۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۲۴۷۷۶

گرایش مردم آذربایجان شرقی به نامزدهای مستقل و اصول‌گرا

خبرگزاری رسا ـ نتایج انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی نشان می دهد که بیشترین آرای مردم این استان به نامزدهای مستقل و اصول‌گرا بوده است.
انتخابات
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی از چند جهت مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد، انتخاباتی که نهایتا منجر به تغییر ترکیب 75 درصد نمایندگان فعلی استان شد.

بنا بر این گزارش، با اعلام نتایج قطعی انتخابات در 13 حوزه انتخابیه، 16 نماینده از 19 کرسی آذربایجان شرقی به مجلس نهم راه یافتند، بررسی لیست های مختلف احزاب و گروه های سیاسی نشان دهنده ورود 25/56 درصد منتخبان مستقل به مجلس آینده است، البته جبهه متحد اصولگرایان آذربایجان شرقی نیز با 31 درصد مجموع منتخبین از اقبال بیشتری نزد مردم برخوردار بوده است.

آمارها نشان می دهد؛ مردم حوزه های انتخابیه مرند - جلفا، سراب، میانه با دو نماینده، کلیبر- خداآفرین، بستان آباد، شبستر و بناب در مجموع به ترتیب محمد حسن نژاد، مهناز بهمنی، غلامحسین مددی و بهلول حسینی، ارسلان فتحی پور، غلامرضا نوری و علی علیلو و حجت الاسلام محمد باقری بنابی به تعداد هفت نماینده مستقل را روانه مجلس نهم کردند، البته علیرضا منادی نفر سوم حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز از جمله مستقل های مجلس نهم به شمار می رود.

بر این اساس، عباس فلاح از حوزه انتخابیه اهر - هریس، مهدی دواتگری از حوزه مراغه - عجب شیر، شهروز افخمی از ملکان، الهوردی دهقانی از ورزقان و غلامحسین شیری از حوزه انتخابیه هشترود و چاراویماق جزو لیست جبهه متحد اصولگرایان بودند که توانستند به مجلس نهم راه یابند، همچنین محمدحسین فرهنگی، نماینده فعلی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر به عنوان نفر اول این حوزه، جزو لیست جبهه متحد اصولگرایان بوده است.

نکته جالب توجه در این میان آنست که از مجموع منتخبین مجلس نهم در آذربایجان شرقی، تنها مسعود پزشکیان، وزیر سابق دولت اصلاحات و نفر دوم حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو جزو لیست اصلاح طلبان به شمار می رود.

همچنین با اتمام شمارش آرا و اعلام نتایج قطعی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 13 حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی، 75 درصد ترکیب نمایندگان استان نسبت به مجلس هشتم دگرگون شد، به طوری که از 13 حوزه انتخابیه استان و 19 کرسی آن در مجلس، منتخبان مردم در یازده حوزه انتخابیه تغییر یافت و از نظر تعداد نیز از 16 نماینده راه یافته به مجلس نهم، 12 نفر را چهره های جدید تشکیل می دهد.

لازم به توضیح است در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز فقط یک داوطلب راه یافته به دور دوم جزو نمایندگان مجلس هشتم می باشد که در خوشبینانه ترین حالت نیز در این حوزه شاهد تغییرات بیش از 33 درصدی نسبت به دوره کنونی مجلس خواهیم بود.

گفتنی است، از 19 نماینده آذربایجان شرقی در مجلس هشتم، دو نماینده از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، نماینده مرند-جلفا و شبستر برای دوره نهم ثبت نام نکردند و صلاحیت نمایندگان کنونی ملکان، ورزقان، سراب و اهر- هریس توسط شورای نگهبان تایید نشد./935/ت303/س
ارسال نظرات