معرفی پایان نامههای حوزوی؛
حیات برزخی از دیدگاه وهابیت
خبرگزاری رسا ـ پایان نامه «حیات برزخی از دیدگاه وهابیت» پژوهش عباسعلی صالحی به بررسی تفاوتها و اتفاق نظر علمای شیعه و اهل سنت در مورد قبر و سؤال قبر و حیات برزخی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آنچه مورد اتفاق علمای اسلام و وهابیت است مسأله سؤال در قبر و رسیدن نعمت یا عذاب به میت است که با همدیگر در این موضوع اتفاق نظر دارند
بر اساس این گزارش این در این پایان نامه نظرات ابنتیمیه را درباره حیات برزخی و مسأله قبر را مورد بررسی قرار داده است.
چکیده
اعتقاد همه مسلمین درباره عالم برزخ این است که در میان این جهان و سرای آخر، جهان سومی به نام «برزخ» وجود دارد که ارواح تمام انسانها پس از مرگ تا روز قیامت در آن قرار میگیرند البته از جزئیات آن جهان، آگاهی زیادی نداریم، فقط این قدر میدانیم که ارواح نیکان و صالحان مانند شهدا، متنعم به نعمتهای فراوانی هستند و نیز ارواح طاغوتها و حامیان آنها در آن جهان معذبند.
با استناد به آیات شریفه قرآن کریم و روایات مختلف شیعه و سنی، میتوان اثبات کرد که بین حیات و انسان در عالم برزخ با حیات مادی و انسانهای زنده، ارتباط برقرار است به این معنا هنگامی که انسانها در عالم مادی آنان را صدا میزنند، میشنود و هنگامی که از آنان سؤال و در خواست میکنند به اذن خداوند متعال، جواب میدهند.
و از آن جهت که حقیقت انسان، روح او است، این مسأله را در ابعاد مختلف از دیدگاه علمای وهابیت مورد بررسی قرار داده و اثبات کردهایم که حقیقت انسان، روح او است که با مرگ انسان، زایل نمیشود و از بین نمیرود.
عقاید وهابیت درباره حیات برزخی
جهت آشنایی با نظریات و عقاید وهابیت، موضوع حیات برزخی را از دیدگاه ایشان با توجه به آیات قرآن و روایات مورد قبول ایشان، مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که آنان مانند فرق مذاهب دیگر، مسأله حیات برزخی را قبول دارند و آن را جز اصول مسلم اسلام میدانند و به آن اعتقاد جازم دارند ولی با این تفاوت که این حیات را منحصر به وقت سؤال ملکین میدانند.
در ادامه، سخن آنان را نقد نموده نشان داده که داشتن حیات برزخی فقط منحصر به وقت سؤال نیست بلکه انسان در طول حیات برزخی خویش، دارای حیات است و به خاطر این تفکر است که مسلمین به آنان توسل جسته و به زیارت قبورشان میروند.
و در انتها به شبهاتی که در مورد حیات برزخی ارائه شده بود، پاسخ داده شده است.
نتیجهگیری
آنچه از آیات قرآن کریم و روایات معتبر «شیعه و سنی»و آرای علما و فریقین بدست آمده این است که مسأله حیات برزخی یک مسأله اتفاقی که همه بر ثبوت و وقوع آن اعتقاد جازم دارند و تنها بین علمای وهابیت با علمای اسلام تفاوتهایی وجود دارد و به خاطر اهمیت مسأله ما در اینجا به تبیین آن میپردازیم.
وجه اشتراک علمای وهابیت با علمای دیگر مذاهب
آنچه مورد اتفاق علمای اسلام و وهابیت است مسأله سؤال در قبر و رسیدن نعمت یا عذاب به میت است که با همدیگر در این موضوع اتفاق نظر دارند که مادر اینجا به ذکر بعضی اقوال بزرگان وهابیت میپردازیم
ابنتیمیه در این باره قائل است «بنده باید به آنچه پیامبر در مورد امور غیبی بعد مرگ مانند سؤال در قبر و نعمت و عذاب آن فرموده، ایمان داشته باشد چون همه این امور از اخبار و احادیث پیامبر بدست آمده و اهل سنت و جماعت به همه آنها ایمان دارند.
در ادامه ایشان این حدیث معروف پیامبر در مورد قبر نقل میکنند «القبر اما روضه من ریاض الجنه او حفره من حفر النار»
«قبر یا باغی است از باغهای بهشت و یا گودالی از گودالهای جهنم است»
الجندی که استاد و رییس مذکر دراسات اسلامی سعودی است نظریات اعتقادی الامام البغوی را جمع آوری نموده است و در انتها نظر خود را در جمع آن موضوع بیان نموده است.
الامام البغوی دارای شخصیت والایی در میان اهل حدیث است بطوری که به او القاب شیخ الاسلام و محیی السنه و ظهیر الدین داده شده است. ابن کثیر در مورد او چنین میگوید «و کان دینا و رعا زاهدا عابدا صالحا»
الجندی در مورد قبر چنین میگوید: «القبر اول منازل الاخره و هو اما روضه من ریاض الجنه و اما حفره من حفر النار کما صح بذلک الخبر عن رسول الله و فیه یسأل العبد عن ربه و نبیه و دینه» «قبر اولین منزل از منازل آخرت است و آن باغی از باغهای بهشت و یا گودالی از گودالهای جهنم است و در این باره روایتی از پیامبر وارد شده است و در قبر از پروردگار و پیامبر و دینش سؤال میکنند.
و ادامه ایشان روایت انس به مالک از پیامبر را نقل میکند که فرمود: «ان العبد اذا وضع فی قبره و تولی عنه اصحابه انه لیسمع قرع نعالهم، اتاه ملکان فیقعدانه فیقولان ما کنت تقول فی هذا الرجل لمحمد(ص)؟
فاالمومن فیقول اشهد انه عبدالله و رسوله فیقال له: انظر الی مقعدک من النار قد ابدلک الله به مقعدا من الجنه نیراهما جمعیا
«هنگامی که بنده در قبر قرار داده شد و یارانش از او روی گرداندند در حالی که او صدای پای تشییع کندگان را میشنود و در این هنگام دو ملک میآید و از او در مورد پیامبر اسلام سؤال میکنند، پس کسی که مؤمن «صادق» باشد میگوید: گواهی میدهم که او بنده و رسول خداوند است و وقتی فرشتگان این جواب را از او میشنوند به او میگویند «در صورت عدم ایمان» جایگاه تو در دوزخ بود و بنگر «چه جایگاه بدی است» ولی حالا به جای آن در بهشت به تو جای داده شده است و آن را تماشا کن «یعنی دو جایگاه بهشت و دوزخ را به او نشان داده میشود چنانکه هر دو را مشاهده میکند».
در ادامه روایتی دیگر را بیان میکند که مضمون آن چنین است: «پیامبر اسلام وارد مکانی که متعلق به بنی النجار بود شدند و صدایی از قبری شنیدند و پرسیدند: صاحب این قبر چه زمانی دفن شده است؟ گفتند: در زمان جاهلیت، پیامبر اسلام در این هنگام فرمودند اگر بدن این شخص دفن نشده بود، شما را دعوت میکردم تا عذاب قبر او را بشنوید و در ادامه میگوید:سند ایت روایت صحیح است که صحیحش اخراج نموده است.
شایان ذکر است پایان نامه «حیات برزخی از دیدگاه وهابیت» به قلم عباسعلی صالحی و با راهنمایی حجتالاسلام مهدی فرمانیان و مشاوره حجتالاسلام رسول رضوی برای اخذ مدرک سطح سه «کارشناسی ارشد» حوزه علمیه قم نوشته شده است و در سال 1389دفاع شده است.
علاقهمندان به مطالعه این پایاننامه میتوانند به کتابخانه آیت الله حائری یزدی در «مدرسه عالی فیضیه» مراجعه کنند./905/پ202/ن
ارسال نظرات