۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۱۵۵۷۳۲

جزئیات جدید امتحانات سطح عالی حوزه علمیه قم اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ معاونت آموزش حوزه علمیه استان قم، جزئیات جدید برنامه درسی و امتحانی طرح ساماندهی قدیم و جدید سطوح عالی مدیریت حوزه علمیه استان در سال تحصیلی 92-91 را اعلام کرد.
آزمون حوزه
‌‌حجت‌الاسلام محمدعلی نظری، مدیر امتحانات حوزه علمیه استان قم،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: طرح ساماندهی برای طلاب و محصلان دارای کد محل تحصیل 529 و 530 از حوزه علمیه قم خواهد بود.
وی افزود: طلاب سطح 2 و 3 در مراکز تخصصی و مؤسسات آموزشی حوزه، لازم است افزون بر گذراندن دروس آن مراکز، در فقه و اصول پایه‌های 7 تا 10 شرکت و در امتحانات متمرکز که از سوی معاونت آموزش مدیریت حوزه علمیه استان قم برگزار می شودٰ شرکت کنند.
حجت‌الاسلام نظری گفت: ‌شرکت و حضور مستمر تمامی طلاب در دروس (رسائل، مکاسب، کفایه و تفسیر پایه‌های 7 و 8 از کتاب جوامع الجامع سوره های مبارکه توبه ، رعد و یوسف) الزامی بوده و با شرکت در آن دروس، نمره قبولی 12 و الا 16 می‌باشد.
وی اظهار داشت: طلابی که سال گذشته در دروس (رسائل، مکاسب و کفایه) شرکت وحضور آنان ثبت شده است، اما در امتحان آن دروس نمره قبولی را کسب نکرده اند، در سال تحصیلی جاری حضور مجدد آنان در کلاس درس الزامی نیست و باید در امتحان دو نیمسالی شرکت کنند و نمره قبولی آنان 12 خواهد بود.
مدیر امتحانات حوزه علمیه استان قم،‌ تاکید کرد: افرادی که فقط در یکی از دروس فقه و اصول و یا تفسیر پایه های 7 تا 10 ناقصی داشته باشند، و حضور آنان در درس سال گذشته ثبت نشده است، لازم است مجددا در سال تحصیلی جاری در درس حاضر و امتحان دهند. افرادی که در یکی از امتحانات نیمسال اول یا نیمسال دوم، حداقل نمره قبولی را کسب نمایند، نمره آنان محفوظ بوده و نیاز به امتحان مجدد نمی باشد.
وی خاطر نشان کرد: حضور فعال طلاب در کلاس‌های درس، توسط اساتید شناخته شده و نمایندگان آنان کنترل و به صورت هفتگی انجام خواهد گرفت و در امتحانات هر نیمسال اعمال خواهد شد.
‌حجت‌الاسلام نظری افزود: امتحان دروس (رسائل، مکاسب، فلسفه و کفایه) به صورت دو نیمسالی خواهد بود و بقیه دروس (تفسیر، عقائد، رجال و درایه) از کل محدوده است.
وی یادآور شد: در نیمسال اول فقط از دروس (رسائل، مکاسب، کفایه، فلسفه، تفسیر پایه های 7 تا 10 و درایه پایه 10) امتحان برگزار و در نیمسال دوم و شهریور افزون بر دروس مذکور، از رجال و عقاید نیز امتحان برگزار خواهد شد.
این مسؤول حوزوی تصریح کرد: افرادی که در امتحان نیمسال اول، حد نصاب نمره قبولی را کسب نکنند، مجاز به شرکت در دروس نیمسال دوم و امتحان آن هستند و در امتحان پایان سال و یا شهریور ماه می توانند در امتحان نیمسال اول نیز شرکت کنند.
وی گفت: قبولی و ملاک معدل گیری در دروسی که امتحان آن دو نیمسالی است، منوط به کسب حداقل نصاب نمره قبولی در هر نیمسال خواهد بود.
مدیر امتحانات حوزه علمیه استان قم،‌ تاکید کرد: افرادی که حداکثر یک درس اصلی و جنبی و یا دو جنبی از پایه‌های قبل را ناقصی داشته باشند، می‌توانند در هر سال تحصیلی افزون بر شرکت در دروس ناقصی، در کلاس دروس پایه بالاتر نیز شرکت و مطابق ضوابط آن امتحان دهند.
وی ادامه داد: افرادی که به دلیل داشتن ناقصی بیش از یک درس اصلی و جنبی و یا دو جنبی مطابق ضوابط مجاز به شرکت در پایه بالاتر نمی باشند، چنانچه نواقصی آنان فقط مربوط به تفسیر و امتحانات نیمسال اول دروس فقه و اصول و فلسفه باشد، می‌توانند همزمان با حضور در درسهای ناقصی نیمسال اول، در دروس فقه و اصول نیمسال اول پایه بالاتر نیز شرکت کرده و چنانچه در پایه قبل، درس تفسیر و امتحانات نیمسال اول دروس فقه، اصول و فلسفه را قبول شدند، مجاز به شرکت در امتحانات نیمسال اول پایه بالاتر در امتحان پایان سال و یا شهریور ماه خواهند بود و در نیمسال دوم دروس فقه و اصول و تفسیر پایه بالاتر، نیز می توانند در درس حاضر شده و امتحانات آن را در پایان سال و یا شهریور تکمیل کنند.
وی افزود: چنانچه نواقصی آنان مربوط به امتحانات نیمسال دوم باشد، می توانند با حضور در درسهای ناقصی نیمسال دوم، در نیمسال اول و دوم دروس فقه واصول پایه بالاتر نیز شرکت کرده و درصورت قبولی در امتحانات نیمسال دوم امتحانات پایان سال دروس ناقصی پایه های قبل، دروس فقه و اصول پایه بالاتر را به صورت دو نیمسالی و نیز سایر دروس را در شهریور ماه امتحان دهند و چنانچه نواقصی آنان در فقه و اصول پایه‌های قبل، مربوط به هردو نیمسال باشد، درصورت شرکت درامتحانات نیمسال اول و دوم و کسب شرایط ارتقایی که در بند 6 ذکر می شود، می‌توانند درشهریور ماه در امتحانات پایه بالاتر شرکت کنند و نمره قبولی امتحانات ارتقایی شهریور ماه 12 است.
حجت‌الاسلام نظری اظهار داشت: طلابی که در سال تحصیلی جاری، مطابق ضوابط امتحان داده و معدل دو نیمسال هریک از دروس اصلی (فقه و اصول) آنان 16 و سایر دروس 15 باشد، می‌توانند دروس فقه و اصول پایه بعد را در شهریور ماه به صورت دو نیمسالی و سایر دروس را از کل محدوده امتحان دهند ونمره قبولی آن 12 است.
وی گفت: سنوات تحصیل در سطوح عالی 2 و 3 حداقل 4 سال با انتخاب 6 درس در هر سال تحصیلی و حداکثر 6 سال با انتخاب 4 درس در هر سال تحصیلی خواهد بود.
مدیر امتحانات حوزه علمیه استان قم،‌ ادامه داد: تنظیم برنامه‌های امتحانی، برگزاری آن در همه مراحل، طرح سوال و تصحیح اوراق به صورت متمرکز توسط معاونت آموزش مدیریت استان قم انجام خواهد شد.
شرایط اختصاصی طرح ساماندهی قدیم (91-90 و قبل از آن)
وی افزود: این طرح خاص طلابی است که در سال تحصیلی 91-90 و قبل از آن، حداقل یکی از امتحانات نیمسالی (مکاسب، رسائل و کفایه) را امتحان داده و قبول شده باشند، اینگونه افراد لازم است در سال تحصیلی جاری و بعد از آن دروس مذکور را تا پایان کتاب گذرانده و به صورت دو نیمسالی امتحان دهند و حق شرکت در طرح جدید را نخواهند داشت.
این مسؤول حوزوی یادآور شد: افرادی که هیچ یک از دروس (رسائل، مکاسب و کفایه) را تا کنون امتحان نداده و یا قبول نشده اند، لازم است آن درس را مطابق طرح جدید در کلاس شرکت و امتحان دهند.
وی اظهار داشت: محدوده امتحانی هریک از نیمسال اول و دوم دروس (رسائل، مکاسب، کفایه و فلسفه) از مقدار خوانده شده توسط اکثر قریب به اتفاق اساتید خواهد بود و سایر دروس از کل محدوده است.
شرایط اختصاصی طرح ساماندهی جدید سال تحصیلی 92 -91
مدیر امتحانات حوزه علمیه استان قم،‌ تاکید کرد: ‌این طرح خاص طلاب جدیدالورود به پایه های 7 تا 10 است که تا کنون در‌هیچ یک از امتحانات دروس (رسائل، مکاسب و کفایه) شرکت نکرده و یا اگر امتحان داده‌اند قبول نشده‌اند، اینگونه افراد لازم است در سال تحصیلی جاری و بعد از آن مطابق این طرح، دروس مذکور را تا اتمام پایه 10 گذرانده و امتحان دهند.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح تعداد پایه‌ها، سطح و عنوان درسی کما فی السابق محفوظ مانده و فقط مشکل عدم اتمام محدوده‌های درسی مرتفع شده است، که محدوده‌های درسی و امتحانی آن در جدول شماره‌‌‌ 2 ذکر شده است.
حجت‌الاسلام نظری گفت: محدوده امتحانی نیمسال اول دروس (رسائل، مکاسب و کفایه) در طرح جدید از مقدار خوانده شده توسط اکثر قریب به اتفاق اساتید خواهد بود، و نیمسال دوم از مقدار باقیمانده محدوده تا پایان آن است.
شایان ذکر است، طلاب جهت هرگونه سوال در رابطه با طرح ساماندهی می‌توانند با شماره تلفن 7740971 داخلی 105 و 107 امتحانات کتبی تماس بگیرند./917/ت301/ی
ارسال نظرات