درنگی در توصیه آیتالله مکارم شیرازی مبنی بر همکاری مردم برای رفع مشکل گرانی
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، اظهار نظر اخیر این مرجع تقلید درباره نخوردن مرغ و همکاری این چنینی برای رفع گرانی، فارغ از حواشی رسانه ای آن، اقدامی قابل توجه است. چندی است که جامعهمان گرفتارهای تنشهای سیاسی است و هر جمله یا کلامی را در بوته سیاست نقد میکند و به دنبال جناحگرایی و سوءاندیشی در آن میگردد. اما در اینجا نمیخواهیم از منظر سیاسی به این اقدام بنگریم؛ بلکه شأن و جایگاه مرجعیت را بالاتر از آن میدانیم که اینگونه بررسی کنیم.
باید توجه داشت که گاهی سخنی را یک فرد عادی میگوید، یک کارشناس معمول میگوید، یک مدیر اجرایی میگوید و یا حتی یک مقام مسئول ، اما گاهی یک سخن از زبان مرجع تقلید و روحانی بلندپایه تشیع جاری می شود. پس طبیعتا و منطقا بین اینها تفاوت هست.
شاید در دسته نخست اغراض فردی یا گروهی یا مطامع دنیوی و سیاسی لحاظ گردد اما در کلام مرجعیت که نیابت عام امام عصر را به دوش میکشد، خللی از هواها و نواقص مادی نیست. کلام مرجع برخاسته از نگرش دقیق وی نسبت به مسائل و برداشتهای مبتنی بر عقاید و اخلاق و احکام میباشد؛ تا آنجا که: «صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه، مطیعاً لامر مولاه».
موضعی که آیت الله العظمی مکارم در روزهای گذشته ابراز کرده است، موضعی مبتنی بر رویکرد تعامل مرجعیت با بدنه جامعه و قرارگرفتن در سطوح ساده زیستی آن است. چنین سخنی به معنای همراه بودن دائمی مراجع با وضع معیشتی مردم است و نه اینکه مثلا تحریمی تصنعی صورت گیرد. این رویکردِ همیشگی مراجع تقلید بوده است که زهد و سادهزیستی را در تمام شئون زندگی خویش جاری کنند و با حداقلهای رایج جامعه گذران عمر نمایند. از این روست که باید سخن آیتالله مکارم علاوه بر جنبه توصیهوار خود، زنگ یادآوری برای رابطههامان با مراجع تقلید و اصولا روحانیت باشد. گسترش رابطه مردم-روحانیت نفوذ بیشتر و بالاتر معارف الهی در حوزههای مختلف زندگی به ویژه مسائل اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد.
ایشان قبلتر نیز در توصیهای مردم را به سادهزیستی فراخوانده بودند و اینگونه عنوان کرده بودند که: «از جمله تاکیدات معصومین(ع) به مردم یادگیری مسائل دین، صبر در مشکلات و حسابگری در امور معاش و زندگی است». بنابراین اعلام این نکته که نیازی به مصرف مداوم گوشت مرغ نیست در واقع آموزش اجتماعی ای به مردم است که در هنگام وقوع مسائلی از این دست عطش و میل بیشتری به کالای گران شده نشان ندهند.
حرکتهای عملی مراجع تقلید همیشه حجت و راهنمای مؤثری برای آحاد مردم بوده است به ویژه آنکه شرایط، وضع و موقعیت خاصی را دارا باشد.از همین رو است که در تاریخ اجتماعی ایران همواره این روحانیت و مرجعیت بزرگ شیعه بوده است که آمال مردم را معنا می داده و پشتیبان آنها بوده است. این قبیل همسانی با زندگی مردم امری است که هموراه در زیست مراجع شیعه نمونه داشته است که ذکر برخی از آنها هم بحث را منقح می کند و هم یادآوری است برای برخی از اصحاب قدرت که ساده زیستی را از یاد برده اند. /924/د102/ج