۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۳۳۷۹۸
آیت‌الله سبحانی:

تمسک به قرآن و سیره پیامبر مسلمانان را از چنگال استعمارگران نجات می دهد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، تمسک به قرآن، کعبه و پیامبر و اهل بیت را رمز موفقیت و شکست ناپذیری مسلمانان دانست و گفت: به تصریح دشمنان اسلام تا زمانی که این مسائل در بین مسلمانان باشد امکان استثمار آنها وجود ندارد.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در ششمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن در مدرسه حجتیه قم، پیام وزیرخارجه اسبق انگلیس در سال 1888 میلادی را تبیین و خاطرنشان کرد: این پیام به تمام کلیساها فرستاده شد و در آن آمده بود، تا زمانی که قرآن، کعبه و نام پیامبر(ص) در بین مسلمانان باشد استثمار آنها محال است و نصرانیت در خطر است.


وی برگزاری جشن میلاد و مبعث پیامبر(ص) را با استناد به آیه 4 سوره الشرح از کارهای پسندیده و ضروری مسلمانان دانست و تصریح کرد: نظر وهابیت درست در مقابل این آیه است، آنها می گویند این کار بدعت است چراکه پیامبر(ص) و صحابه ایشان چنین کاری نکرده اند.


این مرجع تقلید در پاسخ به این شبهه وهابیون، گفت: ترک در مبادی تشریع نیست،  یعنی هیچ‌گاه عدم انجام کاری از سوی پیامبر(ص) دلیل بر حرمت آن نیست، ایشان و صحابه خیلی کارهایی که ما امروز انجام می دهیم را نکرده اند پس طبق گفته وهابیت باید همه آنها را حرام اعلام کنند!


حضرت آیت الله سبحانی آیات پایانی سوره مائده را دلیل دیگری بر رد نظر وهابیت در این خصوص عنوان کرد و بیان داشت: حضرت عیسی(ع) روزی را که خداوند مائده آسمانی برای حواریون فرستاد عید اعلام کرد؛ مگر اهمیت مبعث پیامبر(ص) از آن مائده کمتر است که آنها می گویند نباید این روز را عید دانست؟


وی یکی از ادله محکم نزد علما را اجماع خواند و گفت: از سال 600 هجری قمری تاکنون همه مسلمانان این روزها را جشن گرفته اند آیا این اجماع برای وهابیت حجت نیست؟ البته ما معتقدیم که جشن های میلاد ائمه اطهار(ع) باید عاری از گناه و در شأن و جایگاه ایشان باشد.


این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به روایتی از اهل سنت در تفسیر شرح صدر پیامبر(ص)، ابراز داشت: در روایات آنها آمده است در زمان کودکی رسول اکرم(ص) دو ملک آمدند و سینه او را شکافتند و هر چیزی که مورد طمع شیطان بود را برداشتند یعنی عوامل گناه را از سینه او خارج کردند
.


حضرت آیت الله سبحانی امثال این روایات را افسانه های مطرح شده از سوی یهودیان و مسیحیانی که به ظاهر اسلام آورده بودند دانست و گفت: عظمت پیامبر(ص) این است که با وجود این‌که قدرت انجام گناه داشت به دلیل معرفتی که نسبت به خدا داشت عصمت پیشه کرد؛ این گونه روایت شأن پیامبر(ص) را پایین می آورد.


وی با بیان این‌که پیامبر(ص) معصوم است، افزود: با وجود عصمت دیگر نیازی به این کار نیست؛ انبیای دیگر هم معصوم بودند ولی به هیچ وجه چنین چیزی در مورد آنها نقل نشده است.


این استاد درس خارج حوزه علیمه قم، نزدیک ترین فرد به پیامبر(ص) را امام علی (ع)دانست و گفت: در نهج البلاغه ایشان شرح کامل زندگی پیامبر(ص) در زمان کودکی آمده است و اگر چنین مطلبی صحت داشت، باید در سخنان ایشان اشاره ای به این مطب می شد./928/پ202/ج

ارسال نظرات