۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۵۷۱۹۵
آیت‌الله جوادی آملی:

قرآن تنها با معرفت شناسی زمینی شناخته نمی شود

خبرگزاری رسا - حضرت آیت‌الله جوادی آملی با ناکافی دانستن معرفت شناسی حسی و تجربی در فهم آیات قرآن، ابراز داشت: برخی با معرفت‌شناسی حسی و تجربی شروع به کار می‌کنند این‌ها خیال می‌کنند قرآن‌شناسی مثل زمین‌شناسی است.
ديدارکميته علمي و اجرايي همايش بين‌المللي قرآن و مستشرقان با آيت‌الله جوادي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، کمیته علمی و اجرایی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان، با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، با آیت‌الله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کردند.
آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به ویژگی‌های ممتاز قرآن کریم در میان سایر کتب آسمانی گفت: قرآن یک کتاب زمینی نیست، خدای سبحان تعبیرش درباره قرآن این نیست که من قرآن را انداختم تعبیرش این است که آویختم، بعضی گمان می‌کنند خدای سبحان قرآن را، آن طوری که باران نازل کرد، نازل کرد در حالی که باران را انداخت، اما قرآن را آویخت، اگر قرآن را آویخت قرآن یک طرفش زمینی است یک طرفش آسمانی، اگر چیزی زمینی و آسمانی شد، با معرفت‌شناسی زمینی به تنهایی شناخته نمی‌شود.
وی با اشاره به این‌که قرآن حبل متینی است که واسط بین خدا و زمین است، اظهار داشت: اگر کسی بخواهد قرآن‌شناس باشد باید این مسیر را بتواند طی کند این با لغت حل نمی‌شود، با ادبیات حل نمی‌شود، با فلسفه حل نمی‌شود، با کلام حل نمی‌شود، این یک بُعد دیگر می‌خواهد.
استاد درس خارج فقه در ادامه با ناکافی دانستن معرفت شناسی حسی و تجربی در فهم آیات قرآن، ابراز داشت: برخی با معرفت‌شناسی حسی و تجربی شروع به کار می‌کنند این‌ها خیال می‌کنند قرآن‌شناسی مثل زمین‌شناسی است مثل سپهرشناسی است خیال می‌کنند رفتند مریخ را شناختند، می‌توانند آیات را نیز بشناسند.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به سطوح مختلف معرفت شناسی، اذعان داشت: کف معرفت معرفت‌شناسی حسی و تجربی است، از این پایین‌تر دیگر سوادی نیست، بالاتر از آنها نیمه‌تجربی، ریاضی است که تا حدودی باخبرند از آن بالاتر معرفت‌شناسی کلامی است که در دسترس اینها خیلی کم است از آن بالاتر معرفت‌شناسی فلسفی است که در درست اینها خیلی کم است از آن بالاتر معرفت‌شناسی عرفان نظری است که در دست اینها خیلی کم است از آن بالاتر معرفت‌شناسی شهودی است که مقدور اینها نیست، و وحی مبارک در ردیف اینها نیست، وحی جای دیگر است اصلا در ردیف این معرفت‌های عادی نیست، بنابراین وحی در قله معارف است که در این ردیف‌ها نیست این ردیف‌ها که کار بشر است.
وی افزود: بنابراین اول باید یک معرفت‌شناسی جامع به این‌ها داد به آنها گفت که این کتاب یک طرفش زمینی است یک طرفش آسمانی، شما باید یک بُعد زمینی داشته باشید که معرفت‌شناسی حسی و تجربی است با آن طب و داروسازی و گیاه‌شناسی و کشاورزی و دامداری و انرژی هسته‌ای و اینها را می‌شود درست کرد یک طرفش باید معرفت‌شناسی عقلی داشته باشید که بدانید که این قرآن تا کجا آدم را می‌برد و می‌آورد.
این مفسر قرآن، با بیان این‌که اگر قرآن نیامده بود هیچ اثری از مسیحیت و یهودیت نبود، فرمودند: قرآن آمد انبیا را تطهیر کرد، به عصمت انبیا نظر داد، انجیل را معرفی کرد، تورات را معرفی کرد، انبیا را معرفی کرد و ثابت کرد یک مسیحیت اصیل و یک یهودیت اصیلی هست.
گفتنی است، در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام مرادخانی، دبیر علمی همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان، گزارشی از روند برگزاری این همایش ارائه داد./907/د102/ی
ارسال نظرات