حوزه علمیه نقش اساسی در تدوین مبانی معرفتی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن الویری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در نشستی تخصصی با عنوان گفتمان عقاید و اندیشه ها که شب گذشته در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، نقش حوزه های علمیه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مورد بررسی قرار داد و گفت: حوزه های علمیه با ورود به این بحث خدمات در خور توجهی را در پیشبرد این طرح می توانند ارائه دهند.
این محقق علوم اسلامی، با اشاره به اینکه مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: بیرون آمدن این مرکز از سطح یک قوه ظرفیت قانونی بزرگی را ایجاد خواهد کرد که به بهتر انجام شدن امور می انجامد.
حجت الاسلام الویری، به کار بردن پیشرفت به جای توسعه را مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: سرشت و نگاه به توسعه اقتصادی است و آنچه از این لفظ متبادر می شود توسعه اقتصادی است، از اینرو بکارگیری پیشرفت جلوی این گونه اشکالات را می گیرد.
این پژوهشگر حوزه علمیه، ادامه داد: منظور از پیشرفت حیات طیبه و بدیلی برای توسعه است که بتوانیم ادبیات دینی خود را در این حیطه وارد کنیم.
وی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مدلی برآمده از یک نظریه دانست و خاطرنشان کرد: این مدل بیانگر یک نظریه کلان است که برگرفته از نظریه های دیگری در همچون دین، هستی، انسان، جامعه، طبیعت، تاریخ و تمدن مبتنی بر آموزه های مکتب اهل بیت است.
این استاد حوزه علمیه، همچنین اضافه کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید بهره مند از یافته های جدید، برنامه پذیر، مورد وفاق نخبه ها و قابل اجرا در ایران باشد و در جهت تحقق قانون اساسی گام بردارد.
حجت الاسلام الویری، با بیان اینکه مباحث معرفتی این الگو هیچ متولی رسمی غیر از حوزه علمیه ندارد، خاطرنشان کرد: حوزه باید خود را در قسمت مبانی متمرکز کند و پرسش هایی که در مورد اسلامیت این الگو وجود دارد را پاسخگو باشد.
این محقق علوم اسلامی، همچنین اضافه کرد: حوزه های علمیه وارد عرصه های غیر تخصصی نشوند و جنبه های دیگر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را به نهادهای مربوطه واگذار کنند.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه با وحدت رویه خود می تواند کمک قابل توجهی به این مرکز داشته باشد، ابراز کرد: چون بخش دینی و مبانی اسلامی این مرکز به حوزه علمیه واگذار شده، سزاوار است یک حرف از آن خارج شود، و زیرا تعدد نظریه ها اجرای آنرا برای مجریان دشوار می کند./927 /پ202/ع