چوب ساخته شده و دارای زیر بنایی به متراژ 3 هزار و 500 متر است که به مناسبت فرارسیدن ایام سالروز شهادت حضرت زهرا(س) برپا شده و در این نمایشگاه، راویان، قسمت‌های مختلف این بنا را برای بازدیدکنندگان بیان می‌کنند و مداحان اهل بیت مدیحه سرایی می‌کنند.
این بنا شامل باغ فدک، سقیفه، مسجد النبی، بیت رسول گرامی اسلام، کوچه‌های بنی هاشم و بیت امام علی(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) است و اتاق بستر حضرت فاطمه معصومه(س) و محلی نمادین از ترسیم شبانه سوگواری امام علی(ع) از شهادت حضرت فاطمه معصومه(س) از دیگر بناهایی است که در این مکان به تصویر کشیده شده است.
بیت امام صادق(ع)، بیت الاحزان و همچنین محلی به یاد میثم، یار با وفای امام علی(ع) نیز از دیگر مکان‌هایی است که در این نمایشگاه ترسیم شده است و خرمای صلواتی نیز در محل یادشده توزیع می‌شود.
به گفته سید محمد جدایی، مسؤول برگزاری نمایشگاه سوگواره حدیث غربت، این بنا از سوی ستاد بزرگداشت فاطمیه(س) و هیئات مذهبی قم ساخته شده و تمام اعتبارات آن مردمی است.
وی با اشاره به استقبال مردم از این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه از 15 فروردین بنا شده و روزانه حدود 10 هزار نفر از بخش‌های مختلف آن بازدید کرده‌اند.
مسؤول برگزاری نمایشگاه سوگواره حدیث غربت، برگزاری مراسم ویژه همزمان با شام شهادت حضرت زهرا(س) را یکی از برنامه‌های این نمایشگاه ذکر کرد و افزود: پس از برگزاری این مراسم هیئات مذهبی به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برای عرض تسلیت به ایشان حرکت کردند.
وی اجرای تئاتر سوگواری حضرت زهرا(س) در سالن مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه ذکر کرد.
به گفته مسؤول برگزاری نمایشگاه سوگواره حدیث غربت، این نمایشگاه در مکان‌های دیگر قم و در استان‌های دیگر از جمله مشهد و قزوین در حال ساخت است.
در نمایشگاه سوگواره حدیث غربت، تعدادی از روحانیان به پرسش‌های اعتقادی، شرعی و اخلاقی بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهند.
بزرگ‌ترین افتخار زنان مسلمان، فاطمه‌شناسی است
یکی از استادان برجسته حوزه و دانشگاه گفت: سبک زندگی فاطمی به معنای حرکت ویژگی‌های طبیعی زن به سمت ملکوت و کمال است و فاطمه شناسی یکی از بزرگ‌ترین افتخارات زنان مسلمان است.
دکتر فروغ نیلچی‌زاده در همایش سبک زندگی اسلامی و فاطمی که در مجتمع فرهنگی تبلیغی نور وابسته به اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، فاطمه شناسی را بزرگ‌ترین افتخار زنان مسلمان برشمرد و گفت: امامان معصوم، حجت خداوند بر روی زمین هستند و حضرت فاطمه(س) خورشید تابناک حجیت است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هنر دختر بودن بخشی از زندگی حضرت فاطمه(س) است، این در حالی است که در دنیای مدرن امروز، دختر بودن تنها فاصله زمانی میان کودکی و زن بودن است و بها و ارزشی در اذهان زنان در جهان ندارد اما در دین اسلام به ویژه در فرهنگ فاطمی، دختر بودن ارزش بزرگی در جهت ابعاد تربیتی و تشکیل زیرساخت‌های شخصیتی دارد.
وی با بیان این‌که فاطمه(س) حقیقتی جاری و الگویی بزرگ در عرصه جهانی و در همه اعصار است اظهار کرد: صدیقه کبری تنها الگوی جنسیتی برای بانوان نیست بلکه ایشان برای همه انسان‌های جهان اعم از زنان و مردان الگوی زندگی اسلامی است.
نیلچی‌زاده افزود: سبک زندگی فاطمی به معنای حرکت ویژگی‌های طبیعی زن به سمت ملکوت و کمال است و در این سبک اسلامی، زندگی توحیدی معنا پیدا می‌کند و زن شخصیت و جایگاه خاصی به لحاظ کمال و از منظر انسانی پیدا می‌کند.
وی عفت و حیا را یکی از درس‌های مهم حضرت فاطمه(س) به زنان دانست و گفت: مهم ترین ویژگی دختران و زنان، عفت، حیا و پاکدامنی است و جامعه‌ای که زنان و دخترانش با عفت و حیا زندگی می‌کنند فساد و ناهنجاری‌های اجتماعی در آن کمتر است.
وی تصریح کرد: اسلام زیباترین هویت را برای زن تعریف کرده است و دختر را برکت و حسنه می‌نامد، در زمانی که جاهلیت در همه جهان سیطره داشت و در عربستان دختران زنده به گور می‌شدند و یا در ایران که زنان جز کنیزی و یا حضور در حرم سراها جایگاهی نداشتند و حتی در غرب نیز در عصر جاهلیت زنان تنها ابزاری برای هوسرانی و ابتذال بودند، اسلام به زن هویتی انسانی بخشید.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: طرفداران حقوق زن بارها درباره جایگاه زنان داعیه دفاع سر می‌دهند و غافلند که اسلام از همان ابتدا نگاه ارزشی و انسانی به زن داشته و جایگاه شخصیتی زن را در پاکدامنی و دوری از آلودگی‌ها خوانده است.
وی درباره یکی از شبهاتی که پیرامون شخصیت حضرت فاطمه(س) وجود دارد نیز این گونه توضیح داد: برخی می‌اندیشند فاطمه(س) چون در دامان پیامبر پرورش یافت و همسر علی(ع) بود دارای چنین جایگاهی است، در حالی که در تاریخ بسیاری از انسان‌های پاک زیستند که فرزندان آنها راه دیگری در زندگی خود انتخاب کردند.
نیلچی‌زاده تصریح کرد: راز تفاوت‌های انسان، ریشه در انتخاب‌های او در زندگی دارد و فاطمه زهرا(س) خود راه و شیوه زندگی‌اش را انتخاب کرده است و از همان کودکی با ایمان راسخ به خداوند و شناخت علمی و عملی اسلام، گام در راه اعتلای شخصیتی خود برداشته است.
وی با اشاره به سال حماسه سیاسی و اقتصادی اظهار کرد: ایشان در خطبه فدک، از نظر سیاسی دیدگاه‌های خود را بیان کردند و در عین حال که می‌توانستند بهترین رفاه را در زندگی داشته باشند و با فرد ثروتمندی ازدواج کنند، شیوه ساده زیستی و در عین حال کمال طلبی را انتخاب کردند زیرا به خوبی می‌دانستند آسایش با آرامش فکری و روحی متفاوت است و هر آسایشی در زندگی، آرامش را به همراه نمی‌آورد.
نیلچی‌زاده در پایان گفت: این بانوی بزرگ و نمونه اسلام، رضایت خداوند و ایمان به او را همواره سرلوحه زندگی‌اشان قرار دادند و تا آخرین روزهای زندگی‌اشان به عنوان همسری فداکار و مادری از خود گذشته زندگی کردند و حتی در راه حمایت از ولایت نیز به شهادت رسیدند.
نخستین جلسه روحانیان مستقر بخش کهک قم برگزار شد
نخستین جلسه گردهمایی روحانیان مستقر بخش کهک قم در اداره تبلیغات اسلامی این شهر برگزار شد.
در این جلسه حجت‌الاسلام خلیل سمیعا، رییس اداره تبلیغات اسلامی کهک درباره مناسبت‌های پیش رو و ایام سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) توصیه‌هایی بیان کرد.
وی در ادامه خواستار مشارکت بیشتر روحانیان مستقر در برگزاری مراسم‌های مذهبی و دینی در روستاهای بخش کهک شد.
در این جلسه هر یک از روحانیان مستقر نیز به بیان مشکلات، دغدغه‌‌ها و گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در تعطیلات نوروزی امسال پرداختند.
جهاد فاطمی مبنای جهاد سیاسی و اقتصادی است
کارشناس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: جهاد فاطمی در حقیقت مبنای جهاد سیاسی و اقتصادی است که انسان‌های خفته را از خواب غفلت بیدار می‌کند.
حجت‌الاسلام جواد عظیمی با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: حضرت زهرا(س) یکی از شخصیت‌هایی است که با حضور، حرکت‌ و جهاد به موقع تاریخ اسلام و بشریت را دگرگون کرد و سبب قوام نظام اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) شد.
وی افزود: حرکت جهادی حضرت زهرا(س) سبب شد تا اسلام و فرهنگ نبوی تثبیت شود و ادامه رسالت و نبوت در زمینه امامت، دین و قرآن پا برجا باقی بماند.
کارشناس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: همه مسلمانان باید با تأسی به حضرت زهرا(س) برای حفظ دستورات الهی و مکتب امامت و ولایت جان‌نثاری کنند.
وی یادآور شد: حرکت جهادگونه حضرت زهرا(س) انسان‌های خفته را از خواب غفلت بیدار کرد تا اسلام نیرو بگیرد.
حجت‌الاسلام عظیمی عنوان داشت: حضرت زهرا(س) با حرکت خود امامت و ولایت را حفظ کرد و سبب آگاهی بشریت از فتنه‌ها شد.
وی تصریح کرد: امروز شاهد ارزش‌های ماندگار حضرت زهرا(س) در جامعه کنونی هستیم که در نتیجه آن ملت شریف ایران در راه ولایت حاضر به ایثارگری هستند.
کارشناس دارالقرآن اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان این‌که فرهنگ فاطمی نسخه نجات‌دهنده بشریت است گفت: امروز بشر با فرهنگ فاطمی به این نتیجه رسیده که اگر خوشبختی و کمال را دنبال می‌کند فرهنگ فاطمی نجات‌دهنده انسان‌ها است.
وی عنوان داشت: ملت ایران از بدو انقلاب به این نتیجه رسیدند که سعادت و کمال در گرو فرهنگ فاطمی است.
حجت‌الاسلام عظیمی با بیان این‌که جهاد فاطمی در حقیقت مبنای جهاد سیاسی و اقتصادی است گفت: امروز وجدان‌های خفته باید با تأسی به حضرت زهرا(س) از خواب بیدار شوند و در راستای جهاد سیاسی حضرت زهرا(س) گام بردارند.
عزاداری حضرت زهرا(س) در شهر قنوات
به مناسبت سالروز شهادت بزرگ بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم عزاداری و سوگواری در مرکز قرآنی خواهران قنوات با شرکت بانوان و عاشقان آن حضرت برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات اظهار داشت: به همت اداره تبلیغات اسلامی قنوات و مرکز قرآنی خواهران این اداره مراسم عزاداری ویژه بانوان به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) در روز یکشنبه همزمان با روز شهادت آن بانوی گرامی در مرکز آموزشی خواهران شهر قنوات برگزار شد.
وی در ادامه افزود: در ابتدای این مراسم پرفیض و معنوی ابتدا زیارت حضرت زهرا(س) به صورت جمعی قرائت شد و سپس در ادامه یکی از روحانیان پیرامون شخصیت حضرت زهرا(س) به ایراد سخن پرداخت و در ادامه مداحی و نوحه سرایی ار سوی مداحان انجام شد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات گفت: در این مراسم جمع زیادی از بانوان حضور داشتند.
برگزاری نمایشگاه شهیده ولایت در جعفریه
مراسم افتتاح شهیده ولایت حضرت زهرا(س) با حضور دسته‌های عزاداری هیئات مذهبی شهر جعفریه برگزار شد.
وحید اکبری، کارشناس اداره تبلیغات اسلامی جعفریه با اعلام این خبر گفت: این نمایشگاه با همکاری حوزه علمیه و هیئات مذهبی بازسازی شده است که در آن گوشه‌ای از مصائب حضرت زهرا(س) به تصویر کشیده شده است.
به گفته وی این نمایشگاه تا 30 فروردین هر روز از ساعت 13 تا 23 برای بازدید علاقه مندان باز است.
اکبری تصریح کرد: تاکنون هیئات مذهبی استقبال چشمگیری از این نمایشگاه داشتند.
مراسم تعزیه خوانی شهادت حضرت زهرا(س) در بخش جعفرآباد قم
مراسم عزاداری و تعزیه خوانی در سالروز شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره(س) با حضور حجت الاسلام حسینی المدنی، رییس اداره تبلیغات اسلامی جعفریه و جمع زیادی از مردم بخش جعفرآباد در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد.
حجت‌الاسلام مدنی در پایان این تعزیه از مجریان و دست اندرکاران برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر کرد.
شایان ذکر است، اجرای این مراسم به مدت سه روز در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ادامه خواهد داشت.
رسالت جامعه قرآنی در تحقق شعار حماسه سیاسی و اقتصادی
کارشناس دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم رسالت جامعه قرآنی را در تحقق شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مهم دانست.
حجت‌الاسلام سید جواد عظیمی، کارشناس دارالقرآن الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: امروز کشور برای عبور از بحران‌آفرینی دشمن نیازمند الگوگیری از مصادیق حماسه در صدر اسلام است تا بتوانیم مشی سیاسی و اقتصادی اسلام و مذهب تشیع را به درستی به جهان بشناسانیم.
وی با بیان این‌که قرآن کتاب زندگی و راهگشا برای همه است به رسالت جامعه قرآنی در تحقق شعار سال اشاره و عنوان کرد: چه کسانی بهتر از جامعه قرآنی با مفاهیم و آیات و دستورات قرآن کریم آشنایی دارند و می‌توانند مبلغ آن باشند.
حجت‌الاسلام عظیمی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر این‌که در مشکلات به قرآن پناه ببرید، تصریح کرد: جامعه قرآنی می‌توانند خودشان با تبعیت از دستورات قرآن مردم را نیز با این آموزه‌ها آشنا کنند و اگر دولتمردان واقعا سراغ جامعه قرآنی بروند و از آنان در تبیین موضوعات کمک بگیرند در تحقق این شعار موفقیت بیشتری خواهیم داشت./907/پ202/پ
ارسال نظرات