۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۴۶۸۲۱
مجمع جهانی اهل بیت:

لغو تابعیت شهروندان بحرینی از سوی آل خلیفه خلاف شرع و عرف است

خبرگزاری رسا ـ مجمع جهانی اهل بیت(ع) لغو تابعیت شهروندان بحرینی از سوی آل خلیفه را اقدامی عجیب و خلاف شرع و عرف دانسته و اعلام کرده است: دولتمردان هیچ کشوری، مالک الرقاب مردم آن سرزمین نیستند تا بتوانند این تابعیت را از آنان سلب کنند.
مجمع جهاني اهل بيت (ع)
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پی ادامه مظالم حکومت آل خلیفه به مردم بحرین، که به لغو تابعیت سی و یک نفر از شهروندان این کشور و تهدیدات جدید نسبت به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم منجر شده است، مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیانیه مهمی صادر کرد.
 
در این بیانیه با اشاره به گذشت نزدیک به دو سال از کشتار، ضرب، جرح و حبس مردم بی‏دفاع بحرین، نسبت به این دو اقدام غیرقانونی و غیر شرعی هیأت حاکمه کشور بحرین اظهار تأسف و تعجب شده است.
 
در بخشی از این بیانیه آمده است: علمای دینی بحرین از ابتدای انقلاب کرامت در این کشور همواره نقشی مشفقانه و آرام‏کننده داشته و در کنار اعلام مطالبات بحق مردم، جوانان را به مسالمت‏آمیز بودن اعتراضاتشان فراخوانده اند. در این میان، تأثیر رهبری‏های آیت الله عیسی قاسم در به خشونت کشیده نشدن انقلاب مردم غیر قابل انکار است. اما حکومت آل خلیفه به جای آنکه قدردان شیخ عیسی قاسم باشد و خواسته های مردم را برآورده کند، دائماً با زبان زور و تهدید با مردم ـ و حتی علما ـ سخن گفته است.
 
در ادامه این بیانیه آیت الله عیسی قاسم، مرجعی بزرگوار و شخصیتی روحانی، معنوی و متخلق به اخلاق الهی توصیف شده و آمده است: در صورت هرگونه اسائه ادب نسبت به این عالم بزرگ، مسؤولیت عواقب آن مستقیماً بر عهده شاه، نخست وزیر و هیأت حاکمه بحرین و نیز دولت سعودی خواهد بود.
 
مجمع جهانی اهل بیت(ع) همچنین لغو تابعیت شهروندان بحرینی به وسیله آل خلیفه را اقدامی عجیب و خلاف شرع و عرف دانسته و اعلام کرده است: دولتمردان هیچ کشوری، مالک الرقاب مردم آن سرزمین نیستند تا بتوانند این تابعیت را از آنان سلب کنند و آنها را از کشور خود اخراج نمایند. لذا این اقدام، آن هم در کنار اعطای تابعیت به صدها تبعه بیگانه، دشمنی آشکار با ملت بحرین و نادیده گرفتن حقوق شهروندی آنان است.
 
در پایان این بیانیه از تمامی آزادگان و مسلمانان جهان بویژه علماء و شخصیت‏های پیرو اهل‌بیت(ع) ـ درخواست شده تا با اعلام مواضع و برگزاری مراسم و تجمعات، از حقوق طبیعی شهروندان بحرین حمایت کنند.
 
متن کامل این بیانیه به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
ولا تحسبن الله غافلاً عما یعمل الظالمون
 
نزدیک به دو سال از کشتار، تخریب، ضرب، جرح و حبس مردم مظلوم و بی‏دفاع بحرین به دست جلادان و ستمگران آل خلیفه می‏گذرد؛ جنایات ننگینی که با حمایت آل سعود و سکوت مرگبار دولت‏ها و مجامع بین‏المللی و مقاومت بی‏نظیر و ستودنی مردم بحرین همراه بوده است.
اما با کمال تأسف و تعجب در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که هیأت حاکمه کشور بحرین ضمن ادامه جنایات شرم‏آور خود، دست به دو اقدام غیرقانونی و غیر شرعی دیگر زده است:
1ـ آغاز موج جدیدی از تهدید نسبت به علماء، نخبگان، پزشکان و معلمان بحرینی، و بویژه نسبت به «آیت الله شیخ عیسی قاسم»؛
2ـ لغو تابعیت تعداد زیادی از شهروندان آزاده این کشور، که با هیچیک از معیارهای بین المللی و قانونی جهان قابل قبول و توجیه نیست.
 
در واکنش به این دو اقدام خطرناک، مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) به عنوان سازمانی بین‏المللی که دارای مرجعیت فکری و فرهنگی در بین میلیون‏ها تن از مسلمانان دنیاست، توجه جهانیان را به نکات زیر جلب می‏نماید:
 
1ـ همانگونه که بارها اعلام شده است، علمای دینی بحرین از ابتدای انقلاب کرامت در این کشور (14 فوریه 2011) تاکنون، همواره نقشی مشفقانه و آرام‏کننده داشته و در کنار اعلام مطالبات بحق مردم، جوانان را به مسالمت‏آمیز بودن اعتراضاتشان فراخوانده اند. در این میان، تأثیر رهبری‏های «آیت الله شیخ عیسی قاسم» در به خشونت کشیده نشدن انقلاب مردم غیر قابل انکار است. اما حکومت آل خلیفه به جای آنکه قدردان شیخ عیسی قاسم باشد و خواسته های مردم را برآورده کند، دائماً با زبان زور و تهدید با مردم ـ و حتی علما ـ سخن گفته است.
 
2ـ آیت الله شیخ عیسی قاسم، مرجعی بزرگوار و شخصیتی روحانی، معنوی و متخلق به اخلاق الهی است که نه تنها در بحرین مورد علاقه مردم شیعه و سنی قرار دارد بلکه در بیرون از مرزهای این کشور نیز مورد احترام، وثوق و تکریم مسلمانان بوده و از ارکان علماء و متفکران اسلامی است. بنابراین ضمن هشدار جدی به دو دولت بحرین و عربستان سعودی، اعلام می‏کنیم که در صورت هرگونه اسائه ادب نسبت به این عالم بزرگ، مسؤولیت عواقب آن مستقیماً بر عهده شاه، نخست وزیر و هیأت حاکمه بحرین و نیز دولت سعودی خواهد بود.
 
3ـ لغو تابعیت شهروندان بحرینی به وسیله آل خلیفه، اقدامی عجیب و خلاف شرع و عرف است. دولتمردان هیچ کشوری، مالک الرقاب مردم آن سرزمین نیستند تا بتوانند این تابعیت را از آنان سلب کنند و آنها را از کشور خود اخراج نمایند. لذا این اقدام، آن هم در کنار اعطای تابعیت به صدها تبعه بیگانه، دشمنی آشکار با ملت بحرین و نادیده گرفتن حقوق شهروندی آنان است.
4ـ گذشته از قوانین عرفی و بین المللی، دولت و حاکمیت هر کشور در حکم پدر یک خانواده است. آیا پدر خانواده، فرزندان خود را از خانه اخراج می‏کند؟ آیا خانواده آل خلیفه کهخود از جای دیگری به این کشور آمده و با زور بر گرده مردم سوار شده‏اند می‏توانند فرزندان بحرین را از سرزمین آباء و اجدادی آنان محروم کنند؟
 
5ـ کشورها و سازمان‏های بین المللی مدعی آزادی و حقوق بشر، شورای امنیت سازمان ملل، سازمان‏های حامی زندانیان و تمامی نهادهای اینچنینی در جهان چرا در برابر ستمگری‏ها، قانون‏شکنی‏ها و استبدادگری‏های قرون وسطایی حاکمان بحرین سکوت کرده اند؟ آیا اکنون مسؤولیت جهانیان این نیست که با استفاده از تمام شیوه های ممکن، دولت بحرین را از ادامه اقدامات نابخردانه آن باز دارند و در کنار ملت مظلوم بایستند؟
 
6ـ مجمع جهانی اهل بیت(ع) همانگونه که بارها اعلام کرده است حامی صلح، دوستی، عدالت و همزیستی مسالمت‏آمیز مردم جهان ـ از هر رنگ، نژاد، دین و مذهب ـ است. لذا یک بار دیگر خاندان حاکم بر بحرین را به عدل، انصاف و اجرای مطالبات بحق مردم این کشور فرا می‏خواند. مجمع همچنین حمایت اکید خود را از آیت الله عیسی قاسم، شخصیت‏های زندانی، علماء، پزشکان، معلمان و همه اقشار مردم مظلوم بحرین ـ بویژه کارگران اخراج‏شده و افراد لغو تابعیت شده ـ اعلام می‏نماید.
 
مجمع جهانی اهل بیت (ع) در پایان از تمامی آزادگان و مسلمانان جهان ـ بویژه علماء و شخصیت‏های پیرو اهل‌بیت(ع) ـ درخواست می‏کند تا با اعلام مواضع و برگزاری مراسم و تجمعات، ضمن حمایت از حقوق طبیعی شهروندان بحرین، انزجار خود را از اهانت و تضییق نسبت به علمای بحرین اعلام نموده و وظیفه تاریخی خود در قبال اقدامات خلاف شرع در این کشور را انجام دهند.
 
مجمع جهانی اهل بیت(ع)
23 آبان 1391
/927/د101/ج
ارسال نظرات