۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۲۵۲۷۸
عضو خبرگان رهبری:

ممنوعیت فعالیت روحانیان در جمهوری آذربایجان، دیکته شده از سوی اسرائیل است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اردبیل گفت: جدا کردن دین از سیاست و تلاش برای منزوی کردن دین و عالم دینی درجامعه‌، تخریب مساجد، تلاش برای ممنوعیت پخش اذان‌، ممنوع کردن فعالیت روحانیون تحصیل کرده در ایران از سیاست‌هایی دیکته شده صهیونیست‌ها است که در جمهوری آذربایجان اجرا می‌شود.
سيدحسن عاملي
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل امروز در نشست محکومان شریعت ویژه بزرگداشت شیعیان جمهوری آذربایجان به همت موسسه فرهنگی و مطالعات بین المللی آران و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی در مسجد میانه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران مناسبات بین‌المللی را وارد مرحله‌نوینی نمود که در آن منافع نامشروع آمریکا و صهیونیست‌ها با چالش مواجه شد و لذا آنان با تمام وجود تلاش کردند در مسیر حرکت اندیشه‌های انقلاب مانع ایجاد کنند که در همین راستا محاصره فکری و فیزیکی انقلاب اسلامی و ایران را طراحی کرده و حضور این قدرت‌ها در کشورهای همسایه ایران از جمله عراق‌، اقغانستان‌، کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس در همین راستاست.

وی ادامه داد‌: جمهوری آذربایجان پس از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی از جمله همسایگان ایران شد که به دلیل اشتراک مذهبی با ایران اسلامی شدیداً مورد توجه آمریکا و صهیونیست‌ها قرار گرفت و دولتمردان این کشور نیز به دلیل واهمه از نفوذ معنوی انقلاب اسلامی با آنان همراه شدند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: از بدو استقلال جمهوری آذربایجان دو سیاست موازی ایران‌ستیزی و اسلام‌ستیزی در جمهوری آذربایجان شکل گرفت و برای هر کدام از این دومقوله سناریو سازی‌های مختلفی ‌طراحی شد. وجهه همت دشمنان انقلاب اسلامی در جمهوری آذربایجان این شد که ایران را در اذهان آذری‌ها منفور کنند و برای این منظور مناقشه قره باغ را ابزار مناسبی یافتند. برخی ژنرال‌های آذری زمینه شکست آذربایجان از ارمنستان را فراهم نموده و قره‌باغ را با سفارش سیاسیون این کشور تقدیم ارمنی‌ها کرده و بعد ایران را مقصر معرفی کردند در حالی که ایران در جریان جنگ قره‌باغ از هیچ کمکی به آذربایجان دریغ نکرد. ایران بیش از 70 هزار آذری را پناه داد و افسران ایرانی که به آذریها کمک می‌کردند حتی از مقابل حیدر علی‌اف رژه رفتند که فیلم این رژه موجود است و دولت باکو نمی‌تواند آن را تکذیب کند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: با شناختی که از جوانان غیرتمند آذری دارم، اگر همین امروز دولت باکو اجازه دهد این جوانان جمهوری آذربایجان توان باز پس گیری قره باغ را دارند ، ولی متاسفانه سیاست دولت جمهوری آذربایجان عدم آزاد‌سازی قره‌باغ است تا از آن به عنوان ابزاری علیه ایران استفاده بنماید.

امام جمعه اردبیل به اظهارات برخی تحلیل‌گران آذری اشاره کرد و گفت اخیرا آقای زرتشت علیزاده از کارشناسان آذری خطاب به ارمنی‌ها گفته است: مطمن باشید تا زمانی که این حاکمیت در آذربایجان بر روی کار است قره‌باغ را از شما نخواهد گرفت.

عضو خبرگان رهبری افزود‌: همه می‌دانند روابط واقعی ترکیه‌، روسیه و آمریکا با ارمنستان چند برابر روابط ایران و ارمنستان است ولی دولت باکو فقط روابط ایران و ارمنستان را برجسته کرده و تلاش دارد ایران را عامل شکست خود در قره‌باغ معرفی کند در حالی که آمریکا حتی به صورت مستقیم به دولت خود خوانده قره‌باغ نیز کمک می‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روند تحولات جمهوری آذربایجان در بدو استقلال و برکناری ایاز مطلب‌اف از قدرت و جایگزینی ابوالفضل ائل‌چی‌بیگ به جای آن اظهار داشت‌: ائل چی‌بیگ که شخصیتی ضد ایرانی داشت صراحتا می‌گفت حاضر هستیم قره‌باغ را به ارمنی‌ها بدهیم ولی از ایران کمک نخواهیم.

وی پس از تشریح سیاست ایران‌ستیزی دولت جمهوری آذربایجان‌، گوشه‌های از سیاست اسلام‌ستیزی دولت باکو را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: جدا نمودن دین از سیاست و تلاش برای منزوی کردن دین و عالم دینی درجامعه‌، تخریب مساجد، تلاش برای ممنوعیت پخش اذان‌، ممنوع کردن فعالیت روحانیون تحصیل کرده در ایران و سپردن امورات مساجد به روحانیون درباری‌، ممنوعیت حجاب اسلامی‌، بازداشت و حبس گسترده دینداران از سیاست‌هایی دیکته شده صهیونیست‌ها است که در جمهوری آذربایجان اجرا می‌شود.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: جدا کردن عالم از مردم بدترین ظلم یک حکومت در حق ملتش است و امروز در جمهوری آذربایجان این اتفاق افتاده است و عالمان دینی از فعالیت در مساجد و نیز برگزاری آموزش‌های دینی منع شده‌اند‌.

این استاد اخلاق‌، حجاب زن در جامعه را بیرق غیرت جامعه دانست و گفت: امروز‌ه در جوامع به اصطلاح متمدن غربی کار به جایی رسیده است که برای تبلیغ حتی غذای سگ و گربه نیز از زن مایه می‌گذارند و این اوج سقوط این جوامع است. متاسفانه در کشور مسلمان جمهوری آذربایجان نیز حجاب را در مدارس ممنوع می‌کنند و در مقابل مقدمات برگزاری مسابقات یورویژن و نیز رژه همجنس‌بازان را فراهم می‌آورند که باعث شرمندگی تمام آذری‌هاست.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی به اشاره به اینکه هویت اصلی همه آذری‌های دنیا در مذهب تشیع خلاصه شده است، گفت آذری‌های کشور مختلف دنیا با بنده تماس می‌گیرند و نسبت به آماده شدن دولت باکو برای برگزاری مسابقات یورویژن اعتراض می‌کنند و ما نیز وقتی اعتراض آنها را مطرح می‌کنیم متهم به دخالت در امور داخلی آذربایجان می‌شویم در حالی که من از موضع دین صحبت می‌کنم و وظیفه روحانیت دفاع از اعتقادات دینی در تمام دنیاست.

وی همچنین افزود: ما خواهان روابط دوستانه با آذربایجان هستیم‌، ما در موضوع قره‌باغ صادقانه وارد شدیم و امروز من اعلام می‌کنم حاضر هستم با فتوای مراجع پیشاپیش لشکر آزاد سازی قره‌باغ حرکت کنم ولی متاسفانه دولت باکو با تحریک صهیونیستها در صدد تخریب روابط فیمابین می‌باشد که البته به ضرر خود آنهاست. آنها بعضا مسائل قومی را مطرح می‌کنند در حالی که بشر امروز به بلوغ فکری رسیده و تحت تاثیر مسائل این چنینی قرار نمی‌گیرد و علاوه بر آن امروز در تمام دنیا آذری‌ها به رهبری افتخار می‌کنند که آمریکا را به زانو در آورده و اوباما سه بار مجبور شده برایش نامه بنویسد‌. امروز آذری‌ها به رهبر معظم انقلاب اسلامی که با مدیریت خود موجبات بیداری اسلامی را فراهم نموده است افتخار می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در پایان تاکید کرد: ایران همواره خیر‌خواه جمهوری آذربایجان بوده است‌، ما از دیدن نابسامانی‌های معیشتی برادران و خواهران دینی خود در جمهوری آذربایجان به ویژه ساکنان شهرهای مرزی آذربایجان مکدر می‌شویم‌، ما از اینکه قره باغ در اشغال باشد و ارمنی‌ها مساجد آن منطقه را به محل نگهداری حیوان تبدیل کنند بسیار ناراحتیم‌، ما از اینکه می‌ببینیم در آذربایجان موسساتی مانند «‌خانواده در مسیر صلح جهانی‌» تاسیس شده تا غیرت مردان آذری را از آنان بگیرد ناراحت هستیم‌، ما از اینکه همجنس‌بازان بخواهند در آذربایجان رژه برگزار کنند شرمگین هستیم و امیدواریم به لطف خدا مردم مسلمان جمهوری آذربایجان به سامان برسند و مشکلاتشان پایان یابد.

وی عاملی اظهار داشت: تا آنجایی که مطلع هستم در جمهوری آذربایجان نسلی دارد، تربیت می‌شود که روزی به مقابله با این اقدامات ضد اسلامی برخواهد خواست و دولتمردان آذربایجان بهتر است از ‌سرنوشت کسانی مانند حسنی مبارک، صدام حسین عبرت بگیرند زیرا در صورتی که با دین مردم بازی کنند به سرنوشت آنان دچار خواهند شد./935/د102/س
ارسال نظرات