حقیقت و باطن واقعه عاشورا عبادت و بندگی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در نهمین شب سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه پیروز واقعی در عاشورا سیدالشهدا(ع) است نه بنی امیه، گفت: برای ولی خدا شکست معنا ندارد و غلبه مطلق در عاشورا با امام حسین(ع) است.
وی ادامه داد: شکست زمانی معنا دارد که دشمن فردی را از رسیدن به هدف و مامؤریت باز دارد در حالی که در روز عاشورا جنگ تمام نشد بلکه سیدالشهدا(ع) در کربلا نبرد را آغاز کرد.
این استاد حوزوی بیان داشت: امام حسین(ع) در روز عاشورا تنها قسمتی از مامؤریت و هدف خود را انجام داد و بقیه اهداف و مامؤریت خود را در زمان رجعت که از مسلمات قطعی است انجام خواهد داد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به آیات قرآن کریم، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم به حضرت موسی(ع) میفرماید «مؤمنان را به ایام الله تذکر بده تا در راه دین خداوند استوار و مقاوم باشند»، در روایت آمده ایام الله رجعت، ظهور و قیامت است از اینرو باید برای پیروزی نهایی سیدالشهدا(ع) تا زمان رجعت صبر کرد.
ایام الله روزهای امام حسین است
وی اضافه کرد: ایام الله روزهای اباعبدالله الحسین(ع) هستند، چرا که صاحب الزمان(عج) با شعار «یا لثارات الحسین(ع)» ظهور میکنند و روز قیامت نیز شفاعت امام حسین(ع) به قدری فراگیر است که شیطان ناله میکند که برای او هیچ لشگر و گروهی نماند.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه واقعه عاشورا بسیار عظیمتر از آن است که ما تصور میکنیم، اظهار داشت: در روایتی نقل شده «امام سجاد سی و پنج سال بعد از واقعه عاشورا زمانی که پیر، جوان و یا آب میدید میگریست».
وی افزود: روزی یکی از اصحاب به امام سجاد(ع) از زیادی گریه اعتراض و به ایشان گفت که این قدر ناراحت نباشد؛ آن حضرت فرمود«حضرت یعقوب(ع) دوازده فرزند داشت وقتی یکی از آنها غایب شد به قدری گریه کرد که چشمانش نابینا شد، من چگونه گریه نکنم وقتی که پدر بزرگوارم را با لبهای تشنه به شهادت رساندند».
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه در روایتی از امام رضا(ع) وارد شده «اگر میخواهید گریه کنید برای مظلومیت امام حسین(ع) گریه کنید»، بیان داشت: امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا و شهادت پدر بزرگوارشان میفرمودند «هر گاه واقعه عاشورا به یادم میآید اشک جلوی نفس من را میگیرد».
بصیرتافزایی هدف قیام امام حسین
این محقق حوزوی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) از ابتدا به واقعه کربلا واقف بود، گفت: برخی از افراد بر این باورند که امام حسین(ع) «نعوذبالله» از عاقبت کار خود مطلع نبود و برای تغییر ساختار حکومت و تصرف حکومت کوفه از مکه حرکت کرد.
وی ادامه داد: سیدالشهدا(ع) به خوبی میدانست که در کربلا چه حوادثی برای ایشان و اصحاب رخ خواهد داد و در چه مسیری گام برمیدارند، وقتی ایشان از مکه خارج میشدند خطبه و سخنرانی عجیبی دارند و به اصحاب میفرمایند «هر که حاضر است خون دلش را بدهد با من بیاید».
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری، ارتقای وجدان و فطرت بشری و بصیرت افزایی را از اهداف قیام امام حسین(ع) در کربلا دانست و ابراز داشت: تا وجدان فرد ارتقا نداشته باشد و فرد به فطرت انسانی خود برنگردد به سوی اهلبیت(ع) برنمیگردد.
وی اضافه کرد: شهادت سیدالشهدا(ع) سبب بصیرت افزایی مردم شد، اگر ما به عظمت کربلا توجه داشته باشیم متوجه میشویم که ایشان دنبال حکومت حق در عصر رجعت و ظهور بودند نه حکومت سال 61 هجری قمری، همچنین شهادت امام حسین(ع) زمینه را برای ظهور حضرت ولیعصر(عج) آماده کرد.
حقیقت و باطن واقعه عاشورا عبادت و بندگی است
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تأکید کرد: حقیقت و باطن واقعه عاشورا عبادت و بندگی است که امام حسین(ع) با خداوند این عهد و پیمان را بسته بود و کسی جز ایشان این بار سنگین را به دوش نکشیده و تمام عزیزان خود را در راه خدا تقدیم کرد.
این استاد حوزوی عاشورا را یکی از جلوههای بندگی سیدالشهدا(ع) نسبت به خداوند خواند و گفت: در واقعه عاشورا شیطان تمام قوای خود را در برابر اباعبدالله الحسین(ع) آرایش کرده بود تا یک ترک اولا از سیدالشهدا(ع) بگیرد، اما افزونبر اینکه امام حسین(ع) حتی ترک اولا نیز نکرد، زبان گلایه به خدا هم بازنکرد.
وی افزود: وقتی سیدالشهدا(ع) در گودی قتلگاه با زبان تشنه آرمیده بود و عزیزانش نیز قطعه قطعه شده بودند، فرمود«خدا راضیم به رضای تو و تسلیم هستم در برابر امر تو» و پیروز واقعی در کربلا امام حسین(ع) است نه شیطان.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری در پایان بیان کرد: حقیقت عاشورا بندگی و غلبه حق است و هیچ معراجی بالاتر از گودی قتلگاه نیست، هیچ ملک و نبی مرسلی در قتلگاه وارد نشده و تنها در قتلگاه چهارده معصوم(ع) و خدا بودند./993/پ202/ی