۰۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۱۴۷۷۷۷
سبک زندگی انقلابی؛

دفاع مقدس و 9دی پیش درآمد اتفاقات آینده

خبرگزاری رسا ـ انقلاب پنجاه و هفت در واقع پیش درآمد و مقدمه مفهوم انقلاب و انقلابی بودن را به نمایش گذاشت همان گونه که دفاع مقدس و 9دی هم پیش درآمد مفاهیم و حقایق و اتفاقات بسیار بزرگتری است که در آینده رخ خواهد داد.
دفاع مقدس

حرف های خوب، به ظاهر بی زمان و بی مکان هستند و نسبت به همه کس رابطه مساوی دارند، اما همیشه این گونه نیست، بعضی از حرف های خوب زمان دارند و در آن زمان بهتر شنیده و درک می شوند؛ چون که نیاز آن زمانه هستند و وقتی سخنی بر اساس نیاز یک زمانه باشد بهتر شنیده و مورد مصرف واقع خواهد شد و اکثر مردم با آن ارتباط برقرار می کنند و دلها برای دریافت آن حرف آماده تر خواهد بود.

زمان بعضی حرف های خوب که قبلا زده شده امروز فرا رسیده است؛ مفهوم انقلابی بودن با اینکه قبلا مصداقش رخ داده است و امام(ره) هم در مورد آن زیاد صحبت کرده است، امروز زمانش فرا رسیده است.

مفهوم انقلاب و انقلابی بودن، مفهومی است که امروز بهتر فهمیده می شود

پس از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی ایران، مفهوم انقلاب و انقلابی بودن، مفهومی است که امروز بهتر فهمیده می شود و بهتر می شود به آن عمل کرد و بیشتر قدرش را دانست، امروز جوانان این مرز و بوم به دلیل نیاز مبرمی که به این مفهوم با ارزش دارند، بیشتر با آن ارتباط برقرار می کنند.

امروز می توان از مفهوم انقلابی بودن به عنوان یک مفهوم تازه، بکر، ضروری، مهم و مفهومی که زمینه پذیرش آن بصورت فراگیر، بسیار بالا است، سخن گفت.

انقلابی بودن لازمه زنده ماندن و جان پیدا کردن و لذت بردن است

این مفهوم تنها نیاز زندگی نیست، بلکه لازمه زنده ماندن و جان پیدا کردن و لذت بردن است. گر چه انقلاب سی سال پیش رخ داده است و سخنان انقلابی امام(ره) به آن جان داد، ولی آن زمان هیجانی از انقلاب در بین مردم بود که جلوه ای از انقلابی بودن را به نمایش می گذاشت. امروز بعد از سی سال بیشتر از گذشته می شود عمق این رخداد بزرگ و عمیق را فهمید و از حقیقت آن لذت برد.

دفاع مقدس پیش درآمد مفاهیم آینده

انقلاب پنجاه و هفت در واقع پیش درآمد و مقدمه مفهوم انقلاب و انقلابی بودن را به نمایش گذاشت و حتی دوران دفاع مقدس، حماسه 9 دی هم پیش درآمد مفاهیم و حقایق و اتفاقات بسیار بزرگتری است که در آینده رخ خواهد داد.

برخی از کلماتی که در مقطع انقلاب صادر شدند، مستقیما در زمان خودشان مصرف نداشتند و عمیق درک نمی شدند و باید یک یا چند نسل از آنها می گذشت، تا آن کلمات از آن اوج فرود بیایند و موقع عملشان فرا برسد.

در تمام این مدت خیلی ها سعی داشتند انقلابی بودن را در تاریخ دفن کنند؛ برخی به خیال خام خود خیال می کردند که این مفهوم خود به خود در حال دفن شدن در تاریخ است و برای از بین رفتنش جشن می گرفتند و خیلی ها برای از بین بردنش تئوری پردازی می کردند و توجیهاتی را هم بیان می کردند.

انقلابی بودن و زندگی قانونمند

یکی از توجیهاتی که خیلی هم رایج بود، این بود که انقلابی بودن، اقتضای آن زمان بوده و الان دیگر می خواهیم در یک وضعیت با ثبات زندگی کنیم، بنابراین بهتر است هیچ کس انقلابی نباشد، انگار انقلابی بودن با زندگی کردن منافات دارد! انگار انقلابی بودن در شرایط به ظاهر عادی معنا و لزومی ندارد و جرم تلقی می شود! انگار انقلابی بودن با قانون مند بودن منافات دارد! انگار زندگی تعریف تثبیت شده ای دارد که در آن تعریف، انقلابی بودن یک مزاحم و یک خار به نظر می رسد و باید آن را از بین برد.

فقط یک نوع زندگی کردن است که ذاتا با انقلابی بودن مغایرت دارد

زندگی گوسفند وار و به عبارتی زندگی گرگ وار؛ گرچه این دو نوع زندگی برای ما فرق دارد و دو سر یک طیف ممکن است باشند، ولی برای خدا فرقی نمی کند و هر دو گروه را با هم به آتش می ریزد.

انقلابی نه گرگ است نه گوسفند، انقلابی نسبت به گرگ ها انقلابی می شود و از حالت گوسفندوار زندگی کردن نجات پیدا می کند. هرکسی یا انقلابی است یا گوسفند یا گرگ و در این میان صورت دیگری برای زندگی انسان متصور نیست؛ پس انقلابی کسی است که مقابل گرگ ها مقاومت می کند و گوسفندوار زندگی نمی کند.

انقلابی بودن در دوران آرامش، بسیار زیبا و دلنشین است

خیلی لذت بخش است که انسان در جامعه ای زندگی کند که بدون اینکه مقدمات و شرایط پیچیده و بحرانی در خارج از وجود انسان، او را وادار به انقلابی بودن کند و در شرایطی که انسان ها می توانند گوسفند وار زندگی کنند، نیاز به انقلابی بودن را احساس کند.

در شرایطی که گرگ ها کمی فاصله گرفته اند و انسان می تواند احساس کاذب امنیت داشته باشد، احساس انقلابی بودن خیلی ارزشمند تر از زمانی است که گرگ ها به تو نزدیک هستند و دارند پیراهن تو را پاره می کنند، الان اگر انقلابی باشی معلوم می شود که چشم و دلت بیناتر و برای دیدن آن نقاط دور دست از همیشه بیشتر آمادگی پیدا کرده ای.

جامعه ای که در دوران آرامش، بدون اینکه حادثه خاصی بصورت مستقیم او را تحت فشار قرار داده باشد، احساس نیاز و عطش به انقلابی بودن بکند، جامعه ای است که زندگی در آن لذت بخش و افتخار آمیز است.

در مورد انقلابی بودن سؤالات فراوانی وجود دارد

در شرایطی که جامعه به ظاهر آرامش دارد، در زمانی که گرگ ها نزدیک نیستند، در زمانی که نه کسی ما را از چریدن منع می کند و نه کسی ما را مذمت می کند، چه ضرورتی دارد ما یک دفعه انقلابی شویم؟ آنگاه اگر انقلابی شدی چه کار خواهیم کرد؟ آیا اوضاع را به هم می ریزیم؟ آیا غیر ضابطه مند عمل خواهیم کرد؟ خشونت خواهیم داشت؟ عوارض انقلابی بودن در زمان ما چگونه خواهد بود؟ اساسا یک انقلابی چگونه انسانی است؟ ویژگی انقلابی بودن چیست؟

نسبت به زمانه خودمان بسیار خوش بینی وجود دارد، امروز جانها و جوانان ما به شدت به این مفهوم علاقه مند هستند، گرچه ممکن است خودشان دلیل این مطلب را ندانند، اما وقتی معنای انقلابی بودن را برای آنها بیان می کنی احساس می کنند گمشده شان را پیدا کرده اند.

درست است که امروز جوانان ما را به زندگی گوسفند وار و گرگ وار دعوت و تحریک می کنند، ولی این مطلب با طبع آنها ناسازگار است، امروز جوان ها تشنه انقلابی بودن هستند.

آثار انقلابی بودن

1.انقلابی بودن مهم ترین انگیزه خود سازی معنوی

هیچ انگیزه ای مثل انقلابی بودن نمی تواند انسان را به سوی زندگی عارفانه و به سوی قله های کمال و معنویت سوق بدهد؛ در دفاع مقدس بعضی ها یک شبه ره صد ساله خود را طی کردند چرا که دفاع مقدس یکی از جلوات روشن انقلابی گری بود.

امام به خوب ها و عرفا می فرمود: «این وصیت نامه هایی که این عزیزان می نویسند مطالعه کنید، پنجاه سال عبادت کردید، خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید».

2. انسان انقلابی فوق العاده مهربان است

یکی دیگر از آثار انقلابی گری این است که انسان پس از انقلابی شدن به شدت مهربان می شود، چرا که او از خود گذشته است و از خود خواهی عبور کرده است، او برای خود تلاش نمی کند، برای خود درس نمی خواند در یک کلمه برای خود زندگی نمی کند.

3. انسان انقلابی فوق العاده پر تلاش و پی گیر است

الان خلاء کم تلاشی، کم همتی و فعال نبودن در جامعه احساس می شود، فرد انقلابی به دنبال پر کردن این خلاء در وجود خود است لذا فعال و پر تحرک است؛ هیچ چیز مانند انقلابی بودن، یک هیجان دائمی و اصیل که خسته کننده نیست را در وجود انسان ایجاد نمی کند.                                                    

انسان انقلابی گلیم خود را از زیر پای جامعه نمی کشد بلکه خود را گلیم زیر پای جامعه می کند و آرام می گیرد و از زندگی خود لذت می برد، او به خاطر انقلابی گریش ازدواج می کند، بچه دار می شود، شغل انتخاب می کند و در شغلش هم موفق می شود و دریک کلمه برای انقلابی بودنش زندگی می کند.

لحظه های زیبای انقلابی بودن بعد از ظهور امام زمان(عج)

لحظه های زیبای انقلابی بودن بعد از ظهور امام زمان(عج) به وجود خواهد آمد؛ بعد از ظهور نوع دیگری از انقلابی بودن در وجود ما شعله خواهد کشید که دیدن دارد، اصلا بعد از ظهور ما دیگر انقلابی نیستیم، بلکه خود انقلابیم و با هدف اصلی انقلاب سنخیت پیدا می کنیم.

703/929/ر

 

طلبه حوزه علمیه قم؛ 

احمد قرقانی

ارسال نظرات