۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۱۱۵۷۳۱
امام جمعه بندر امام خمینی:

وضعیت بالفعل حوزه های علمیه پاسخ گوی نیازهای طلاب نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بندر امام خمینی، خواستار تشکیل اتاق فکرهای راهبردی حوزه های علمیه شد و اظهار داشت: اگر توانمندی ها و اندیشه های ناب برجستگان حوزه علمیه در کنار یکدیگر قرار گیرند، به یقین زمینه های تحول در حوزه های علمیه و به تبع آن در جهان ایجاد می شود.
حجت الاسلام محمد تابش، امام جمعه بندرعباس
حجت الاسلام محمد تابش، امام جمعه بندر امام خمینی(ره)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز با اشاره به مسأله تحول در حوزه های علمیه، اظهار داشت: در شرایط کنونی حوزه های باید به گونه ای اداره شوند که فقه اسلامی و معارف دینی بتوانند حکومت بزرگ جهانی را اداره کرده و نهضت جهانی اسلام را که هم اکنون در جای جای جهان نفوذ کرده را مدیریت و اداره کند.

وی حوزه های علمیه را حوزه های علمیه باید با علم روز و وقف شدن با شرایط کنونی نیازهای معنوی مردم جهان را برآورده کنند که این مسأله جز با تحول در حوزه های علمیه امکان پذیر نیست.

وضعیت بالفعل حوزه های علمیه پاسخ گوی نیازهای طلاب نیست

وی با تأکید بر این که وضعیت بالفعل حوزه های علمیه پاسخ گوی نیازهای طلاب و روحانیان نیست، اظهار داشت: به یقین وضعیت فعلی حوزه های علمیه باید ارتقاء یافته و از این حالت منفعلانه خارج شود؛ چرا که اگر حوزه های علمیه بخواهند سردمدار خیزش های منطقه باشند باید از این وضعیت خارجح شوند، حال آنکه مشاهده می شود وضعیت کنونی حتی پاسخ گوی نیازهای طلاب و روحانیان نیست.

امام جمعه بندر امام خمینی(ره)، به شیوه های ارتقاء حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از مدیریت بالقوه و بالفعلی مدیران و اساتید حوزه های علمیه، استفاده از توان علمی شخصیت های برتر حوزه و پژوهشگران عرصه های دینی و فرهنگی، مسلح شدن طلاب به علوم جدید همانند مدیریت اجتماعی و سیاسی، بخش کوچکی از شیوه های ارتقاء حوزه های علمیه هستند.

حجت الاسلام تابش، خواستار تشکیل اتاق فکرهای راهبردی برای همه مدارس و حوزه های علمیه شد و تأکید کرد: اگر توانمندی ها و اندیشه های ناب برجستگان حوزه علمیه در کنار یکدیگر قرار گیرند، به یقین زمینه های تحول در حوزه های علمیه و به تبع آن در جهان ایجاد می شود؛ از این رو بهترین اقدام برای این مسأله تشکیل اتاق فکرهای راهبردی در مدارس و حوزه های علمیه است.

وی تحول را به معنای از بین بردن همه سنت های قدیمی رایج در حوزه های علمیه ندانست و تصریح کرد: تحول به معنای بازسازی و استفاده صحیح و مطلوب از سنت های قدیمی و کارآمد حوزه های علمیه است و این که برخی ها بیان می کنند که هدف از تحول تغییر کامل نظام حوزوی است، به طور کامل اشتباه و غلط بوده و برای مثال باید بیان کرد که مسأله مباحث آزاد با وجود این که یکی از سنت های قدیمی حوزه بوده اما با یقین می توان گفت که در حال حاضر یکی از متدهای جدید علمی و به روز دنیا است که نمی توان آن را از نظام حوزوی حذف کرد.

امام جمعه بندر امام خمینی(ره) اظهار داشت: به یقین اگر مسؤولان حوزوی شیوه های نوین علمی را همراه با شیوه های کارآمد سنتی کنند، اوضاع کنونی حوزه های علمیه با سرعت به سوی پیشرفت و ترقی تغییر می کند./9465/ت302/ص
ارسال نظرات