۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۱۳۶۹۷۹
احمدی نژاد:

انحصارطلبی در مدیریت جهانی باید شکسته شود

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهوری اسلامی ایران بر شکسته شدن انحصار در مدیریت جهانی تأکید کرد و مسؤولیت سران عدم تعهد را در تحقق مدیریت مشترک جهانی که تضمین کننده صلح پایدار براساس عدالت و کرامت انسانی است، خطیر دانست.
رييس جمهور

  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران در شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد که امروز در سالن اجلاس سران تهران در حال برگزاری است، هدف از برگزاری این گردهمایی را بررسی تحولات بین‌الملل و هم‌اندیشی و اقدام برای ساختن آینده‌ای بهتر برای ملت‌ها و جامعه بشری عنوان کرد.
 
وی گفت: همه ملت‌ها از وضع موجود در جهان ناراضی هستند و هنوز آرزوها و آرمان‌های تاریخی مشترک بشری یعنی رفع فقر، تبعیض، تحقیر، جنگ، کینه‌ورزی و استقرار زندگی سعادتمند سرشار از زیبایی، عشق، نشاط و سلامت در سایه عدالت، آزادی، کرامت و صلح پایدار فرصت تحقق مناسب پیدا نکرده است.
 
رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: عدالت‌طلبان، آزادیخواهان و مصلحان از جمله رهبران فقید جنبش عدمتعهد برای اصلاح وضع موجود بارها و بارها قیام کرده‌اند و تلاش‌های متعددی انجام شده است، اما هنوز روند امور به طور اساسی به نفع ملت‌ها و در جهت عدالت و صلح پایدار تغییر نکرده است.
 
وی با بیان این‌که برخی فریبکارانه اصرار دارند علت وضع موجود را به ضعف ملت‌ها نسبت دهند، علت عدم تحقق صلح پایدار و آرمان‌های بشری را در مبانی اندیشه و عملکرد مدیریت حاکم بر جهان جست‌وجو کرد و گفت: علی رغم تشکیل سازمان ملل متحد و تلاش گسترده دلسوزان، مدیریت حاکم بر جهان مانع از تحقق زندگی پایدار برای مردم دنیا شده است.
 
احمدی‌نژاد، انحصاری بودن، خودخواهی و سلطه‌طلبی را دو ویژگی بسیار مهم و اثرگذار مدیریت حاکم بر دنیا به عنوان عامل اصلی وضع موجود جهان در سده اخیر عنوان و اظهار کرد: متأسفانه انحصار در مدیریت شورای امنیت و انحصار مدیریت بر مراکز اصلی قدرت و اقتصاد جهان در اختیار چند دولت خاص بلکه چند گروه سرمایه‌دار است.
 
وی با بیان این‌که در افغانستان، ‌عراق و پاکستان مردم به طور گسترده و سازمان یافته کشته می‌شوند و از آنجا که طرف اصلی این حوادث عضو ثابت شورای امنیت با امتیاز ناعادلانه وتو است، شورای امنیت این وضع را توجیه می‌کند، گفت: هیچ ملتی تاکنون نتوانسته بدون دادن امتیاز حقوق خود را از شورای امنیت استیفا کند.
 
شورای امنیت اختیارات مجمع عمومی سازمان ملل را نیز تصاحب کرده است
 
رییس قوه مجریه با بیان این‌که شورای امنیت حتی اختیارات مجمع عمومی را نیز تصاحب و سلطه خود را بر آن تحمیل کرده است، ابراز داشت: چگونه می‌توان تصور کرد که با امتیاز وتو که در دست دولت‌های انگلیس و آمریکا قرار دارد، امکان یک شرایط عدالت‌مدار برای شورای امنیت باقی بماند.
 
وی تصریح کرد: حاکمان امروز جهان همان برده‌داران و استعمارطلبان دیروزند که با شعارهای جدید بر ممالک جهان مسلط شده‌اند بدون این‌که برنامه‌ها و روحیات سلطه‌طلبی آنان تغییر کرده باشد، منابع ملت‌ها را نابود و زمینه سلطه خود را بر آنها فراهم می‌کنند و خود را مجاز به تحقیر ملت‌ها می‌دانند.
 
احمدی‌نژاد با بیان این‌که دولت‌های استکباری به خود حق می‌دهند مانع پیشرفت سایر جوامع شوند و ثروت ملت‌ها را تصاحب کنند، گفت: اینها حتی به مردم خود هم رحم نمی‌کنند، مردم این کشورها اسیر چند حزب انحصاری و سلطه‌طلب هستند و فریاد آنها در اعتراض به مدیریت‌های انحصاری و سلطه‌طلب به جایی نمی‌رسد.
 
وی مبنای مدیریت کشورهای سلطه‌طلب را به جای گسترش محبت و عشق و علاقه به انسان‌ها و ملت‌ها، کینه‌ورزی برآمده از خودخواهی و ترویج اختلاف در جهان عنوان کرد و این مدیریت را به ضرر همه ملت‌ها و حتی خود آنان و ادامه آن را قطعا ناممکن دانست و خواستار تغییر آن به نفع ملت‌ها و برپایی دنیایی جدید با سازوکارهای منصفانه و منطق فراگیر و همکاری در تصمیمات مهم جهانی شد.
 
رییس جمهوری اسلامی ایران خواستار اصلاح مدیریت جهانی به طور مبنایی و اصولی شد و گفت: اگر سال‌ها بدون اصلاح مدیریت حاکم بر جهان هزاران تصمیم کوچک و بزرگ بگیریم و برای اجرای آن تلاش کنیم، دوره ما هم بدون تغییر اساسی و تعیین کننده به سر خواهد رسید.
 
مدیریت جهانی باید به نفع ملت ها و با تغییرات اساسی صورت گیرد
 
وی با بیان این‌که در مدیریت جهانی به نفع ملت‌ها و در جهت عدالت باید تغییرات اساسی صورت گیرد، بر شکسته شدن انحصار در مدیریت جهانی تأکید کرد و افزود: مدیریت آینده جهان باید با دو ویژگی اساسی عشق به ارزش‌های مشترک الهی و انسانی و مشارکت فعال در مدیریت جهان شکل گیرد.
 
احمدی‌نژاد ابراز داشت: باید مبانی اندیشه و تعاملات اجتماعی از خودخواهی و سلطه‌جویی به عشق و محبت و تعامل برپایه عدالت و احترام تغییر یابد، تحقق این آرمان بزرگ انسانی مأموریت من و شما و در واقع درمان ریشه‌های دردهای چند صد ساله بشری و البته امری شدنی است.
 
وی با بیان این‌که با مشارکت فعال در مدیریت، امکان فرصت تبلیغ و سلطه‌گری به حداقل می‌رسد و فرصت برخورداری از امکانات برای همگان فراهم می‌آید، مسؤولیت سران کشورهای جنبش عدم تعهد در تحقق مدیریت مشترک جهانی که تضمین کننده صلح پایدار براساس عدالت و کرامت انسانی است را خطیر دانست. /920/پ202/ج
ارسال نظرات