۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۴۷۲۱۴
رییس فرهنگستان علوم اسلامی؛

شیعه با رویکرد انتظار و احتراز با جریان‌های انحرافی مبارزه کرده است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: انقلاب اسلامی ایران مدعی است که دین در سرنوشت اجتماعی انسان حضور دارد، این انقلاب بر اساس رویکرد انتظار شکل گرفته و با همین رویکرد انتظار در برابر جریان‌های انحرافی مبارزه کرده، احتراز کرده و خود را ساخته است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، شنبه شب در مدرسه فیضیه در مراسم عزاداری اباعبدالله‌ الحسین(ع) گفت: همه تحولات دوران ظهور بر محور امام زمان(عج) است؛ نقش اساسی متعلق به حضرت مهدی(عج) است و ایشان وارث تمام انبیا و پیامبران هستند.

 

وی با بیان این‌که عبارت «یأتی بدین جدید» که درباره حضرت مهدی(عج) مشهور است در روایات نیامده است، خاطرنشان کرد: در روایات بارها اشاره شده است که ایشان بر سیره جدشان، پیامبر(ص) عمل می‌کنند.

اسلامی که امام زمان احیا می‌کند همان اسلام پیامبر است

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: در روایات آمده است که حضرت مهدی(عج) انحراف‌ها و بدعت‌هایی که بر دین اسلام نشسته، را از میان برمی‌دارد و اسلام را از نو بنا می‌کند که این معنی با «یأتی بدین جدید» بسیار متفاوت است.

 

وی ادامه داد: اسلامی که امام زمان(عج) احیا می‌کند همان اسلام پیامبر(ص) است، زیرا حلال حضرت محمد(ص) حلال تا روز قیامت است و حرام حضرت محمد(ص) تا روز قیامت حرام است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: برخی عبارت «یأتی بدین جدید» که در روایات نیامده را گرفته‌اند و می‌گویند امام زمان(عج) دینی می‌آورد که شریعت ندارد.

وی اظهار داشت: این‌که دعوت حضرت جهانی است، به معنای این نیست که در زمان امام زمان(عج) دین اسلام شریعت و احکام ندارد.

 

در دوران ظهور با ولایت ائمه اسلام احیا می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در صدر اسلام با کنار گذاشتن امام علی(ع) باطن شریعت مورد تحریف واقع شد، ابراز داشت: در دوران ظهور، با اتصال مردم به ولایت ائمه(ع) به احیای اسلام می‌پردازند و آن زمان است که طاعت واقعی صورت می‌پذیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: بدترین تحریف نسبت به ظهور این است که بگوییم در دوران ظهور عقل بشر کامل می‌شود، باید دانست که عقل با حضور امام است که کامل می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که انتظار یک رویکرد است، بیان داشت: باید تمام زندگی را معطوف به عصر ظهور بنا کنیم، باید به گونه‌ای عمل کنیم که ظهور محقق شود، سراسر زندگی باید بر افق عصر ظهور شکل بگیرد.

وی ادامه داد: رفتار شخصی، اجتماعی و تاریخی ما بر اساس دوران ظهور تغییر یابد، در برخی از روایات آمده است که منتظر کسی است که خود را وقف امام کرده است، یعنی تمام زندگی‌اش بر محور امام شکل می‌گیرد.

 

دستگاه‌های کلان کشور با رویکرد انتظار برنامه‌ریزی کنند

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: عصر ظهور و انتظار یک رویکرد فردی نیست، دستگاه‌های کلان کشور مانند حوزه، دانشگاه و نهادهای مختلف اجتماعی باید بر اساس ظهور برنامه‌ریزی کنند.

 

وی ادامه داد: برخی‌ها رویکرد انتظار را احتراز و حاشینه‌نشینی از حکومت‌های ظلم و جور دانسته‌اند و گاه نیز این رویکرد را به معنای درگیری دانسته‌اند، گاه نیز انتظار را به معنای سازندگی دانسته‌اند که در آن هم احتراز و هم اعتراض وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: در فرهنگ انتظار صحیح باید از تسلط یافتن دشمن و طاغوت‌ها دوری گزید، چه بنی‌امیه و بنی‌العباس باشند چه مستکبران کنونی، حتی نباید زیر بار مظاهر تمدن غرب و تکنولوژی آنان رفت.

 

وی بیان داشت: ما غرب‌ستیز نیستیم، بلکه شیطان‌ستیزیم، اگر لوازم و تکنولوژی غرب را پذیرفتیم باید پیامدهای آن را نیز پذیرفت و متأسفانه از ورود تکنولوژی‌ها غرب جلوگیری نکردیم.

 

رسیدن به یک صلح پایدار جز با جنگ با کفر ممکن نیست

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: اگر دوران سازندگی بر اساس فرهنگ غرب بنا شود باید دانست پس از آن نوبت دوران اصلاحات است.

 

وی با بیان این‌که اتکای به عقل خودبنیان یکی از پیامدهای پذیرفتن غرب است، ادامه داد: سبک زندگی ما بر اساس سبک زندگی غربی تغییر یافته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: یک بخش از ارکان انتظار نبرد، درگیری و جنگ همه‌جانبه و عقلانی و حساب‌شده با کفر است؛ رسیدن به یک صلح پایدار جز با یک جنگ همه‌جانبه با کفر ممکن نیست.

 

وی ادامه داد: ما باید یک جامعه تاریخی را بسازیم و زیر بار کفر نرویم، آمریکا نماد این کفر شده و مدعی است که حاکمیت جهان باید در دست او باشد، بنابراین یک درگیری دائم وجود دارد، و این مقدمه سازندگی است تا آرام آرام به عصر ظهور نزدیک شویم.

 

تجدد به دنبال دین‌زدایی از زندگی بشر است

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان داشت: رویکرد موحدان و شیعه در طول تاریخ شیعه تا کنون بر اساس انتظار بوده است، جامعه شیعه بر همین محور شکل گرفته است، و آنان تحت سلطه دولت اموی، عباسی و عثمانی نرفتند.

 

وی با بیان این‌که شیعه پس از سقیفه سه جنبه احتراز، اعتراض و سازندگی را از یاد نبرده است، گفت: شیعیان واقعی فردای سقیفه آن را نپذیرفتند و با استفاده از سه روش احتراز، اعتراض و سازندگی با آن به مبارزه پرداختند، این در حالی بود که رویکرد برادری و اخوت با دیگر مسلمانان را نیز حفظ کردند، البته باید توجه داشت که ائمه(ع)، هم زیربار ظلم نرفتند و هم حفظ برادری با دیگر مذاهب را به ما آموختند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که فتنه تجدد، فتنه بزرگی است، بیان داشت: تجدد به دنبال دین‌زدایی از زندگی بشر است، هدف آن ایجاد یک تمدن فراگیر بناشده بر دنیاپرستی است و درصدد است که آن را به یک سبک زندگی در جامعه جهانی تبدیل کند اما شیعه با همین رویکرد انتظار، در برابر این فتنه مقاومت کرده است.

 

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران مدعی است که دین در سرنوشت اجتماعی انسان حضور دارد، این انقلاب بر اساس رویکرد انتظار شکل گرفته و با همین رویکرد انتظار در برابر جریان‌های انحرافی مبارزه کرده، احتراز کرده و خود را ساخته است.

 

یادگیری فلسفه هماهنگ با رویکرد انتظار نیست

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروز برداشت جامعه ما از دین‌داری، حضور دین در عرصه اجتماعی است، این امر به معنی درک اعتقاد شیعه است که با رویکرد انتظار سبب‌ساز آن است.

 

وی ادامه داد: رویکرد انتظار موضوع تازه‌ای نیست که در زمان حاضر به وجود آمده و به تازگی مطرح شده باشد، بلکه در طول سال‌های حیات شیعه مطرح بوده است، البته باید بپذیریم که جامعه شیعی در طول تاریخ در اجرای صحیح این رویکرد نسبت به امام زمان(عج) کوتاهی کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: ائمه(ع) گفتند علم در خانه ما است، نپذیرفتیم و طبقه مرجع درست کردیم و به دنبال فیلسوفان یونان رفتیم، اگر به سخنان ائمه عمل می‌کردیم شیعه از فلسفه بی‌نیاز بود، درست است که مسلمانان در فلسفه تصرف کردند، اما سرانجام منفعل شدند و از آن نیز تأثیر گرفتند.

 

هنوز جامعه درماندگی خود را به امام نفهمیده است

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان داشت: هنوز جامعه درماندگی خود را به امام نفهمیده است، جامعه منتظر جامعه‌ای است که هر اقدامی که می‌کند خود را مضطر به امام بداند.

 

وی تحولاتی را که تا کنون با رویکرد انتظار رخ داده بر محور دستگاه فقاهت دانست و ابراز داشت: اگر رویکرد ما رویکرد انتظار شد، به این معنا نیست که همه چیز با مشاهدات باطنی و شهود حل می‌شود، بلکه همچنان نیاز به فقاهت و مرجعیت ائمه(ع) هستیم، رویکرد انتظار به معنای عبور از دستگاه فقاهت و ایجاد یک طبقه مرجع در برابر دستگاه فقاهت شیعی نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: در حوزه‌های شیعه باید رویکرد انتظار حاکم شود، باید تحول بزرگی در فقاهت رخ دهد، البته باید توجه داشت که نمی‌توان از دستگاه فقاهت گذشت و اگر هم بگذریم بیراهه رفته‌ایم.

 

وی بیان داشت: نباید یک طبقه مرجع جایگزین حوزه‌های علمیه کنیم، با همه قصورها و تقصیرهایی که در این دستگاه وجود دارد باید این حوزه متحول شود./914/پ201/ن

ارسال نظرات