۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۳۲۱۰۲
آیت‌الله سبحانی:

سرکوب بحرینی‌ها به دست آل سعود ناشی از هراس آنان از سرایت اعتراضات به داخل عربستان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: حاکم جنایتکار عربستان برای سرکوب مردم بحرین نیرو می‌فرستد تا مبادا انقلاب بحرین به عربستان سرایت کند و تاجش به غارت رود.
آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، در پنجمین جلسه از سلسله جلسات کلام اسلامی که ظهر امروز در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، با بیان این که عده ای شبهه ای به این مضمون را مطرح کنند که در زمان معصوم حکم مرتد اجرا نشده است، در پاسخ به این افراد گفت: فرض کنید حکمی در زمان معصوم موضوع پیدا نکند ولی حکم آن وجود داشته است، آیا باید به جهت عدم وجود موضوع، حکم را اجرا نکرد؟
وی ادامه داد: این شبهه یکی از مسائلی است که سلفی‌ها مطرح می کنند و بر این باورند که چیزی که رسول خدا و صحابه ترک کرده اند، حرام است و امروز سلفی ها روی این مسأله مانور می دهند. این عقیده باعث شده است که سلفی ها نظام سعودی را قبول نداشته و بین زندانیان آن ها و نظام سعودی نزاع صورت گیرد.
حضرت آیت الله سبحانی افزود: به عنوان مثال بیان می کنند «ما نباید در میلاد پیغمبر اکرم(ص) جشن بگیریم زیرا اگر برگزاری جشن جایز بود صحابه نیز جشن می گرفتند». ادله تشیع بر چهار رکن کتاب، سنت، اجماع و عقل است و سفلی ها ترک را به آن افزوده اند. باید توجه داشته باشیم که ترک از دلایل حرمت نیست؛ ممکن است رسول الله موضوعی را ترک کرده و انجام نداده باشند ولی دلیلش این بوده که موضوع در زمان آن حضرت پدید نیامده است، از این رو ما نمی توانیم حکم آن را انکار کنیم.
وی در مثالی بیان کرد: افرادی در زمان رسول خاتم(ص) مرتد شدند ولی از دسترس پیغمبر دور بودند؛ پدر حنظله شهید هنگامی که اسلام پدید آمد مسلمان شد، زیرا او مدت‌ها قبل از این که رسول اکرم به پیغمبری برگزیده شوند در خصوص رسول الله سخن می گفت، ولی بعدها از اسلام برگشت و به مکه فرار کرد و با فتح مکه توسط پیغمبر به شام فرار کرد؛ بنابراین اگر ملاحظه می کنیم که پیغمبر حکم را اجرا نکردند به جهت این بود که او از دسترس پیغمبر دور شده بود.
این مرجع تقلید سپس با یادآوری این که مسائل «معاد جسمانی عنصری»، «سعادت و شقاوت» و «بردگی در اسلام» از موضوعاتی است که در ادامه این سلسله جلسات بررسی خواهد شد، به تبیین بخشی از مسأله معاد جسمانی عنصری پرداخت و افزود: معاد رکن اصلی هر دین است هر دینی که به خدا منتصب باشد اما در آن معاد وجود نداشته نباشد آن آیین، آیینی خدایی نیست، بلکه مسلک است؛ همانند بهاییت. هر مسلکی که در آن معاد نباشد همانند خانه ای است که در آن ستونی وجود ندارد.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این موضوع که برخی به فلاسفه مشا همانند شیخ الرییس نسبت دادند که آن ها تنها به معاد روحانی معتقدند، تشریح کرد: بنده به عنوان مدافع از حق بیان می کنم که این نسبتی اشتباه است، زیرا شیخ الرییس به طور یقین به معاد روحانی و جسمانی معتقد بوده است، اما شیخ الرییس طریقه معاد جسمانی و روحانی را متفاوت می داند، زیرا معاد روحانی دارای برهان و معاد جسمانی تحت فرمان خدا(تعبدی) و شریعت است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به سخنی از مولای متقیان حضرت علی(ع) اشاره و با بیان این که آن حضرت می فرمایند « من از دو چیز برای شما می ترسم نخست این که عقل را کنار بگذارید و دنبال هوای نفس بروید و دیگر این که آروزهایی که انسان عمرش پاسخگو نیست داشته باشید»، تصریح کرد: هوای نفس مخالف عقل بوده و انسان باید خط به خط و در همه جا عقلانی بوده و عمل کند و هر کاری را که می خواهد انجام دهد ابتدا بررسی کند که قادر به انجام آن کار هست یا خیر؟
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با ذکر این که طول و بلندی آرزو سبب می شود که انسان حق را نا حق و نا حق را حق کند، در مثالی این مسأله را توضیح داد و گفت: امروز ملاحظه می کنیم که حاکم عربستان در لحظات آخر عمرش دستور می دهد که نیروهای نظامی در بحرین به صورت غیر انسانی عمل کنند، در حالی که از زمان پیغمبر اکرم(ص) طایفه مسلمان بحرین در آن سرزمین زندگی می کردند و آنان اقل حق را برای خود می خواهند؛ اما مشاهده می کنیم که با این وجود، حاکم جنایتکار عربستان برای سرکوب این ها افرادی را می فرستد تا مبادا انقلاب بحرین به عربستان سرایت کند و تخت و تاجش به غارت رود و لذا می شنویم که خبر از به اغما رفتن این حاکم ستمکار می دهند./968/پ202/ج
ارسال نظرات