۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۳۲۶۴۰

تاکید آیت‌الله سبحانی بر اهتمام جدی حوزویان به علوم عقلی و کلام اسلامی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی خواستار اهتمام جدی حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیان به علوم عقلی و کلام اسلامی به منظور پاسخگویی به شبهات جدید شد.
آيت الله جعفر سبحاني
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در یازدهمین جلسه از سلسله جلسات کلام و عقاید اسلامی که صبح امروز در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، گفت: بردگی پدیده نازیباست و این‌که انسان مانند کالا خرید و فروش شود بسیار نکوهیده و زشت است و متأسفانه این پدیده در زمان قبل از اسلام کاملا دایر و رایج بود و به واسطه آن قوی بر ضعیف تسلط پیدا می کرد.
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که اسلام در حالی که بردگی را به صورت یک ضرورت تصویب کرد اما راه‌هایی را برای آزادی برده بیان کرده است، توضیح داد: راه نخست بیرون آمدن از بردگی، زکات است، اسلام یکی از مصارف زکات را در آزاد کردن بردگان ذکر کرده است و همچنین در قرآن آیاتی داریم که اگر کسی گناهی کرده است و می خواهد گناهش پاک شود باید برده ای را آزاد کند.
وی ادامه داد: شکستن سوگند، قتل مؤمن، کشتن کافری که با مسلمانان پیوند داشته، زهار کردن مرد با زن، خوردن روزه، شکستن نذر و زنی که موی سر خود را در مصیبت می کند از اموری است که قرآن و روایات تصریح می کنند که باید به واسطه انجام این کارها فرد برده ای را آزاد کرد.
مداحان برای گریاندن مردم به هر وسیله ای متمسک نشوند
این مرجع تقلید با ذکر این که برخی از مداحان از امام سجاد به عنوان بیمار تب‌دار نام می برند و این امر بسیار زشت و ناپسند است و با اشاره به این‌که نباید ما این مسائل را برای در آوردن اشک مردم بازگو کنیم، اشاره کرد: در زمان امام چهارم برخی می آمدند و به امام سجاد(ع) سهم امام می دادند و امام به واسطه آن بردگان را آزاد می کردند.
وی با یادآوری این که حضرت سجاد(ع) بردگان را کمتر از یک سال نگاه می داشتند تا آن ها با اخلاق نبوی و علوی آشنا شوند و بعد آن ها را آزاد می کردند، افزود: آن حضرت هنگامی که برده ای را آزاد می کردند به آنان مبلغی را به عنوان سرمایه می دادند تا آن را سرمایه کار کنند و سربار جامعه نشوند.
وی خاطرنشان کرد: پای منبر و درس امام سجاد(ع) گروهی از بردگان آزاد شده می آمدند، به عبارتی حضرت با آزاد کردن آن ها مبلغانی را پرورش دادند تا اسلام را گسترش دهند.
حضرت آیت الله سبحانی در بخش پایانی سخنانش گفت: نباید طلاب از علوم عقلی و کلام اسلامی دور باشند زیرا آن چیزی که شیعه را زنده نگاه داشته منطق قوی شیعه است، اگر منطق شیعه نبود، شیعه با این همه اقداماتی که علیه این مکتب در حال شکل گرفتن است نابود می شد، بنابراین منطق شیعه در کلام و عقاید نهفته است و این منطق شیعه باعث جذب دل ها می شود.
وی ادامه داد: طلاب باید نسبت به همه شبهاتی که مطرح می شود شناخت لازم و کافی پیدا کنند و به دنبال جواب آن ها باشند و بدانند که هیچ کدام از این شبهات منطق صحیحی ندارد.
گفتنی است، سلسله جلسات کلام و عقاید اسلامی حضرت آیت الله سبحانی چهارشنبه 21 تیرماه جاری پایان یافت و این مرجع تقلید پنجشنبه به شهر مقدس قم باز می گردد./968/پ202/ج

 

ارسال نظرات