۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۰۹۴
صبح امروز در قم؛

گردهمایی روحانیان کاروان‌های عتبات عالیات و سوریه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم گردهمایی روحانیان کاروان‌های عتبات عالیات و سوریه از سوی دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری منطقه قم برگزار شد.
گردهمايي توجيهي روحانيون عتبات در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در مراسم گردهمایی روحانیان کاروان‌های عتبات عالیات و سوریه که صبح جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه در مجتمع فرهنگی امام خمینی‌(ره) قم برگزار شد، سیاست‌های فرهنگی اعزام روحانیان عتبات عالیات و سوریه تشریح شد.
 
حجت‌الاسلام سیدجواد مظلومی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با تشریح این سیاست‌ها، شرایط به دست آمده در سفر زیارتی عتبات عالیات و سوریه را بی‌نظیر توصیف کرد و رسیدن به سطحی از معنویت را لازمه آمادگی و بهره‌مندی از فضائل آن دانست.
 
وی در ادامه با اشاره به مشکلات سفر زیارتی عتبات عالیات، وظیفه روحانیان کاروان‌های عتبات را سنگین توصیف و اظهار کرد:‌ مهم‌ترین سختی که برای یک روحانی در این سفر اتفاق می‌افتد روبه‌رو بودن با جمعی از زائران است که انتظارات مختلفی دارند و سطح دانش آنان متفاوت است.
 
در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام نقدی مسؤول بعثه مقام معظم رهبری منطقه قم در سخنانی خواستار تعامل صحیح و هرچه بیشتر روحانیان کاروان‌های زیارتی با دفتر بعثه شد و از تشکیل پرونده عتبات برای دو هزار و 665 تن از روحانیان در منطقه قم خبر داد.
 
همچنین حجت‌الاسلام ظهیری از استادان و پژوهشگرن حوزوی به بیان مسائل فقهی در سفر زیارتی عتبات پرداخت و در محورهای واژه‌شناسی، احکام فقهی نماز مسافر سرزمین عتبات عالیات و احکام مربوط به مسجد کوفه و حائل الحسینی‌(ع) سخن گفت.
 
وی با بیان این‌که استخراج واژه عتبات عالیات حاوی نکاتی ظریف است و حکایت از یک تواضع و پرکشیدگی به پیشگاه این بزرگواران دارد، اظهار داشت: واژه عتبات جمع عتبه به معنای سختی، دشواری،‌ مصیبت، پله‌های نردبان و آستانه در است.
 
این پژوهشگر حوزوی افزود:‌ استخدام واژه عتبه حاکی از آن است که زائر بی‌حضور قلب وارد حرم مطهر امام حسین‌(ع) نشود و با پالایش نفس و جان از افکار، ‌خیالات و وابستگی‌های به دنیا وارد صحن شده و با قلبی پرکشیده به محضر آن نور مقدس شرفیاب ‌شود.
 
وی همچنین واژه حائل را به سرگردانی معنا کرد و اظهار داشت:‌ وقتی متوکل عباسی درصدد از بین بردن آثار اهل بیت‌(ع) برآمد، دستور داد با جاری کردن آب بر روی قبر مطهر حضرت امام حسین‌(ع)، اثر آن را محو کند اما آب در قبر مطهر فرو نرفت. /920/پ202/ن

ارسال نظرات