۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۵۰۹۰۰
یکی از علمای شیعه مصر:

جریان‎های فکری سلفی و صوفی بر بی‎عقلی اشتراک نظر دارند

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای شیعه مصر گفت: جریان فکری سلفی و جریان صوفی بر بی عقلی و مخالفت با تعقل اشتراک نظر دارند.
حجت الاسلام المصري

 

حجت الاسلام ایمن المصری از علمای شیعه مصر و رییس آکادمی حکمت عقلی در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا درباره فعالیت های این مرکز علمی، گفت: موسسه تحقیقی و آموزشی حکمت عقلی با هدف تحکیم منطق و عقل در جامعه تاسیس شد و ما در صدد این هستیم که خلأ موجود در حوزه علمیه در زمینه علوم عقلی را پر کنیم. حوزه علمیه در زمینه فقه و اصول خدمات بسیار ارائه کرده است، اما عدم توجه به علوم عقلی از نقاط ضعف حوزه است و ما این خلأ را احساس کردیم.
 
وی افزود: این آکادمی به دو بخش آموزشی و فرهنگی تقسیم می شود. کادر آموزشی به پرورش مدرس علوم عقلی می پردازد، تاکنون سی تن از طلاب حوزه های علمیه در دوره های آموزشی آکادمی حضور یافته اند تا به عنوان مدرس در آینده به جامعه خدمت کنند، البته این دوره ها با هماهنگی جامعة المصطفی العالمیه برگزار می شود.


 حجت الاسلام المصری تصریح کرد: کادر فرهنگی آکادمی نیز می کوشد جوانانی تربیت کند که بتوانند پرچم‎دار تغییر و اصلاحات در کشورشان باشند، برخی از طلابی که از خارج به ایران می آیند در دوره های فرهنگی حاضر می شوند تا فرهیخته شده و بتوانند جامعه خود را اصلاح کنند. تاکنون بیش از سیصد تن از جوانان مومن که به این عقاید ایمان دارند فارغ التحصیل شدند.
 
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، عدم تعقل گرایی را یکی از ضعف‎های جوامع اسلامی توصیف کرد و اظهار داشت: پس از بررسی جریان های فکری جهان اسلام به سه جریان فکری می رسیم که با عقل مخالف هستند که عبارتند از؛ جریان فکری سلفی که جایگاه قدرتمندی ندارد، جریان صوفی و جریان حسی التقاطی مادی یا همان لیبرالیسم که از دین و عقل به دور است، این جریان‎ها بر بی عقلی و مخالفت با تعقل اشتراک نظر دارند.


المصری ادامه داد: غیبت عقل و مبارزه با تعقل ریشه تاریخی دارد و کلیسا نیز یکی از جریان‎هایی بود که با عقل به مخالفت پرداخت. دین بر اساس عقل استوار است و این جریانها می خواهند مردم را از دین دور سازند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه عامه مردم نیز به دلیل عدم حضور پررنگ مدافعان عقل گرایی و غیبت مسأله عقل در بسیاری از جوامع اسلامی از این جریان به دور هستند. آکادمی حکمت عقلی بر این اساس می کوشد تا عقل گرایی را در کشورهای اسلامی منتشر کند که استقبال گسترده ای خصوصا در عراق، سوریه و مصر انجام گرفته است.
 
رییس آکادمی حکمت عقلی بر لزوم پررنگ شدن هنر اسلامی تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: نقش رسانه ها در پذیرش اندیشه های اصیل اسلامی بسیار پررنگ است، رسانه ها باید مروج اسلام واقعی باشند نه اسلامی که گمان می کنند اسلام است. رسانه ها گاهی به بیان محاسن و گاهی به بیان معایب یک امر می پردازند، اما توجه به این نکته مهم است که اسلام به خودی خود خوب و نیکوست و نیازی به بیان خوبیها ندارد بلکه باید اسلام را همانگونه که هست و منطبق با تحولات زمان به مردم نشان دهیم .
 
حجت الاسلام المصری تاکید کرد: بیان افکار به صورت ساده و مورد فهم، جذابیت را به همراه خواهد داشت یعنی همان چیزی که دشمنان در آن متبحرند و افکار فاسد و انحرافی خود را به زیباترین شکل منتشر می کنند. فن اسلامی بسیار مهم است، زیرا اکثر مردم با تلویزیون و سینما و هنر تحت تاثیر قرار می گیرند.


استاد فلسفه حوزه علمیه از عدم اهتمام حوزه علمیه به هنر اسلامی ابراز تاسف کرد و بیان داشت: متاسفانه حوزه علمیه از این فاکتور به دور است و تنها بر کتاب و نظیر آن برای تبلیغ اسلام تاکید می کند و از جنبه های دراماتیک غافل مانده است. قرآن هم از محسوسات به معقولات می رسد تا مردم با آن همراه شوند. ما به روزنامه نگاران مومنی که دلسوز انتشار اسلام هستند به شدت نیازمندیم./980/ب911/ک

ارسال نظرات