آیتالله ممدوحی:
امام باقر با تبیین شیوه استنباط احکام، پایههاى اجتهاد صحیح را استحکام بخشید
خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری تعلیم مسائل فقهى را یکى از زمینههاى مهم زندگى امام باقر(ع) دانست و گفت: ایشان در زدایش انحرافها، تنها به مبارزه اکتفا نکرد، بلکه با تبیین شیوه استنباط احکام از قرآن و سنت پیامبر(ص) پایههاى فقاهت و اجتهاد صحیح را استحکام بخشید.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیتالله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تعلیم فقه و شیوه صحیح اجتهاد یکی از زمینههای مهم زندگی امام باقر(ع) بود، گفت: عصر امام باقر(ع)، آغاز پیدایش فرصتى بود تا حاملان واقعى علوم قرآن، بتوانند به تعلیم شاگردان و ترویج احکام و تحکیم مبانى فقهى بپردازند، این زمینهها در عصر امام صادق(ع) هموارتر گشت و از آن پس دوره سختگیرى فزونتر حاکمان نسبت به ائمه(ع) ادامه یافت و این زجر و شکنجه تداوم داشت تا عصر امامت به غیبت انجامید.
وی افزود: امام باقر(ع) در تصحیح اندیشهها و زدایش انحرافها، تنها به مبارزه و رویارویى اکتفا نکرد، بلکه با بیان احکام و گاه تبیین شیوه استنباط احکام از قرآن و سنت پیامبر(ص) پایههاى فقاهت و اجتهاد صحیح را استحکام بخشید.
آیتالله ممدوحی تصریح کرد: روایات فقهى نقل شده از امام باقر(ع)، بیش از آن است که بتوان در این مجموعه گرد آورد، زیرا کمتر بابى از ابواب فقهى را مىتوان یافت که در فروع مختلف آن، سخنى از امام باقر(ع) وارد نشده باشد و مجموعههاى روایى ـ فقهى خود گواهی بر این امر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) وارث پدر خویش در پیشوایى علمى و مقام شریف هدایتگرى بودند به همین سبب عالمان از شهرها و سرزمینهاى اسلامى به جانب وى رهسپار مىشدند و هیچ فردى از عالمان به مدینه وارد نمىشد، مگر اینکه براى کسب معرفت و دانش به خانه امام محمدباقر(ع) مراجعه مىکرد.
وی گفت: در میان کسانى که به خدمت وى مىرسیدند، هم چهرههاى شیعى و هم سنى دیده مىشوند و گاه منحرفان افراط گرا نیز خود را به وى نزدیک مىکردند؛ ولى امام در برابر آنان موضعى قاطع گرفته و ایشان را طرد مىکردند همچنین مرام امام باقر(ع) چنین بود که هرگاه فردى به حضورش مىرسید، حقایق ناب را براى او تبیین مىکرد و بسیارى از پیشوایان فقه و حدیث به حضور ایشان رسیدهاند که از جمله آنها میتوان به سفیان ثورى، سفیان بن عیینه، محدث مکه و ابو حنیفه، فقیه اهل عراق اشاره کرد.
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: عصر امام محمدباقر(ع)، آغاز پیدایش فرصتى بود تا حاملان واقعى علوم قرآن بتوانند به تعلیم شاگردان و ترویج احکام و تحکیم مبانى فقهى بپردازند. /920/د102/ی
ارسال نظرات