۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۴۰۳۹۳
استاد حوزه و دانشگاه:

نباید با کرامت انسانی مانند «ان پی تی» برخورد کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: هرگز نباید با کرامت انسانی مانند «ان پی تی» برخورد کرد که کشورها را به دو دسته کشورهای دارای انرژی هسته‌ای و کشورهای فاقد انرژی هسته‌ای تقسیم می‌کند و بعد تصریح دارد که کشورهای دارای این انرژی نباید به دیگران بدهند و آنها که ندارند به داشتن آن فکر نکنند.
سيدابراهيم حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی، معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در همایش ملی صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلام که پیش از ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) برگزار شد، تعریف کرامت انسان را در حوزه ارزش‌ها صحیح دانست.

 وی موضوع «نگاهی به آثار کرامت انسانی بر حقوق و تکالیف بشر با تمرکز بر حیطه حقوق زنان» را مورد بررسی قرار داد و با بیان این‌که برای مفهوم کرامت، اجماع نظری وجود ندارد، تصریح کرد: همه بر این مسأله که انسان از یک شرافت، شأن و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اتفاق نظر دارند.

 معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) به اعلامیه جهانی حقوق بشر و اهمیتی که کرامت انسانی در آن دارد اشاره و اظهار کرد: مبنای همه حقوق و آزادی‌ها در این اعلامیه از یک جمله گرفته شده و اساس همه حقوق و آزادی‌ها کرامت انسانی شمرده شده است.

 وی ادامه داد: هرگز نباید با کرامت انسانی مانند «ان پی تی» برخورد کرد که کشورها را به دو دسته کشورهای دارای انرژی هسته‌ای و کشورهای فاقد انرژی هسته‌ای تقسیم می‌کند و بعد تصریح دارد که کشورهای دارای این انرژی نباید به دیگران بدهند و آنها که ندارند به داشتن آن فکر نکنند.

 حجت‌الاسلام حسینی با بیان این‌که انسان دارای شخصیت ممتازی است، در پاسخ به این سؤال که چه چیزی سبب این جایگاه برتر برای انسان شده است، گفت: امام علی‌(ع) به مالک اشتر می‌فرمایند با شهروندان خودت مانند گرگ و درنده برخورد نکن که اگر برادر دینی تو نیستند، اما آدم هستند.

 وی با اشاره به یک سری از آیات الهی که وقتی نسبت به انسان مطرح می‌شود، از برخی انسان‌ها به عنوان الاغ و سگ نام می‌برد، تأکید کرد: انسان باید در حوزه ارزش‌ها تعریف شود؛ انسانیت انسان بالقوه است نه بالفعل، یعنی ما می‌توانیم انسان شویم نه این‌که انسان هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حیات طیبه سبب کرامت انسانی است، بحث خود را در حوزه زنان متمرکز کرد و اظهار داشت: کرامت انسان به تعبیر علامه جعفری آن چیزی که نیچه و دیگران معرفی می‌کنند نیست، بلکه آن چیزی است که پیامبران الهی معرفی می‌کنند.

وی گفت: پوشش اسلامی اختصاص به همه دارد اما برای زنان بیشتر تأکید شده است و از آنجا که خداوند متعال درباره پوشش نمی‌گوید زنان را حبس کنید، این امر نشان می‌دهد که زنان دارای کرامت انسانی هستند و هر کاری که با خلافت الهی انسان و حیات طیبه انسان مخالفت دارد اسلام نفی می‌کند.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان این‌که فلسفه حجاب در زنان کرامت انسانی است، ابراز داشت: اگر به کرامت انسانی قائل بودیم دیگر روسپی‌گری را به عنوان شغل تلقی نمی‌کنیم و خواهیم دانست که بسیاری از تکالیف مبتنی بر کرامت انسانی است تا جایگاه انسان حذف شود و در مسیر حیات طیبه قرار گیرد.

 وی کرامت را به شرافت و بزرگواری و مقام انسان تعریف کرد و ریشه آن را در عقل و ایمان دانست و گفت: هرگز نمی‌توان گفت که کرامت سبب آزادی می‌شود، اما محدودیتی ندارد، بلکه کرامت اکتسابی منشأ ارزش‌های انسانی و ریشه و فلسفه بسیاری از محدودیت‌ها برای آزادی هم کرامت انسانی است.

معاون آموزش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) افزود: شریعت اسلامی دقیقا تعیین کننده آن است که چه چیزی با کرامت انسان منافات دارد یا ندارد و البته همه محدودیت‌ها برای کرامت انسانی به آن سبب است که در حقوق، غیر از کرامت انسانی عوامل دیگری هم دخیل است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات