۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۴۹۰۰۵
امام جمعه موقت تهران:

تضاد گفتار و اعمال انسان را به بیماری نفاق مبتلا می کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که تعلیم همراه تزکیه مفید است، گفت: اگر علم بر مبنای ایمان باشد فرد را به اوج می‌رسد، اما اگر اعمال انسان با گفتار او مطابقت نکند گرفتار بیماری نفاق شده است.
حجت الاسلام والمسلمين صديقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در هشتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سعادت‌پرور که پنج شنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به بررسی جایگاه علم پرداخت و گفت: تردیدی نیست که علم شرافت ذاتی دارد و به قدری این موضوع روشن است که خداوند در قرآن کریم آن را به صورت سؤالی بیان می‌کند.

وی اضافه کرد: برجستگی حضرت آدم(ع) نسبت به تمام ملائکه به سبب ظرفیت عالم‌گیر او بود و این ظرفیت عالم‌گیر نقش بسیار مهمی در تربیت، سیر و سلوک افراد دارد.

این استاد حوزه بیان داشت: دل چون ظرف و جایگاه علم، عبادت است همان ظرفیت عالم‌گیر به شمار می‌آید، علم خوب است اما در دلی که ساخته شده و جلالت‌دیده باشد.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: همه مخلوقات نشانه های خداوند بوده، عالم تجلی‌گاه و محضر خدا است، وجود همه چیز در قبضه قدرت او هست، عالم گفتار خدا است از این‌رو تک تک موجودات ذکر خداوند را می‌گویند و به هر میزان فرد به خدا نزدیک شود آرامش می‌یابد و به هر میزان از او دور شود گرفتار خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان این‌که طلاب، دانشجویان مکتب امام صادق(ع) هستند، اظهار داشت: گفتار، رفتار و اعمال ما پیام است و آنچه معلم دین است ایثار، زهد، اخلاق و آداب ما است، مبلغان دل مردم را جلا می‌دهند تا خداوند خریدار دل آنها باشد به همین سبب تمام زندگی مبلغ دین در نزد خداوند ارزشمند است.

وی ادامه داد: تا فرد به نور ایمان، آسمان دل را روشن نکند، ارتباط او با خدا کم باشد، اهل نیایش و دعا نباشد، خودش را در نزد خدا فقیر نکند ارزش نخواهد داشت و کالایی که ارزش نداشته باشد خداوند خریدار او نمی‌شود و دعا، درک فقر، وابستگی و ارتباط با خدا به انسان ارزش می‌دهد.  

عضو شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران گفت: زمانی که مبلغ قدم اول خود را دعوت الی الله قرار دهد نه دعوت الی نفس موفق می‌شود و گاهی برخی افراد کتاب پر محتوا تألیف می‌کنند سخنرانی خوبی انجام می‌دهند ولی به سبب این‌که دعوت الی الله را در نظر ندارند دل افراد تحت تأثیر قرار نگرفته و تکان نمی‌خورد.

وی افزود: اگر خطیب خودش را جلوه ندهد، خداوند را در نظر داشته باشد، گفتار، رفتار و اعمالش آینه حق‌نما می‌شود و اگر گفتارش با رفتارش منطبق نباشد گرفتار بیماری نفاق شده و منافق محسوب می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیات قرآن کریم به بررسی جایگاه و صفات مرجعیت پرداخت و گفت: قرآن فرموده «از اهل ذکر پیروی کنید»، اهل ذکر افرادی هستند که خشیت داشته باشند، فردی که خشیت داشته باشد همواره در محضر خداوند ذوب می‌شود و اگر خشیت نباشد نمی‌توان اهل‌ ذکر شد.

وی ادامه داد: رفتار، احساس و اندیشه اهل‌ذکر بر محور خدا است، خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال خود می‌بیند، نه علمش او را برجسته می‌کند نه عملش و هر چه علمش بیشتر شود تواضع، ادب، خوف و امید او بیشتر می‌شود.

مرحوم آیت الله بهجت درس توحید و خداشناسی می داد

این استاد حوزه بیان داشت: فردی مانند مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت درس فقه نمی‌داد بلکه درس توحید و خداشناسی می‌داد، نشست و برخاست او آینه خدا نما بود از این‌رو می‌توان گفت هر اهل ذکری اهل علم است، اما هر اهل علمی اهل ذکر نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی علم و تعلیمی را مفید دانست که تزکیه بر آن مقدم باشد و ابراز داشت: اگر علم بر مبنای ایمان باشد فرد را به اوج می‌رساند، علم همراه ایمان فرد را به خدا می‌رساند.

آیت الله سعادت پرور علامی متواضع و پهلوان در زندگی بود

وی اضافه کرد: آیت‌الله سعادت پرور، عالمی واراسته، خودساخته، متواضع، پیروز بر نفس، سرمایه‌دار در فقر الهی و پهلوان در بندگی بود.

امام جمعه موقت تهران در پایان بیان داشت: آیت‌الله سعادت‌پرور می‌گفت «انقلاب ما انقلاب امام حسین(ع) بود و خداوند مقدر کرده است تا مردم را به واسطه امام حسین(ع) نجات بدهد»، چون مردم ما به امام حسین(ع) رو آورده و امام خمینی(ره)پرچم خود را زیر پرچم امام حسین(ع) قرار داد سبب شد تا انقلاب ما از طوفان‌های گوناگون عبور کند./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات