به مناسبت سالروز ولادت پیامبراکرم؛
ویژه نامه اینترنتی «طلوع صبح سعادت» منتشر شد
خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «طلوع صبح سعادت» به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «طلوع صبح سعادت» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم و ویژهنامههای مرتبط در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژهنامه میتوان به زندگینامه رسول اکرم(ص)، سیره رسول نور از منظر آیتالله جوادی آملی، فلسفه وجودی پیامبر(ص) و عصر جاهلیت، سر دلبر در حدیث دیگران، تاریخ تحلیلی زندگی پیامبر اسلام، ابعاد معنوی شخصیت پیامبر اعظم(ص)، محمد(ص) اسوه حسنه از نگاه اهلبیت(ع)، پیامبر رحمت، رفتار پیامبر(ص) با پیروان ادیان دیگر، سیره نظامی پیامبر اکرم(ص) و معجزات نبی اکرم(ص) اشاره کرد.
زندگینامه پیامبر اکرم(ص)
در این مقاله از ویژهنامه طلوع صبح سعادت آمده است: پیامبر گرامى پنج سال از دوران کودکى خود را، در صحرا در میان قبیله «بنى سعد» گذراند، دایه او حلیمه مىگوید: محمد سه ساله بود که به من گفت چرا برادران خود را در روز نمىبینم، گفتم: آنها روزها گوسفندان را براى چرا به خارج از آبادى مىبرند، گفت: من نیز با آنان بیرون مىروم گفتم، دوست دارى بیرون بروى، گفت آرى، فرداى آن روز به هنگام خروج فرزندانم، سرمه در چشمان «محمد» کشیدم، مقدارى روغن بر موى او مالیدم و براى حفظ از گزند در گردن او نخى انداختم که در آن مهره یمانى بود، او وقتى به اینکار متوجه شد، فورا به من گفت نه مادر، آرام باش با من کسى هست که مرا از گزند حفظ مىکند.
یک چنین سخنى بزرگ از کودکى که سه سال از عمر او نگذشت است نشانه آنست که او مربى غیبى دارد که پیوسته او را با معارف الهى و مکارم اخلاق آشنا مىسازد او سخنى را گفت که بزرگان آن روز از درک آن عاجز بوده و پیوسته در پناه سنگ و گل زندگى مىکردند.
ابن سعد در طبقات خود نقل مىکند در سفرى که پیامبر(ص) همراه عموى خود به شام رفت، در نیمه راه راهبى به نام «بحیرا» او را دید و علائم نبوت را در او دریافت، سپس رو به او کرده گفت: تو را به تنهائى به نام «لات و عزى» سوگند مىدهم آنچه از تو مىپرسم پاسخ بگو، پیامبر پیش از پرسش او به وى گفت: منفورترین چیزها نزد من همین دو بت است که تو به آن سوگند یاد کردى، در این موقع «راهب» شیوه سوگند را دگرگون کرد و گفت ترا به خدا سوگند مىدهم، از آنچه مىپرسم پاسخ بده پیامبر فرمود: هر چه که مىخواهى بپرس.
سیره رسول نور از منظر آیت اللّه جوادى آملى
در مقاله دیگری از این ویژه نامه آمده است: خداى سبحان در قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را با ویژگىهایى معرفى کرده و فرموده است «انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً و داعیاً الى اللّه باذنه و سراجاً منیراً؛ اى پیامبر، تو را فرستادهایم که گواه و نوید دهنده و هشدار دهنده و باذن پروردگار دعوت کننده مردم به سوى خدا و چراغ نوربخش براى امت باشى».
با توجه به این آیه یکى از وظائف پیامبر بزرگوار اسلام دعوت مردم به سوى خداست، دعوت مردم به سوى خدا ابزار مىطلبد، ابزارى که خداى سبحان براى دعوت معرفى کرده است سه مورد است حکمت، موعظه حسنه، جدال احسن «ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه و جادلهم بالتى هى احسن؛ با حکمت و اندرز نیکو مردم را به سوى پروردگارت دعوت نما و با آنها به طریقى که نیکوتر است استدلال و مناظره کن».
با استفاده از این آیه نخستین گام براى دعوت مردم به سوى خدا استفاده از حکمت و منطق صحیح و استدلالهاى حساب شده است، و چون رسالت پیامبر اسلام(ص) بیدارى افکار و اندیشهها و شکوفایى گنجینههاى عقلانى است بهترین روش براى تحقق این هدف استفاده از منطق و استدلال و برهان است.
دومین گام براى دعوت استفاده کردن از موعظه حسنه و اندرز نیکوست که به منظور تأثیرگذارى بر عواطف از آن بهرهبردارى مىشود، موعظه زمانى اثر عمیق خود را مىبخشد که «حسنه» بوده و به صورت زیبایى اجرا شود، زیرا اگر دعوت با تحقیر طرف مقابل و حس برترىجویى و همراه با خشونت و مانند آن باشد نه تنها اثر مثبت ندارد بلکه به عکس آثار و پىآمدهاى منفى خواهد داشت.
سومین گام براى دعوت به سوى خدا مناظره و جدال احسن است یعنى مناظرهاى که با حق و عدالت و درستى و امانت و صدق و راستى باشد و باطل در آن راه پیدا نکند، از آن جایى که خداى سبحان داراى حجت بالغه است، رسالت پیامبرى که از طرف خدا فرستاده شده باید همراه با استدلال بالغ باشد که در نتیجه امت او نیز از محبت بالغه برخوردار باشد.
چون محور رسالت پیامبران ابلاغ حجت و تمامیت دلیل است، از این رو خداوند رسول اکرم(ص) را به احتجاجهاى متعدد مأنوس کرد که گاهى با حکمت و برهان عقلى و گاهى با موعظه و خطابه و گاهى با جدال احسن، محاوره و احتجاج مىکرد فرق جدال احسن و برهان آن است که اگر مقدمات استدلال از جنبه حق و معقول بودن، مورد استفاده قرار بگیرد آن استدلال برهان نام دارد و اگر از جنبه حق و مقبول و مسلم بودن مورد استشهاد قرار گیرد جدال احسن است.
دعوت به خدا با استفاده از حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن، دعوت همراه با بصیرت است، از این رو خداى سبحان به آن حضرت فرمود: «قل هذه سبیلى ادعوا الى اللّه على بصیرة انا و من اتبعنى؛ بگو اى پیامبر(ص) راه و رسم من چنین است که خود و پیروانم با بصیرت، همه را به سوى خدا مىخوانیم.»
در واقع پیامبر اسلام(ص) به امر خدا، آئین و روش خود را مشخص مىکند که همه مردم را از روى آگاهى و بصیرت به سوى این طریق دعوت کند، پیروان آن حضرت نیز باید با آگاهى و بصیرت مردم را به سوى آئین الهى دعوت کنند.
بنابراین با توجه به این آیه: هر مسلمان که پیرو پیامبر(ص) است باید با سخن و عملش دیگران را به راه اللّه دعوت کند.
پیامبر رحمت
در این ویژهنامه در مقالهای با عنوان پیامبر رحمت آمده است: در قرآن کریم وقتی به هدف رسالت و حکمت انتخاب رسول اکرم(ص) به عنوان پیامبر اشاره میشود از تعبیرات گوناگونی استفاده میشود از جمله در آیه 107 سوره انبیاء خداوند تبارک و تعالی می فرماید « وَما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ؛ ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم».
بر این اساس وقتی سیره پیامبر اکرم(ص) را مورد بررسی قرار می دهیم برجسته ترین ویژگی آن حضرت را در اموری چون « محبت و مهرورزی به مردم، سعه صدر در برخورد با مخالفان، رفق و مدارا در برخورد با تمام افراد و...» می یابیم.
هر نظام مدیریتی، برای برخورد با زیردستان خود، شیوه ویژهای دارد، برای نمونه از قدرت یا ایجاد رعب و وحشت و مانند آن برای پیشبرد اهداف خود بهره میبرد، در مقابل اساس مدیریت اسلامی بر پایه مدارا و محبت است امیرمؤمنان علی(ع) میفرماید: «مهمترین رکن سیاست، به کارگیری رفق است».
ایشان در کلام دیگری میفرماید: «کسی که با زیردستان به نرمی رفتار نکند، به خواسته هایش دست نمییابد.»3 همچنین آن حضرت تصریح میکند: «رفق با مردم، کلید موفقیت است» و اطمینان میدهد «کسی که با مهر و محبت، کاری را آغاز کند، تمام سختیها بر وی آسان میگردد».
امام صادق علیه السلام نیز در اینباره سفارش میکند: اگر میخواهی به تو احترام کنند، با عطوفت و مهربانی رفتار کن و اگر میخواهی مورد بی احترامی و اهانت قرار گیری، با خشونت رفتار کن.
در آیات قرآن و روایات امامان معصوم علیهم السلام، «محبت» از منزلت والایی برخوردار است. نقل شده است روزی شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا دوستی و دشمنی نیز جزو ایمان است؟ حضرت فرمود: «مگر ایمان جز دوستی و دشمنی است».
آن حضرت در جای دیگر، درباره اصل دین میفرماید: «هلِ الّدینُ الّا الحُبُّ؛ آیا دین جز دوستی و محبت است» سپس می افزاید: «خدای عزوجل میفرماید: ای پیامبر، بگو اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید تا خداوند، دوستتان بدارد».
ویژه نامه اینترنتی «طلوع صبح سعادت» به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) در پایگاه اطلاعرسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژهنامه میتوانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات