۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۵۶۵۶۲
حجت‌الاسلام رفیعی:

وقتی خود مسؤولان مراعات نمی کنند چطور می توان از مردم توقع داشت

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: متأسفانه گاه در جامعه تمسخر، تحقیر و توهین صورت می‌گیرد و بخشی از گناه تمسخر و توهین گردن مسؤولان است، زیرا گاه خود آنان این موضوع را رعایت نمی‌کنند و نمی‌توان توقعی از مردم داشت.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی‌، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص)، چهارشنبه شب در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س)، گفت: در اسلام مزاح و شوخی صحیح وجود دارد و پیامبر(ص) نیز با امیرالمؤمنین(ع) شوخی می‌کرده‌اند.

وی با بیان این‌که در سفر نیز به شوخی غیرحرام توصیه شده است، افزود: خندیدن برای تمسخر بد است، در صدر اسلام مشرکان به مؤمنان هنگام طواف کعبه می‌خندیدند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) خاطرنشان کرد: اکنون نیز گاه دیده می‌شود که بی‌نماز‌ها نمازخوانان را مسخره می‌کنند، این موبایل‌ها گاه وسیله مسخره کردن شده است و گاه لطیفه‌هایی درباره مقدسات و متأسفانه گاه درباره ائمه(ع) دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیز مراجع، علما و شخصیت‌های نظام نیز مورد تمسخر قرار می‌گیرند که این موضوع امر پسندیده‌ای نیست.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: پیامبر(ص) به اباذر فرمود که برخی حرفی می‌زنند تا دیگران را بخندانند و مسخره کنند، پیامبر(ص) در ادامه به عاقبت مسخره‌کنندگان اشاره کرد و گفت خداوند اینان را در جهنم پرت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که حرمت مؤمن از حرمت خانه خدا برتر است، ابراز داشت: نمی‌توان مؤمن را مسخره کرد یا غیبت یا تحقیر کرد، علیه مؤمن شعار داد و او را کوبید، آبروی مؤمن را در جمع ریخت و گاه مؤمنان به حرمت این گناه اجتماعی توجه ندارند.

این مبلغ و کارشناس حوزوی درباره واقعه 22 بهمن‌ماه در حین سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در حرم حضرت معصومه(ع) گفت: برخی حرمت حرم را نگاه نمی‌دارند و این گناه بزرگی است و خامی است، این‌ها بی‌دقتی و ضربه‌زدن است، اگر نگوییم عناد و تحجر است، اگر نگوییم این شعاردادن‌ها نشان از یک خط‌ دهی غلط است که بازار آن در روزنامه‌ها و سایت‌ها داغ است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با بیان این‌که بازار اتهام جرم ثابت‌نشده در روزنامه‌ها و رسانه‌ها رایج است، داشت: فیلم جرمی که ثابت نشده پخش می‌شود، مجرمی که ثابت نشده و حضور ندارد در همین صدا و سیما نام برده می‌شود، باید توجه داشت گناه هرچه از انسان و شخصیت بالاتری باشد، بزرگ‌تر است، گاه انسان برای ده نفر حرف می‌زند و گاه برای میلیون‌ها انسان حرف می‌زند.

وی ادامه داد:‌ بی‌تقوایی لطف خدا را از انسان سلب می‌کند، در قرآن آمده است که اگر مردم تقوا داشتند ما به آنان برکت می‌دادیم، اما متأسفانه گاه در جامعه تمسخر، تحقیر و توهین صورت می‌گیرد و بخشی از گناه تمسخر و توهین گردن مسؤولان است، زیرا گاه خود آنان این موضوع را رعایت نمی‌کنند و نمی‌توان توقعی از مردم داشت.

حجت‌الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: فردی امام سجاد(ع) را مسخره می‌کرد، یک وقت کسی عبای امام(ع) را کشید و به گوشه‌ای پرت کرد، امام سجاد(ع) به وی فرمود که آیا نمی‌دانی که روز قیامتی نیز وجود دارد.

وی گفت: بعضی شادی را با تمسخر و دست‌انداختن اشتباه می‌گیرند، این مسأله را باید صدا و سیما نیز توجه داشته باشد، گاه برنامه طنزی ساخته می‌شود که در آن تمسخر صورت می‌گیرد، اما خلاف اسلام است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) ابراز کرد: ادا درآوردن جایز نیست و طنز محسوب نمی‌شود، با توجه به در پیش بودن نوروز باید توجه داشته باشند که در فیلم‌ها و سریال‌های خود مسخره کردن و مسائل غیرشرعی را یاد ندهند.

وی گفت: اگر این امر صورت بپذیرد آن‌گاه تضاد پیدا می‌شود میان حرف‌هایی که ما می‌زنیم و سریال‌های صدا و سیما، در سخنرانی ما ساعت 6 و 30 صبح توصیه به رعایت احکام می‌شود اما بعد از آن همان شبکه توصیه‌ها از سوی صدا و سیما نادیده گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: صدا و سیما باید فیلم و سریال و طنزش با هم هماهنگ باشد، اگر این‌گونه شد، این گفتن‌ها تأثیر خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: غیبت به صورت، زبانی، کتابت، نوشتنی و گاه با اشاره است، عیب تمسخر و خرده گرفتن بر مخلوق، تمسخر خالق است./914/پ202/ج

ارسال نظرات