برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت میراث دینی باید بازخوانی شود
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجتالاسلام محسن الویری با اشاره به راه اندازی مر کز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دستور مقام معظم رهبری اظهار داشت: بهرهگیری از تمام ظرفیت های حوزه و دانشگاه از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری در راه اندازی این مرکز است و همانگونه که معظم له در متن حکم اعضای شورای این مرکز تصریح کرده اند هدف از تجمیع ظرفیت های حوزه و دانشگاه این است که بدین وسیله ضمن تدوین مقدمات این علوم و توسعه گفتمانی ،گفتمان الگوی اسلامی پیشرفت عمومیت پیدا کرده و به تولید علم بیانجامد.
وی با اشاره به اهمیت این موضوع افزود: اگر این الگو آنطور که مقام معظم رهبری در نظر دارند تدوین گردد برای لایه های مختلف سیاست گذاری کشور بسترهای مناسبی برای پیشرفت فراهم می شود.
کلان ترین چارچوب سیاست گذاری کشور
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت کلان ترین چارچوب سیاست گذاری کشور به حساب می آید، ادامه داد : تطبیق دادن آموزه های آسمانی با شرایط و مقتضیات زمانی واستخراج متون اسلامی متناسب با نیاز های روز و عملیاتی ساختن آنها از بایستگی هاو لوازم اجتناب ناپذیر این امر این است که باید با رویکرد واقع گرایانه به آنها پرداخت.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تاکید کرد:پیامد این نکته این است که ما در گام نخست باید افزون بر بهره گیری از قرآن وسنت همه میراث دینی خود را مورد بازخوانی قرار دهیم.
وی تصریح کرد:بازخوانی بسیاری از علوم رایج کشور از جمله دانش تفسیر ،حدیث ،علوم تاریخی و اخلاقی و شاخه های مختلف علوم عقلی سرمایه ارزشمندی جهت پیشبرد اهداف عالیه کشور دراختیار پژوهشگران و برنامه ریزان کشور قرار خواهد داد به این معنی که در تمامی این منابع نکات ارزشمندی وجود دارد که می تواند به ویژه در تدوین مبانی این الگو مورد استفاده قرار گیرد و یا در صورت باز تولید مفاهیم آنها در پرتو نیاز های یک جامعه دینی افقهایی نو برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گشوده خواهد شد.
عضو شورای پژوهشی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)به عنوان نمونه به بررسی دانش اخلاق پرداخت و ابراز داشت: هرچند در نگاه اولیه مباحث اخلاقی به ویژگی های شخصی افراد بستگی دارد اما از منظر تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مباحث اخلاقی و تربیت افرادی که بتوانند در یک جامعه توسعه یافته دینی تبدیل به یک شهروند ایدهآل گردند دارای اهمیت ویژه ای است.
بهره گیری از متون غنی اسلامی برای تدوین ویژگی های شهروند مطلوب جامعه دینی
حجه الاسلام والمسلمین دکتر الویری مفهوم متعارف اخلاق را پیراستن از رذایل و آراستن به فضایل ذکر کرد و یادآورشد: با بازخوانی مباحث اخلاقی ما می توانیم ویژگی های مورد نظر یک شهروند مطلوب را استخراج و به جامعه و شهروندان ارائه کنیم به بیان دیگر از مباحث اخلاق اسلامی می توان ویژگی های یک شهروند جامعه پیشرفته مطابق یک الگوی اسلامی را برداشت کرد.
وی با اشاره به اهمیت مباحث اخلاقی در پیشرفت جوامع بشری اذعان داشت: این بخش به قدری دارای اهمیت است که سوء برداشت ازبرخی از این مسایل در طول دوران های گذشته و در برخی جوامع مانع پیشرفت و توسعه یافتگی آنها شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان ساخت:به عنوان مثال در بیشتر کتابهای اخلاقی مانند ارشاد القلوب دیلمی عناوینی چون: پرهیز از مقام خواهی و منصب طلبی ،یاد مرگ ، ستایش گوشه نشینی و عزلت نشینی ،ورع، قناعت ،سکوت،دعا،زهد ،سادهزیستی،مداومتبرذکر،اهتمام به مستحبات،کمتر سخن گفتن و پرهیز از شهرت به چشم می خورد که درک ناصواب و برداشت نادرست از این مسائل می تواند نوعی مانع تراشی در مسیر توسعه یافتگی قلمداد شود و جالب است بدانیم برخی از پژوهشگران با تحقیقات خود در پی اثبات این ادعا بوده اند ولی باز خوانی درست این مسائل می تواندضمن معرفی چهره واقعی آنها ،عدم مغایرتشان را با توسعه یافتگی به مانشان دهد.
وی در پایان یادآورشد: همان گونه که نمونه دانش اخلاق نشان می دهد برآوردن واقعی منویات مقام معظم رهبری درباره الگوی پیشرفت یک ظرفیت بسیار بزرگ و جهت دهی موثر برای انبوهی از پژوهش های دینی جدید برای طلاب و اساتید حوزه ایجاد می کند که امیدواریم این فرصت مغتنم شمرده شود./916/د102/ع