۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۵۸۸۸۳
امام جمعه موقت تهران:

تقوای سیاسی و اجتماعی در متن تفکر آیت‌الله خوشوقت گنجانده شده بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که آیت‌الله خوشوقت تقوای سیاسی را در متن تقوا می‌دانست، گفت: آیت‌الله خوشوقت همیشه به مردم امید می‌داد و اهل‌فتنه و افرادی را که مقابل ولایت فقیه می‌ایستادند را اصلا قبول نداشت.
حجت السلام والمسلمين صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران شب گذشته در مراسم بزرگداشت آیت‌الله خوشوقت که در مدرسه معصومیه برگزار شد، با بیان این‌که آیت‌الله خوشوقت تقوای سیاسی را در متن تقوا می‌دانست، گفت: آیت‌الله خوشوقت همیشه به مردم امید می‌داد و اهل‌فتنه و افرادی که مقابل ولایت فقیه می‌ایستادند را اصلا قبول نداشت.

وی ادامه داد: افزون‌ بر تقوا فردی، تقوای سیاسی و اجتماعی در متن تفکر آیت‌الله خوشوقت گنجانده شده بود و حساسیت خاصی نسبت به تبری و تولی داشت، ایشان نور بود که خاموش شد و در رحمت خدا بود که بسته شد.

این استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: اگر کسی به روح اسلام که حکومت امیرمومنان(ع) و حکومت اسلامی بی‌اعتنا باشد و مخالفت کند بی‌تقوایی او قابل مقایسه با شراب خواری و قماربازی نیست؛ این جنایتی است که با هیچ جنایتی قابل مقایسه نیست

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران ذکر، احراز تقوا و تفکر را از ویژگی‌های مهم آیت‌الله خوشوقت خواند و خاطرنشان کرد: اگر زمینه برای سخن گفتن پیش نمی‌آمد ایشان سخن نمی‌گفت، قبل از سخن گفتن نیز تفکر می‌کرد.

وی افزود: تمام تأکید آیت‌الله خوشوقت احراز تقوا بود، اموری که سبب خوش‌بختی ایشان شد استعداد ذاتی و قابلیت پذیرش دستورات خدا در وجودش بود، آیت‌الله خوشوقت عالم با حقیقت، ره‌یافته و ارباب کشف شهود بود، از محضر علمای بزرگواری همانند آیت‌الله طباطبایی بهره‌گرفته بود و نسبت به ایشان محبت خاصی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در ادامه با تأکید بر این‌که اخلاق باید در جامعه در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: انسانی که هدفش خدا است ظرفیت مظهریت جمال الهی را خواهد داشت در حالی که آسمان و زمین طاقت تجلی الهی را ندارند.

طلاب باید قبل از عالم شدن به فکر خودسازی باشند

وی بیان داشت: خدا به انسان ظرفیتی داده که اگر در مسیر درست حرکت کند خودش را  می‌یابد، اگر فردی بخواهد نظرش به غیر خدا باشد خدا به او نشان می‌دهد که هم نظرش درست نیست و همه آن چیزی که به آن نظر کرده است و هر قدر فرد از اسفل السافلین دور شود متصل به صفات و اخلاق الهی می‌شود.

امام جمعه موقت تهران حب نفس و ذات را از عوامل گرفتاری انسان‌ها برشمرد و با تأکید بر خودسازی گفت: طلاب باید قبل از عالم شدن به فکر خودسازی باشند، فردی که به حوزه وارد می‌شود اگر به دنبال شهرت و توسعه شخصیت خود باشد از خدا فاصله می‌گیرد و به جایی نخواهد رسید.

وی افزود: اگر انسان خود را در مقابل خدا بشکند به همه جا می‌رسد ولی رسیدن به مقامات عالیه نیاز به شجاعت، استقامت دارد و فرد نمی‌تواند یک شبه به این مراتب عالی برسد، باید انسان ابتدا زمینه آمادگی در دل خود را ایجاد کند؛ وجود آلوده و خبیث هرگز در مسیر نسیم رحمت الهی قرار نمی‌گیرد، تحول و پاک شدن است که فرد را عاقبت به خیر می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان این‌که جایگاه قرآن قلب فرد است نه ذهن او خاطرنشان کرد: اگر قلب پاک باشد همه چیز درست می‌شود و درست شدن قلب بستگی به این دارد که فرد از یک صاحب نفس بهره‌ بگیرد.

خدا، ائمه و ملائکه ناظر اعمال ما هستند

وی ادامه داد: خدا شهود و نظارت عینی بر اعمال ما دارد، ملائکه و ائمه(ع) نیز شاهد اعمال ما هستند، اگر فرد ذات پاک، تصمیم جدی و استقامت داشته باشد خدا او را به وسیله افراد هدایت می‌کند، انسان با درس خواند ظاهری به ملکوت نمی‌رسد اگر در مسیر الهی باشد خداوند افرادی را در مسیر راه او قرار می‌دهد که او را یاری کرده و دست‌اش را بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در پایان با تأکید برانتخاب دوستان با تقوا گفت: فرد باید در سفر قبل از حرکت به فکر رفیق باشد، انبیا، شهدا و صدیقین بهترین رفیقان برای فرد هستند؛ فرد باید برای خود استاد نفوس زکیه پیدا کند و پس از اجرا احکام ظاهری اسلام دستورات اسلام را انجام بدهد./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات