۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۱۵۱۵۸۴
صاحبی در جلسه نقد کتاب سفر شهادت:

امام موسی صدر و اندیشه وی گمشده جهان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ رییس هیأت علمی موسسه دائرة المعارف شیعی با بررسی کتاب سفر شهادت و مصلح بودن امام موسی صدر گفت: تنها وجود امام موسی صدر گمگشته جهان اسلام نیست، بلکه اندیشه و تفکر وی نیز نیاز و گمشده ما است، اندیشه این مصلح همچنان ناشناخته باقی مانده است.
محمد جواد صاحبي
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد صاحبی،‌ رییس هیأت علمی موسسه دائرة المعارف شیعی، شنبه شب در نشست نقد و بررسی کتاب «سفر شهادت، آثار عاشورایی امام موسی صدر» که در مؤسسه فرهنگی فهیم با حضور خانواده امام موسی صدر برگزار شد، گفت: کتاب سفر شهادت مجموعه‌ای از سخنرانی‌های امام موسی صدر درباره نهضت اباعبدالله(ع) در فضای آن روز لبنان است.
وی افزود: ترجمه خوشخوان و روانی از این کتاب انجام شده است و بدون دیدن اصل اثر می‌توانیم بگوییم مفاهیم به خوبی منتقل شده‌اند.
رییس هیأت علمی موسسه دارالعرفان ادامه داد: این کتاب به زبان عربی تدوین شده است و این تدوین به خوبی انجام نشده است.
وی با بیان این‌که کتاب سفر شهادت کار تتبعی و تحقیقی نیست، اضافه کرد: امام موسی صدر به دنبال پیام گرفتن از آن روز لبنان است، اما وقتی این سخنرانی‌ها به کتاب تبدیل می‌شود، باید با زبان دیگری نوشته شود.
صاحبی اظهار داشت: در کتاب ادعاهایی مطرح شده است اما منابع و مراجع این ادعاها طرح نشده است، وقتی در این کتاب به یزید نسبت شرک داده می‌شود آن هم در محیط عربی نیاز به سند دارد.
وی بیان داشت: در برخی از قسمت‌های مرجع برخی گفتارها را بحارالانوار ذکر کرده‌اند، این کتاب بسیار خوبی است اما در جایی که کتاب‌های متقدم وجود دارد باید به آنان ارجاع داده شود.
رییس هیأت علمی موسسه دائرة المعارف شیعی با اشاره به این‌که امام موسی صدر در مقام سخنرانی و خطابه در نقل برخی موارد به حافظه خود اتکا کرده‌اند، ابراز داشت: به طور طبیعی این تکیه کردن به حافظه همراه با سهو و نسیان‌هایی بوده است، چنان‌که خود ایشان در سخنرانی‌های بعدی سخنان پیشین خود را اصلاح کرده‌اند.
وی افزود: کسی که این سخنرانی‌ها را تدوین کرده است این اصلاحات را در نظر نگرفته و در واقع تناقضاتی در این کتاب وجود دارد.
صاحبی با اشاره به این‌که در برخی از نقل قول‌هایی که امام موسی صدر در سخنرانی ارائه داده است،‌ اشتباهاتی صورت گرفته است،‌ ابراز داشت: نمونه‌ای در این کتاب وجود دارد که دو قول متعارض در این کتاب ذکر شده است.
وی با بیان این‌که در برخی از موارد به مشهورات غلط استناد شده است و منبعی برای آن ذکر نشده است،‌ اضافه کرد: در این کتاب به شریح قاضی نسبت داده می‌شود که از حد خود تجاوز کرده و آن‌گاه با شمشیر جدش کشته شده است، اما این خلاف مشهوری است که درباره شریح قاضی وجود دارد، او تنها در قضیه هانی‌بن‌عروه حضور دارد.
رییس انجمن ادیان و مذاهب حوزه گفت: در این کتاب گفته شده است که امام حسین(ع) حج را نیمه‌تمام گذاشت، در حالی که این مطلب سند ندارد، و اگر بپذیریم که امام حسین(ع) حج را نیمه‌تمام گذاشت آثار فقهی ویژه‌ای در پی‌می‌آورد، در حالی که بر امام حسین(ع) حج واجب نبوده است و ایشان در حال عمره بوده است.
وی با بیان این‌که باید در نشر مجموعه آثار بزرگان دقت‌های لازم به عمل آید، تصریح کرد: در چاپ یادداشت‌های بزرگان باید دقت کافی صورت بگیرد به نحوی که انتشار یادداشت‌های بزرگان نیازمند احراز رضایت آن بزرگ است.
صاحبی با اشاره به این‌که امام موسی صدر در نقش یک مصلح ظاهر شده است،‌ بیان کرد: تنها وجود امام موسی صدر گمگشته جهان اسلام نیست، بلکه اندیشه و تفکر وی نیز نیاز و گمشده ما است، اندیشه این مصلح همچنان ناشناخته باقی مانده است.
وی افزود: شخصیت‌ها و مکتب‌های فکری که به عنوان مصلح مطرح هستند بیشتر از میان اهل‌سنت هستند، برای این زمان شخصیتی که ویژگی‌های بسیاری داشته باشد و بتواند درمانی برای دردهای امروز جامعه اسلامی معرفی کند نداریم.
رییس هیأت علمی موسسه دائرة المعارف شیعی اظهار داشت: امام موسی صدر مصلحی است که برای دردهای امروز جامعه درمان ارائه می‌دهد، ایشان در گفتارهای و اعمال خود اصلاح جامعه را در نظر می‌گیرد.
وی با بیان این‌که امام موسی صدر در آثار خود به بعد عاطفی توجه داشته است،‌ اظهار داشت: ایشان برای اصلاح از عاطفه استفاده می‌کند و پس از استفاده از این عاطفه مخاطب را به جنبه مقاومت در برابر ظلم می‌کشاند./914/
 
ارسال نظرات