غیبت در ردیف شرک و قتل نفس قرار دارد

حجتالاسلام حسن لزومی، امام جمعه پاکدشت در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این پرسش که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟» گفت: وقتی کسی که در مورد او صحبت میشود در جلسه حضور نداشته باشد طبیعتا اگر عیبی از او گفته شود نمیتواند بشنود تا آن را برطرف کند و یا اگر او را تخریب میکنند نمیتواند از خودش دفاع کند؛ این غیبت است و درواقع نوعی ظلم به اشخاص محسوب میشود.
وی افزود: اگر انسان میخواهد شخصی را اصلاح کند باید عیب او را جلوی خودش بگوید تا او مطلع شود و بتواند آن را بر طرف کند.
امام جمعه پاکدشت با بیان این که «غیبت و بدگویی پشت سر دیگران» آثار وضعی و تکلیفی دارد گفت: فرد غیبت کننده از نظر تکلیفی، معصیت کرده و باید توبه کند و با عذرخواهی از غیبت شونده تصمیم به ترک این گناه و صفت رذیله بگیرد.
متولی حوزه علمیه جعفریه با اشاره به آثار وضعی غیبت بیان داشت: کسی که غیبت کرده، صفت زشتی را دارا شده و به روح خود لطمه زده است.
وی تعبیر قرآن درباره غیبت را مشمئز کننده، استثنایی و بسیار عجیب و خواند و اظهار داشت: قرآن در سوره حجرات غیبت کننده را مانند کسی می داند که گوشت برادر مرده خود را میخورد در حالی که اگر کسی این کار را انجام بدهد، همه او را محکوم میکنند و درنتیجه ازبس این گناه زشت است، قرآن این تعبیر را درباره آن میفرماید.
امام جمعه پاکدشت با بیان این که هر گناهی که درقرآن برایش وعده عذاب داده شده، گناه کبیره محسوب میشود ابراز داشت: غیبت جزو گناهان کبیره است یعنی در ردیف شرک بالله، قتل نفس محرمه و زنا قرار میگیرد.
حجتالاسلام لزومی با اشاره به این که غیبت، صفت رذیله و زشتی است عنوان داشت: کسی که غیبت کرده، مرتکب گناه شده و باید از آن توبه کند.
متولی حوزه علمیه جعفریه بیتقوایی را عامل عمده «غیبت و بدگویی پشت سر دیگران» دانست و بیان داشت: وقتی کسی کمبود شخصیت دارد، میخواهد با غیبت کردن از دیگران آن را جبران کند که در نتیجه به روابط اجتماعی و حیثیت مردم آسیب وارد میشود.
وی با تأکید بر این که انسان باید مراقب صادرات و واردات دهانش باشد اظهار داشت: مأکولات، خوردنیها و نوشیدنیها واردات و صحبتها صادرات دهان هستند که اگر ما مراقب واردات دهان باشیم، صادرات آن خراب نمیشود.
امام جمعه پاکدشت همچنین به توصیه روایات مبنی بر سکوت اشاره کرد و ابراز داشت: کسی که اهل سکوت باشد، صادرات دهانش را کنترل کرده است و همچنین «صمت» به معنای سکوت در روایات باب مفصلی است به طوری که علامه مجلسی و دیگر بزرگان در کتب روایی اخلاقی برای آن یک باب مستقل قرار دادهاند.
حجتالاسلام لزومی با اشاره به راههای ترک غیبت عنوان داشت: راه ترک همه گناهان توبه است و اگر «غیبت و بدگویی پشت سر دیگران» به عادت تبدیل شده باشد، انسان باید بر ترکش تصمیم بگیرد و بر آن اصرار بورزد که نتیجه توبه واقعی قطعا ترک گناه است.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟ /956/ت302/ن