ترویج فرهنگ جهاد و شهادت سبب دوام و بقای جامعه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مجتبی ذوالنور، در مراسم راهاندازی بخش اخبار روحانیت و دفاع مقدس خبرگزاری رسا، نبود مجموعه مدون از نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس را از حلقههای مفقوده فعالیت فرهنگی در حوزه نام برد و شکل گرفتن این مجموعه را در خبرگزاری رسا تبریک گفت.
دبیرکل کنگره شهدای روحانی کشور اصل پیگیری موضوع روحانیت و دفاع مقدس را در خبرگزاری رسا از واجبات دانست و گفت: وقتی یک خبرگزاری آن هم با بال رسالت دینی در حوزه فعالیت میکند، تردید نباید کرد که همه روزهای دفاع مقدس و همه حماسهها و عملیاتهای رزمندگان اسلام از ایام الله است.
وی با بیان اینکه برخی مناسبتهای تاریخی و حوادث بزرگ را به عنوان حوادث یک بار مصرف نگاه میکنند و حتی به عاشورا هم اینگونه مینگرند و ممکن است پرداختن به بحث شهید و شهادت را هم تلقی ترویج خشونت در جامعه کنند، احیای نام و یاد شهدا را سبب دوام و بقای جامعه دانست.
احیای نام و یاد شهدا سبب دوام و بقای جامعه اسلامی
حجتالاسلام ذوالنور تصریح کرد: احیای نام و یاد شهدا، پاسداشت هفته دفاع مقدس و بزرگداشت و ترویج ارزشهای جهاد و شهادت و فرهنگ شهید و شهادت در حقیقت احیای سنتهای الهی و سبب قوام، دوام و بقای جامعه است و به این موضوع نباید سطحی نگریست.
جانشین پیشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وجه امتیاز دفاع مقدس را با سایر جنگهای تاریخ، تقدس آن در بعد الهی عنوان و اظهار کرد: تردیدی نداریم که بعد الهی دفاع مقدس با حضور روحانیت قوت پیدا کرد و رمز تحقق این بعد حضور پرشور و بیبدیل روحانیت است.
وی با بیان اینکه صد نقش جداگانه میتوان از حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس را فهرست کرد، گفت: نقش کلان در هماهنگی ارکان نظام در دفاع مقدس، هماهنگی مردم و جبهه و مسؤولان، تأمین پشتیبانیهای جنگ منحصر به حضرت امام(ره) و شخصیتهایی مانند مقام معظم رهبری بود.
ترسیم نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس در هشت محور
حجتالاسلام ذوالنور نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس را در هشت محور اصلی خلاصه کرد و با اشاره به نخستین نقش، یعنی نقش فرماندهی در جنگ، افزود: در داغ داغ عملیات کربلای چهار و پنج، قرارگاه کربلا عمدهترین قرارگاه ما بود، فرمانده قرارگاه کربلا را یک روحانی به نام بشردوست و رییس ستاد قرارگاه نیز حاج آقای طلابیان که الآن امام جمعه بابلسر است، به عهده داشتند.
وی با بیان اینکه روحانیت در هدایت و فرماندهی جنگ به صورت فیزیکی و عملیاتی، حضوری چشمگیر داشته است، این نقش را به عنوان محور دوم عنوان و اظهار کرد: شهید محمود کاوه از گوشه حجرههای نمور حوزه علمیه خراسان لباس سبز پاسداری را بر تن کرد و در قامت فرمانده لشکر ویژه شهدا، ارتفاعات شمالغرب کشور شاهد حماسههای ماندنی او است.
دبیرکل کنگره شهدای روحانی کشور ادامه داد: شهید حاج غلامرضا صالحی جانشین لشکر 27 حضرت رسول اکرم(ص) و شهید مصطفی ردانیپور که در عملیات رمضان فرمانده قرارگاه فتح بود، طلبه بودند؛ فرماندهان تیپ، گردان توپخانه، گردان ضد زره و در سطوح مختلف از فرماندهی قرارگاه تا فرمانده گروهان و دسته، روحانیت به صورت گسترده حضور داشت.
وی محور سوم از حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس را نقش مسؤولیتی آنان در جنگ دانست و تصریح کرد: در تبلیغات، روابط عمومی، عقیدتی سیاسی و اعزام مبلغان و نمایندگان حضرت امام(ره) در نیروهای مسلح از جمله سپاه که در هر ردهای نمایندگی حضور داشتند، همه روحانی بودند.
بیان روحانیت در خطابههای جمعه و جماعات ادارهکننده جنگ
حجتالاسلام ذوالنور با بیان اینکه منبع تأمین نیازمندیهای فرهنگی جنگ و جبهه به عهده روحانیت بود، گفت: نمونههای بسیاری مانند شهید بزرگوار آیتالله محلاتی و شهید حاج آقا عبدالله میثمی که امسال شهید نمونه روحانیت است، داشتیم که از مصادیق تأثیرگذاری و نقش آفرینی روحانیت هستند.
وی پشتیبانی در جبهه و پشت جبهه را محور چهارم نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس برشمرد و اظهار داشت: در مراسم تشییع یک شهید، تریبونها در اختیار روحانیتی بود که مردم را تهییج میکرد، یک نفر شهید شده بود، اما جمعیتی از نیرو برای جبهه تأمین میشد و این بیان روحانیت در خطابههای جمعه و جماعات بود که جنگ را اداره میکرد.
این روحانی رزمی تبلیغی محور پنجم حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس را تأثیر تخصصی روحانیت در دوران جنگ عنوان کرد و گفت: طلبهای داشتیم که خلبان هلیکوپتر بود، طلبهای داشتیم که لباس روحانیت را به چوب لباسی آویزان میکرد و با پوشیدن روپوش پزشکی و حضور در منطقه عملیاتی به معالجه رزمندگان در زیر آتش توپخانه دشمن میپرداخت.
وی با بیان اینکه حتی روحانیانی در کسوت غواص، آرپیچی زن و نیروی اطلاعات عملیات در جبهههای جنگ به عنوان نیروی تخصصی حضور داشتند، ابراز داشت: بالای هفتصد نفر در جنگ غیر از شهدا، نقش محوری تخصصی داشتند و به تأمین کادر تخصصی جبههها کمک میکردند که اگر بخواهم شهدای غواص روحانی را نام ببرم، نمونه کم نداریم.
شهادت چهل مجتهد و قریب الاجتهاد در دوران دفاع مقدس
حجتالاسلام ذوالنور با اشاره به محور کلان ششم، دیگر نقش روحانیت را نقش تبلیغی آنان عنوان و اظهار کرد: از خطوط مقدم تا مراکز تجمع نیروها، مسجد و محراب، مجلس وعظ، خطابه، مسائل مبتلابه رزمندگان، احکام، مشاوره و تقویت روحیه که شهید سلیمی و روحانیان بنامی داشتیم که به شهادت رسیدند و نزدیک به چهل مجتهد و قریب الاجتهاد در جنگ شهید شدند.
دبیرکل کنگره شهدای روحانی کشور با بیان این که محور هفتم نقش رزمی روحانیت است، گفت: بسیاری از طلاب به صورت گمنام در لباس بسیجی در جنگ شرکت میکردند، چراکه میخواستند هویتشان شناخته نشود.
وی افزود: بنیاد شهید آمار شهدای روحانیت را دو هزار و 776 نفر ذکر میکند، اما از زمان برگزاری یادوارههای شهدا تا امروز آمار شهدای روحانی نزدیک به چهار هزار و پانصد نفر رسیده است، گروه گمنامی هستند که حتی بر روی سنگ قبرشان ننوشته طلبه شهید، چراکه کسی نمیدانست طلبه هستند.
حجتالاسلام ذوالنور تصریح کرد: روحانیت همواره سپر بلای مردم بوده و رمز ماندگاری روحانیت که با همه رسانهها نمیتوانند مردم را از روحانیت جدا کنند، آن است که هیچگاه روحانیت نگفت به جبهه بروید، بلکه گفت به جبهه برویم و آمار روحانیت این را نشان میدهد.
وی همچنین محور هشتم نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس را نقش رزمی تبلیغی روحانیت برشمرد و گفت: روحانیانی بودند که لباس رزم بر تن میکردند و دوشادوش رزمندگان به جنگ میرفتند و آن زمانی که نیاز به تبلیغ دین بود، عمامه بر سر گذاشته و به وظیفه خود در تبلیغ معارف دین عمل میکردند.
برگزاری کنگره سراسری شهدای روحانی در آینده
جانشین پیشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود از برگزاری کنگره سراسری شهدای روحانی و برپایی موزه دفاع مقدس در ضلع جنوبی مرقد امام با محوریت نقش عقیدتی سیاسی، نقش تبلیغات و عملیات روانی و نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس خبر داد.
وی گفت: کنگره شهدای روحانی کشور تاکنون یادوارههای شهدای روحانی حدود 25 استان کشور را برگزار کرده و با گردآوری آثار و اسناد گرانسنگ و گرانبها، بیش از صد کتاب را در حوزه نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس منتشر کرده است که در کنگره سراسری شهدای روحانی ارائه خواهد شد. /920/پ201/ن