۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۲۷۲۸۹
استاد حوزه علمیه:

عبادت های مجازی کم کم انسان را به مسیر درست می برد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عالی گفت: کسی که تارک الصلاه است صلاحیت مورد شفاعت قرار گرفتن را از دست می دهد. چون در کلاس خدا وارد نشده که با نمره ای هرچند کم مشمول ارفاق و شفاعت قرار بگیرد.
حجت الاسلام عالي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، عضو هیات امنا و سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود در باره کسانی که تارک الصلاه هستند گفت: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند: کسی که عمدا نماز را ترک کند کافر است. نماز که به صراحت در قرآن به آن امر شده است اگر مورد غفلت قرار گیرد توهین بزرگی به خداوند محسوب می شود.

وی اظهار داشت: شبهاتی در باب ترک نماز گفته می شود که دل انسان باید پاک باشد والا نماز اهمیتی ندارد یا مهم یاد خداست که در دل است و لازم نیست به زبان آورده شود و .... اینها همه بهانه فرار از دستور الهی نیست. فرق بین اسلام و کفر در نماز خواندن و نخواندن است. این کفر، کفر واقعی است ولی از جهت عملی مثل کافر است و در بحث عقوبت، فرد تارک الصلاه هم مثل کافر است.

حجت الاسلام عالی افزود: کسی که ترک نماز می کند و با این ترک نماز به خدا توهین می کند، به مرور اعتقاداتش را هم از دست خواهد داد و رابطه اش با خدا کم رنگ می شود در نتیجه شفاعت و دستگیری محبوبان و اولیاء الهی را از دست می دهد.

وی ادامه داد: در آخرت همه نیاز به شفاعت دارند حتی اولیا و انبیأ(شفاعت همیشه برای نجات از عذاب نیست بلکه گاهی برای ارتقای درجه است.) کسی که تارک الصلاه است صلاحیت مورد شفاعت قرار گرفتن را از دست می دهد. چون در کلاس خدا وارد نشده که با نمره ای هرچند کم مشمول ارفاق و شفاعت قرار بگیرد.

این استاد حوزه علمیه با برشمردن نماز نخواندن به عنوان یکی از مصادیق سبک شمردن نماز گفت: نمازی که به صورت صحیح فقهی خوانده شود رفع تکلیف می کند حتی اگر بدون حضور قلب باشد، اما بهتر آن است که فرد با استفاده از نماز سعی کند تا جزء محبوبین خدا قرار بگیرد.

وی گفت: استفاده از کلاس نماز شرایطی دارد که نخستین آنها نظم وانضباط و رعایت شئون داخل کلاس است، برای استفاده از برکات نماز بهتر است که شئون و آداب ظاهری نماز مثل معطر بودن استفاده از انگشتر و حتی الامکان خواندن نماز در مکان خاصی از خانه و .... رعایت گردد. گفتن اذان و اقامه بر ارزشمندی نماز می افزاید و چنان که در روایت آمده کسی که قبل از نماز اذان و اقامه بگوید دو صف از ملائکه پشت سر او به نماز می ایستند. در پایان نماز تعقیبات نماز را اگرچه فقط ذکر تسبیحات حضرت زهر ا باشد، انجام دهد

حجت الاسلام عالی ادامه داد: رعایت این کارها باعث می شود که فرد ناخودآگاه احساس کند کار بزرگی می خواهد انجام دهد و تاثیر این گونه نماز ها بر روی فرد و زندگی او بیشتر می شود. دومین عامل برای بهره برداری از نماز حضور قلب است. اینکه انسان متوجه باشد که در پیشگاه کیست. اگر شخصی سهوا دچار حواس پرتی شود، شیطان راضی نمی شود ولی اگر عمدا نسبت به نماز بی اهمیت باشد شیطان از او راضی است. حتی اگر در نماز متوجه شد که حواسش پرت شده خود را حفظ کند و مراقبت کند از اینکه حواسپرتی برای او رخ ندهد.

وی در ادامه اظهار داشت: سومین عامل، انجام تکالیف قبل از کلاس است؛ به این معنی که قبل از نماز کارهایی را انجام دهید، نماز با سوز و گداز، همراه با زیارت، با رقت قلب... قبل از نماز با خدا ارتباط داشته باشید تا آماده شوید و الا نماز به حالت تکرار می افتد. هیچ دو نمازی مثل هم نیستند بلکه هیچ دو رکعتی در یک نماز شبیه هم نیستند و حتی ابتدا و انتهایی یک رکعت مثل هم نیستد و اگر نماز با توجه خوانده شود به امری تکراری تبدیل نمی شود.

این کارشناس مسائل دینی در مورد اینکه چه کنیم تا نماز ما حال داشته باشد با اشاره به دعای ابو حمزه ثمالی گفت: امام سجاددر این دعا ده عامل را علت بی حال بودن نماز عنوان می کند و می فرمایند: کسی که حق خدا را کوچک بشمرد و در عین حال حق دیگران را بزرگ بشمرد، کسی که به خدا پشت کند و دست در دست دشمن خدا بگذارد و تحت ولایت او قرار بگیرد. در مقام بندگی دروغ بگوید علاقه و محبتش به خدا واهل بیت فقط به زبان باشد و در رفتار و زندگیش آثار این دوستی پیدا نباشد وکسی که شاکر نعمتهای خدا نباشد نمازش بی حال است.

وی عوامل دیگر بی حالی در نماز را بر اساس فرموده امام سجاد(ع) اینگونه برشمرد: کسی که به مجلس علمایی که خود و خدا را شناخته اند و عمل به شنااخت خود کرده اند نرود، عدم معاشرت با چنین افرادی که اهل علم و اهل معرفت به معنای واقعی هستند باعث محرومیت از بعضی از رزق و روزی ها می شود. رفت و آمد با غافلینی که نور وامید را از انسان می گیرند، روح انسان با ملکوتیان سنخیت دارد و اگر با غافلین معاشرت کند ناخودآگاه روحش دچار اضطراب می شود. معاشرت و نشست و برخاست با هر کسی روی زندگی انسان تاثیر دارد. رفت و آمد با آدمهای اهل بطالت و اهل گناه باعث بی حالی در نماز است ، باید بعضی مراقبات و رعایت حدود در زندگی باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: ریا در عبادت، رنگ بوی دنیایی داشتن عبادات، اینکه همیشه برای عرض حاجت به در خانه خدا برویم اینها همه بر بیحال بودن عبادت و نماز تاثیر می گذارد. رعایت نکردن و سبک شمردن حق خدا و نداشتن حیا از خدا و در حضور او مرتکب گناه شدن از عوامل دیگر بی حالی در نماز است.

وی با اشاره به این که خدا اهل مقابله به مثل نیست و هر آنچه که من دچار آن هستم عکس العمل کار خودم است، اظهار داشت: از خدا جز رحمت ساطع نمی شود و اعمال من است که جلوی رسیدن این رحمت به من را می گیرد.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: گرفتاری ها و مشکلات، تنبیهی برای بیدار شدن و بازگشت به خود و گردگیری زندگی است و دومین فایده آن جلوگیری از عجب و غرور است.

وی در پایان صحبت خود به درمان بی حالی در نماز پرداخت و گفت: درمان بی حالی در نماز این است که به سوی خود برگردد و عیوب خود را ببیند و در برابر خانه خدا خود را بشکند بعد از آن به عفو خدا چشم بدوزد. این نگاه انسان را زنده نگه می دارد. عبادت های مجازی کم کم انسان را به مسیر درست می برند و اجازه نمی دهند که انسان درخانه دیگری برود. وقتی خدا عبادتهای مجازی ما را می پذیرد عبادتهای واقعی ما را قطعا خریدار است./916/پ202/ع

ارسال نظرات