۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۳۷۸۵۴
آیت‌الله مکارم شیرازی:

در حوزه باید تولید علم شود / چشم‌انداز آینده حوزه‌های علمیه ترسیم شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه گفت: ما یک میراث بزرگ از گذشتگان داریم که نه تنها باید آن‌را حفظ کنیم بلکه باید آن‌را افزایش دهیم و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند در حوزه باید تولید علم شود.
سخنراني آيت الله مکارم شيرازي در مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با بیان این که حوزه‌های علمیه تبدیل به یک کانون قدرتمند علمی شده است گفت:  طلاب و علما باید شکرگذار این نعمت الهی باشند و شکر این هدیه الهی به درست مصرف کردن آن است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: امروز فضای حوزه‌های علمیه برای درس خواندن طلاب مهیا است و اگر طلبه ای درس نخواند و کم کاری کند کفران نعمت کرده است.

وی  ادامه داد: برخی خیال می کنند کفران نعمت سبب سلب نعمت می شود در حالی که افزون بر سلب نعمت، عذاب الهی دامنگیر کسی که از نعمت الهی درست استفاده نمی کند، می شود.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه‌ علمیه قم با اشاره به آیات قرآن خاطر نشان کرد: احساس مسؤولیت در پیشگاه خدا، ترقی و پیشرفت، ایمان و تکیه بر خدا و استقلال هویت و شخصیت را از ویژگی های مؤمنان است.

وی یادآور شد: ما یک میراث بزرگ از گذشتگان داریم که نه تنها باید آن‌را حفظ کنیم بلکه باید آن را افزایش دهیم و همانگونه که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند در حوزه باید تولید علم شود.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خاطر نشان کرد: تولیدعلم به جمع آوری مطالب نیست بلکه باید به نیاز‌ها و مسائل مستحدثه و شبهات پاسخ داد.

وی بیان داشت: همانگونه که پیامبران مطابق زمان خود سخن می‌گفتند حوزه‌های علمیه نیز باید مطابق زمان حاضر سخن بگویند و پیام زمان را شنیده و مطابق‌ نیازهای زمان گام بردارند.

این مرجع تقلید با تأکید بر این که نباید در حوزه های علمیه نظام دانشگاهی حکم فرما شود گفت: حوزه باید در عین تکامل و پیشرفت هویت سنتی خود را حفظ کند و برای پیشبرد انگیزه های الهی تلاش کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی درهای فراوانی به روی حوزه‌های علمیه باز شده است و طلاب و علما باید پاسخ‌گوی نیازهای نظام اسلامی در مسائل و مشکلات به وجود آمده باشند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: همان‌گونه که گذشتگان میراث گرانبهایی برای ما گذاشته‌اند، علما و طلاب حوزه‌های علمیه نیز باید با تلاش و جدیت سهم خود را در پیشرفت علوم حوزوی مشخص کنند و توشه ای برای آیندگان به یادگار بگذارند.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه نباید در مقابل خواسته‌های زمان بایستند گفت: حوزه های علمیه باید در مجامع علمی بین‌المللی حرف اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را به گوش دنیا برسانند.

این مرجع تقلید بر ضرورت یادگیری زبان‌های خارجی در میان طلاب حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: امروز عصر ارتباطات است و حوزه‌های علمیه باید از این فرصت برای پیشبرد اهداف اسلام و تبلیغ دین در سراسر دنیا استفاده کنند.

وی اضافه کرد: امروز علمای ما باید بتوانند در مواجهه با یک دانشمند خارجی با او به زبان خودش  صحبت کرده و نیاز به مترجم نداشته باشند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از ویژگی‌های حوزه‌های علمیه را استقلال از دولت‌ها دانست و گفت: حوزه‌های علمیه از قدیم مستقل از دولت‌ها بوده‌اند، هر چند این دولت‌ها اسلامی باشند، اگر حوزه‌ها وابسته به دولت شوند نمی تواند حرف حساب بزند و تصمیمات دولتی بر حوزه حکفرما خواهد شد و این برای حوزه عیب است

وی امتیاز حوزه‌های علمیه را نسبت به دیگر مراکز علمی تحصیل علم و تهذیب دانست و با اشاره به فسادهای موجود در جامعه، وظیفه روحانیت را در قبال این مشکلات سنگین ارزیابی کرد و گفت: حوزه‌های علمیه باید به سمتی پیش بروند که ابتدا خود و سپس جامعه را تهذیب کنند.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه‌ علمیه قم، ادب تواضع و محبت را از ویژگی های لازم یک روحانی عنوان کرد و گفت: این ویژگی‌ها همه جا حتی در برابر لجوج و سرسخت نیز جواب خواهد داد.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی در حوزه‌های علمیه و ایجاد چشم‌انداز چند ساله تأکید کرد و گفت: دشمنان برای پنجاه سال آینده خود برنامه دارند ما هم باید با برنامه‌ریزی صحیح به فکر حل مشکلات و کمبودها باشیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان با تشکر از مدیریت سابق حوزه های علمیه از خدمات و تلاش‌های آیت‌الله مقتدایی تشکر و برای آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیریت جدید آرزوی توفیق روز افزون کرد./927/پ202/ن

ارسال نظرات