معرفی پایان نامههای حوزوی؛
مبانی فلسفی حکومت دینی از منظر صدرالمتالهین
خبرگزاری رسا ـ پایان نامه « مبانی فلسفی حکومت دینی از منظر صدرالمتالهین» پژوهش «المان رسولاف» به بررسی اندیشه سیاسی صدرالمتالهین در مبانی حکومت دینی پرداخته است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، پایان نامه « مبانی فلسفی حکومت دینی از منظر صدرالمتالهین» ارتباط منانی فلسفی با حکومت دینی را بررسی کرده است.
بر اساس این گزارش این پژوهش از آرای فلاسفه دیگر مثل ملاصدرا هم در مسأله مبانی فلسفی حکومت دینی استفاده کرده است.
چکیده
یکی از مکاتب مهم فلسفی در جهان اسلام حکمت متعالیه است که یکی از اهمیتهای آن نسبت بر مکاتب دیگر، جامع و کامل بودن آن است.
جناب صدرالمتالهین با کمک گرفتن از آرای فلاسفه گذشته و به کار گرفتن ذوق خویش موفق به تاسیس آن شد حکمت متعالیه یک مکتب نسبتاً جامع و کامل بوده و میتواند زمینه خوبی برای ظهور و بروز مکاتب دیگر باشد، از جمله آنها سیاست متعالیه است که اندیشمندان معاصر اخیراً در این رابطه مطالب قابل توجهی را به تحریر در آوردهاند
صدرالمتالهین در تاسیس این مکتب تنها به فلسفه محض خدمت ننموده بلکه در کنار آن به فلسفه عملی هم اهتمام ورزیده است.
همت او را به فلسفه عملی در به کار گرفتن مبانی فلسفی حکومت دینی میتوان دید.
ایشان مثل فیلسوفان غرب ساختار خاص حکومتی را ارائه ننموده بلکه در عوض به مبانی فلسفی حکومت دینی مثل اصالت وجود، حرکت جوهریه،فقر وجودی و غیره را به عنوان نوآوری در فلسفه به ارمغان آورده است
بعد از ارائه کلیات، تحقیق را در آن آثار که صدرالمتالهین اندیشه سیاسی خود را در آن بکار گرفته بود، متمرکز نمودیم.
در این مرحله از تحقیق به خوبی نشان دادیم که وی نه تنها به معنای عام سیاست بلکه به نحو خاص از آن یعنی در مبانی فلسفی حکومت دینی دارای اندیشههای ارزشمندی است.
در ادامه به مبانی فلسفی حکومت دینی پرداختیم و به اثبات رسانیدم که میشود در آثار مکتوب صدرالمتالهین مبانی فلسفی دینی را یافت که صلاحیت تحقق یک حکومت دینی را دارند.
لذا برای ثبوت تحقق چنین امری ارتباط مبانی فلسفی با حکومت دینی را نشان داده است.
نتیجه گیری
این تحقیق تحت عنوان مبانی فلسفی حکومت دینی از منظر صدرالمتالهین دارای یک مقدمه و چهار فصل است، در کلیات این تحقیق به تعریف مسأله، بیان سؤالهای اصلی و فرعی، پیشینه تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، فرضیهها، هدف و روش تحقیق و همچنین قلمرو تحقیق پرداخته شده است.
مضاف بر این قسمتی از تحقیق این فصل را به تعاریف و مفاهیم، اصطلاحات و واژهها جای دادیم، مثل تعریف فلسفه، فلسفه اسلامی، حکومت، دولت، دین، قلمرو دین، مردم، و غیره را به اختصار ذکر کردیم.
آرای سیاسی ملاصدرا
در فصل دوم به آرای سیاسی ملاصدرا در آثار مکتوب آن پرداخته شد، ملاصدرا در آثار گرانبهای خود مثل المبداء و المعاد، الشهواد الربوبیه، الحکمهالمتعالیه فی الاسفار الاربعه، المظاهر الاهیه فی اسرار العلوم الکمالیه، اندیشه سیاسی خود را به کار گرفته است.
در این فصل بنا بر این بود که ملاصدرا به عنوان فیلسوف دارای اندیشه سیاسی نشان داده شود لذا گوشهای از مطالب سیاسی وی را از آثار نامبرده و غیر آن در اینجا توضیح و تبیین داده است.
در فصل سوم هدف ما از این فصل نشان دادن مبانی فلسفی حکومت دینی بود به همین منظور به ترتیب مطالب فلسفی را یعنی از معرفت شناسی گرفته تا به انسان شناسی ذکر نموده و لابلای این عناوین مبانی فلسفی را تا حدودی به تحریر در آورده است.
مثلاً در هستی شناسی به اصالهالوجود، وحدهالوجود، تشکیک در وجود، فقر وجودی، حرکت جوهریه و غیره را به عنوان مبانی فلسفی ارائه نموده است.
ارتباط مبانی فلسفی با حکومت دینی
در فصل چهارم سعی بر این بوده که قدری ارتباط مبانی فلسفی با حکومت دینی را نشان دهد، لذا در این فصل به نظریه حکومت دینی، رهبری و خصائص حکومت دینی، نظریه مقبولیت و مشروعیت و همچنین به بحث ولایت مطلقه فقیه و غیره هم تا حدودی پرداخته شده است.
در آخر باید خاطر نشان کرد که به اهداف این تحقیق امکان اثبات فلسفی بودن مبانی حکومت دینی، توهم زدایی از اینکه بحث حکومت دینی ساخته و پرداخته متفکرین معاصرین است و اثبات اینکه ملاصدرا را به مباحث حکومت بالاخص حکومت دینی پرداخته است را در لابلای فصول مذکور دست یافته است.
شایان ذکر است پایان نامه « مبانی فلسفی حکومت دینی از منظر صدرالمتالهین» به قلم المان رسولاف و با راهنمایی حجتالاسلام محسن غرویان و مشاوره حجتالاسلام عسکر دیرباز برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فلسفه مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) مدرسه عالی حکمت و دین پژوهی نوشته شده است و در سال 1391دفاع شده است.
علاقهمندان به مطالعه این پایاننامه میتوانند به کتابخانه جامع در «مجتمع آموزشی امین جامعة المصطفی العالمیه» مراجعه کنند./905/پ202/ن
ارسال نظرات