۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۴۱۲۳۱
استاد حوزه و دانشگاه:

مقابله با سب پیامبر وظیفه شخصی مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تبیین موضوعی حقوق ادیان و توهین به ادیان پرداخت و گفت: مساله اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم‌(ص) یک بحث مهم فرهنگی و مقابله با آن وظیفه شخصی مسلمانان است.
محمود حكمت‌نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود حکمت‌نیا، معاون پژوهش و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی حقوق ادیان که امروز پنجشنبه 13 مهرماه در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد، به تبیین موضوعی حقوق ادیان و توهین به ادیان پرداخت.
 
وی با بیان این‌که در یک کشور با مرز جغرافیایی معین عملی انجام شده است که از نظر کسانی که خارج از این مرز جغرافیایی هستند توهین به اعتقاداتشان محسوب می‌شود نه به طور مستقیم به خودشان، مساله اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم‌(ص) را یک بحث مهم فرهنگی دانست.
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: رفتارهای انجام شده در بیست ساله اخیر، نشان می‌دهد که یک خط تبلیغی و رفتاری وجود دارد که حوزه بحث خود را به هسته‌های ارزشی مسلمانان آورده است؛ گاه نبرد در مرزها،‌ گاه در شهرها و گاه در پایتخت رخ می‌دهد و آن چه امروز اتفاق می‌افتد نبرد در پایتخت است.

 وجود مقدس پیامبر اکرم از هسته‌های ارزشی مسلمانان است

وی با بیان این‌که هر نظام ارزشی برای خود هسته‌های ارزشی دارد و هسته ارزشی مسلمانان وجود مقدس و مبارک پیامبر اکرم(ص)، قرآن کریم و برخی هسته‌های اخلاقی به ویژه در حوزه رفتارهای جنسی است، گفت: این سه حوزه ارزشی اختصاصی مسلمانان است که مورد تهاجم قرار می‌گیرند و به سادگی نمی‌توان از این قضیه که تنها یک بعد آن حقوقی است، گذشت.
 
حکمت‌نیا با تاکید بر این‌که نظام انسان‌محور عقل‌بنیاد غرب در حوزه منابع معرفت، منابع وحیانی را نمی‌پذیرد و از آن فرار می‌کند، افزود: این نظام انسان‌محور که با هفتصد سال تلاش یک نظام انسان‌بنیان عقل‌بنیاد را تأسیس کرده است، امروز می‌بینید که یک انقلاب معرفتی در حوزه معرفت با نهادها، قواعد و ارزش‌های مشخص و گرایش جدید به دین در حال وقوع است.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اگر غرب بر قرون وسطی می‌تازد که باید بتازد و اگر قرون وسطی تاریک است که تاریک است، اما همه ابعاد تلاش غرب برای منکوب کردن قرون وسطی تاریکی آن نیست و بخشی به مبنا برمی‌گردد که اگر یک درصد از تاریکی قرون وسطی کم شود، دیدگاه کمونیست از پایه ویران است.
 
غرب، فرهنگ و نظام معرفتی مسلمانان را برنمی‌تابد

وی با بیان این‌که اسلام حرف جدید برای گفتن دارد و این نقطه، نقطه فرار غرب است، اظهار داشت: فرهنگ و نظام معرفتی مسلمانان خدای محذوف از حیاط اجتماعی بشر را به عنوان خدای شارع، خالق و رب حکیم در بستر زندگی اجتماعی قرار داد و غرب به راحتی زیر بار این حرف نمی‌رود و مقاومت می‌کند.
 
حکمت‌نیا با اشاره به این‌که دلیل ترس غرب به آزادی بیان برنمی‌گردد، دو امر فرهنگ و منابع معرفتی را در این قضیه مهم و برای غرب چالش‌برانگیز ارزیابی کرد و گفت: فرهنگ مسلمانان در دیدگاه غرب  نباید مقبولیت بیابد مگر در پارادایم انسان‌محور و منابع معرفتی هم نباید مطرح شود به جز آنچه موافق آن پارادایم است.
 
وی به بعد حقوقی مسأله اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اشاره و با طرح سؤالی مطرح کرد: چگونه می‌توان برای کسانی که در حوزه سیاسی جغرافیایی ما نیستند، تکلیف حقوقی دارای ضمانت اجرایی معین، روشن و قابل تطبیق بر این موارد را بیابیم تا عده‌ای به عنوان آزادی بیان نتوانند به مقدسات ما توهین کنند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: محوریت نظام حقوقی رایج بر محور حق است، گرچه بانیان هم این سخن را گفته‌اند که جاده حق جاده بی‌انتهایی است و آخرش نامعلوم، اما شاهدیم که با گفتمان حق، بسیاری دیگر از هنجارهای اخلاقی تخلف می‌شود اما ممکن است مورد حساسیت واقع نشود.
 
وی با بیان این‌که در برابر نظام فکری حق‌محور این سخن مطرح است که آیا می‌توان یک نظام حقوقی رقیبی را قرار داد که افزون بر تقید به لوازم و توابع حق از ارزش‌ها هم دفاع کند، این‌که عده‌ای با قید حق آزادی بیان یک ارزش انسانی را که توهین به مقدسات یک میلیارد و نیم انسان است و احساسات آنان را جریحه‌دار می‌کند، می‌پذیرند، جای سؤال دانست.
 
حکمت‌نیا با یادآوری این‌که ساختار انسان‌محور، ارزش‌ها را برنمی‌تابد، ادامه داد: اگر بخواهیم از حوزه حقوق ادیان دفاع کنیم باید دو موضوع از هم جدا شود، در حوزه آزادی بیان،‌ آزادی بیان نباید سبب ضرر شود و این دشوار است و آیا در توهینی که صورت می‌گیرد و بر رفتاری که ما مسلمانان انجام می‌دهیم عنوان ایذاء صدق می‌کند یا تضرر، دارای یک مشکل حقوقی است.
 
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عنوان توهین به ادیان را که سبب آزار و اذیت دینداران می‌شود، در وضعیت فعلی جهان فاقد موضوعیت دانست و گفت: در دنیا و روزگار معاصر ما، این اقدام انجام گرفته، کاریکاتور کشیده شده و فیلم ساخته شده با لحاظ این‌که قلب مسلمانان را جریحه‌دار کرده و به میدان آورده است، باید مصداق حقوق قرار ‌گیرد.
 
مقابله با سب پیامبر وظیفه شخصی مسلمانان است

وی با بیان این‌که آنچه امروز به عنوان هتک حرمت به ساحت مقدس پیامبر اکرم‌(ص) اتفاق افتاده بحث فرهنگی است، تصریح کرد: مسلمانان باید بدانند که هسته‌های ارزشی مورد ارادت، عنایت و نظام ارزشی آنان در پایتخت ارزش‌ها مورد خدشه قرار گرفته است و ابعاد گوناگون آن را مورد بررسی قرار دهند.
 
حکمت‌نیا، غرب را در مقام انفعال دانست نه فعال و ابراز کرد: نظام معرفتی اسلام با جا باز کردن برای خدا در زندگی انسان، هسته مرکزی معرفتی غرب را که انسان‌بنیاد عقل‌محور است با چالش جدی روبه‌رو کرده و به طور یقین، غرب در برابر این قضیه عکس‌العمل نشان خواهد داد.
 
وی با اشاره به تفاوت سب پیامبر اکرم(ص) با ارتداد به لحاظ حقوقی و در سطح فلسفی، گفت: برخورد با ارتداد از وظایف قضایی است، اما هر مسلمانی در برابر سب پیامبر اکرم(ص) وظیفه شخصی دارد و غرب باید بداند که مقابله با سب پیامبر(ص)، وظیفه شخصی مسلمانان است. /920/پ202/ن

ارسال نظرات