۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۴۳۷۴۰
استاد خارج فقه حوزه:

امام محمدباقر‌ سنت و سیره پیامبر اکرم‌ را احیا کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: امام محمدباقر‌(ع)، سنت و سیره پیامبر اکرم‌(ص) را احیا کرد و تلاش و سیاست مدبرانه آن حضرت سبب حفظ احادیث نبوی شد.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت امام محمد باقر‌(ع)، مصیبت این امام همام را برای جهان بشریت و عالم اسلام مصیبتی سنگین و ناگواری دانست.

 
وی افزود:‌ امام محمد باقر‌(ع) که در حادثه کربلا کودکی چهارساله بود و این ماجرای تلخ و ناگوار را از نزدیک مشاهده کرد و مانند پدر بزرگوارشان امام سجاد‌(ع)، سختی راه نینوا تا کوفه، کوفه تا شام و شام به مدینه را تحمل کرده بود، از طرف خدای متعال به عنوان جانشین پدر انتخاب شد.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: امامت امام محمد باقر‌(ع) در زمان اوج قدرت بنی‌امیه و به ویژه در زمان هشام بن عبدالملک که سرسخت‌ترین، خشن‌ترین و خطرناک‌ترین خلیفه بنی امیه بود رقم خورد و آن حضرت با تحمل همه سختی‌ها، اما میراث پیامبر اکرم‌(ص) را به خوبی احیا کرد و زمینه مناسبی را برای پرورش اندیشمندان و عالمان به وجود آورد.
 
وی با بیان این‌که سنت راستین پیامبر اکرم‌(ص) در زمان بنی‌امیه در حال کمرنگ شدن بود به گونه‌ای که حتی روایات و احادیث را وارونه منعکس می‌کردند، گفت: سیره و سیاست امام باقر‌(ع) برای همه سرمشق است که از آن جو اختناق توانست سنت پیامبر اکرم‌(ص) را احیا کند و زمینه مساعدی را برای فرزند برومندش امام جعفر صادق‌(ع) فراهم آورد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با اشاره به این‌که مسلمانان از رفتار بنی امیه در اوج قدرت به تنگ آمده بودند و از این گروه پست احساس ناامنی می‌کردند، افزود: اگرچه پس از ماجرای کربلا و به سبب فراهم نبودن زمینه‌های لازم و کم بودن شیعیان، ائمه‌(ع) دیگر به معارضه با دشمنان نپرداختند، اما امام باقر‌(ع) با یک تدبیر و سیاست خوب توانست شرایط را به خوبی کنترل کند.
 
وی یادآور شد: پدر بزرگوار امام باقر‌(ع) مسیر دعا و نیایش را طی کرد و فرزند برومندش گذشته از دعا و نیایش، زمینه علمیت را فراهم آورد، به طوری که بیشتر روایات از امام باقر‌(ع) معروف به ابوجعفر و از امام صادق‌(ع) معروف به اباعبدالله است؛ امام باقر‌(ع) احیا کننده احادیث پیامبر اکرم‌(ص) بود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر امام باقر‌(ع) به احیای سنت پیامبر اکرم‌(ص) همت نمی‌کرد، بسیاری از احادیث از بین می‌رفت و سنت پیامبر متروک می‌شد، اگرچه قرآن مصون و محفوظ بود و همگان در حفظ آن می‌کوشیدند، اما یقینا سنت از بین می‌رفت.
 
وی با بیان این‌که اگر تلاش و سیاست مدبرانه امام باقر‌(ع) و امام صادق‌(ع) نبود شاید از روایات و احادیث اصلی چیزی دست ما باقی نمی‌ماند، گفت: امام باقر‌‌(ع) زیرساز سنت پیامبر اکرم‌(ص) را پس از امام علی‌(ع)، امام حسن‌(ع)، امام حسین‌(ع) و امام سجاد‌(ع) حفظ و محکم کرد. /920/ت302/ی
ارسال نظرات