۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۵۵۸۹۰

مرمت‌ بقعه شیخ صفی‌ و مدرسه علمیه صالحیه اردبیل پایان یافت

خبرگزاری رسا ـ همزمان با دهه فجر، مرمت‌ بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و حوزه علمیه تاریخی صالحیه به پایان رسید.
مدرسه علميه صالحيه اردبيل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، کاظم دبیر، فرماندار اردبیل امروز در مراسم افتتاح پروژه مرمت بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار داشت: برای مرمت‌ این بقعه تاریخی که همه ساله میزبان خیل گردشگران داخلی و خارجی است، یک میلیارد ریال هزینه شده است.

 

وی از افتتاح هفت پروژه از جمله مدرسه علمیه تاریخی صالحیه، تزئینات مسجد جامع و جمعه مسجد، قندیل‌خانه بقعه شیخ صفی با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 800 میلیون تومان خبر داد و گفت: ظرفیت عظیمی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در استان اردبیل وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت می‌توان سرانه تولید ناخالص را در استان افزایش داد.

 

وی با بیان این‌که آثار، ابنیه و میراث فرهنگی استان اردبیل ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی استان دارد، افزود: باید تلاش کنیم با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی مدت اقامت مسافران را در استان به سه روز ارتقا داده و منابع جدیدی را نیز در استان تعریف کنیم.

 

بنا بر این گزارش، مجموعه نفیس بقعه شیخ صفی‌الدین به نام عارف نامدار شیخ صفی‌الدین اردبیلی، در سال 735 ه. ق. به دست فرزند وی صدرالدین موسی بنا شد. پس از شروع حکومت صفویه، به سبب ارادت شاهان صفوی به جد خود، واحدهای مختلفی به این مجموعه اضافه شد. به ویژه در دوره شاه عباس اول و از آن جا که وی ارادت فراوانی به شیخ صفی الدین داشت و بسیار به زیارت مقبره وی می‌رفت، برای تکمیل و تزیین این اثر، کارهای فراوانی صورت گرفت. در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور آراسته شد که هم چنان پس از گذشت چندین قرن به عنوان یکی از مفاخر تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌آید.

 

یکی از موارد منحصر به فرد این مجموعه این است که این بقعه حاوی ده‌ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌های هنری است که از آن جمله می‌توان به عالی‌ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچ‌بری کتیبه‌های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میر عماد، میر قوام الدین، محمد اسماعیل و...) منبت های ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری و غیره اشاره کرد. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری نامبرده، آن را در مجموعه‌های تاریخی ایران شاخص و متمایز کرده ‌است.

 

همچنین، مدرسه تاریخی علوم دینی صالحیه اردبیل پس ‌از مرمت فاز اول در سال 87 با حضور امام جمعه این شهر به بهره‌برداری رسید که فازهای نهایی این مرکز علوم دینی همزمان با دهه فجر با حضور علمای دین، مسؤولان و اقشار مختلف مردم اردبیل امروز پس از مرمت بازگشایی شد.

 

گفتنی است، این مرکز تاریخی میراث گرانبهای تاریخ معنوی و دینی مردم دارالارشاد محسوب می شود که مرمت این مدرسه در سه فاز غربی، شرقی و جنوبی و در سه هزار متر مربع اجرایی شد./9352/پ202/پ

ارسال نظرات