۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۱۵۱۵۱
آیت الله مکارم شیرازی:

تشریفات اضافی را از محاکم حذف کنید/ سرعت مجازات جلوی مفسدان و بدکاران را می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی با بیان این‌که تجدیدنظر کلی در تشکیلات و تشریفات قوه قضاییه سبب هماهنگی آن با نظام جمهوری اسلامی می‌شود، افزود: قوه قضاییه آبروی نظام و جامعه است؛ چرا که سرعت مجازات جلوی مفسدان و بدکاران را می‌گیرد و کندی مجازات سبب دلسرد شدن مردم می‌شود.
درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم درس خارج فقه آيت الله مکارم شيرازي در مسجد اعظم قم

  
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی، صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به عملکرد دستگاه قضایی کشور اشاره کرد و با بیان این‌که رییس و قضات قوه قضاییه را متهم نمی‌کند، تشریفات دستگاه قضایی کشور را فاقد کارایی لازم دانست.
 
وی با بیان این‌که اگر جرم بدی رسانه‌ای شد و همه مردم از آن با خبر شدند، منتظر اند تا مجازات را ببینند، اما چرا ماه‌ها می‌گذرد و از مجازات خبری نیست، بر اصلاح تشکیلات قوه قضاییه تأکید کرد و افزود: بارها گفته‌ام برای جرم‌هایی که روشن است، دادگاهی خارج از نوبت تشکیل و در یک هفته‌ به آن رسیدگی شود.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: زمانی که جرم مشهودی اتفاق می‌افتد، همه شاهد آن هستند، ناظران زیادی دارد و مدارک پرونده هم روشن است، وکیل باید دو سه روزه پرونده را بررسی کند، اگر هم اعتراضی دارد اعمال شود تا مردم به عملکرد قوه قضاییه ایمان پیدا کنند.
 
وی با بیان این‌که در یک پرونده‌ وقفی من را به عنوان متولی قرار داده‌اند، اما پانزده سال است به جایی نرسیده و دخالتی هم نکرده‌ام، اظهار داشت: قضات و رییس قوه قضاییه را افراد خوبی می‌دانم، اما تشکیلات قوه قضاییه که پس از حکومت اسلامی بر سر کار آمد و هنوز تشریفات فرهنگ غربی بر آن حاکم است، خراب بوده و باید این خرابی را اصلاح کرد.
 
ضرورت ایجاد تشکیلات قاضی‌پرور قوی در کنار حوزه علمیه
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین خواستار ایجاد تشکیلات قاضی‌پروری قوی در کنار حوزه علمیه شد و با تأکید بر رسیدگی فوری به مسایل حاد اجتماعی، تصریح کرد: مسایل اجتماعی حاد دارای مدارک روشن نیاز به تشریفات ندارد و باید فورا به آن رسیدگی شود تا دچار مشکل نشویم.
 
وی ایجاد تحول در نظام قضای اسلامی کشور را ضروری دانست و با بیان این‌که تجدیدنظر کلی در تشکیلات و تشریفات قوه قضاییه سبب هماهنگی آن با نظام جمهوری اسلامی می‌شود، افزود: قوه قضاییه آبروی نظام و جامعه است؛ چرا که سرعت مجازات جلوی مفسدان و بدکاران را می‌گیرد و کندی مجازات سبب دلسرد شدن مردم می‌شود.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی اطاعت از ولی امر را اطاعت از رسول و اطاعت از رسول را اطاعت از خدا عنوان کرد و افزود: هدف از ولی امر، امام معصوم‌(ع) و اطاعت از او مطلق و بی‌قید و شرط است.
 
وی با بیان این‌که برخی اولی الامر را فرماندهان لشکر عنوان می‌کنند، اطاعت از فرد جایزالخطا را صحیح ندانست و اظهار داشت: بسیاری از مسلمانان هرکسی را که به اوضاع مسلمانان مسلط شود اولی‌الامر می‌دانند که این صحیح نیست.
 
وهابیان دین اسلام را به مذهبی تبدیل کرده‌اند که عاقلان آن را نمی‌پذیرند
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به فتوای مفتیان وهابی درباره قیام‌های منطقه و کشورهای اسلامی که آن را حرام و بر خلاف اولی‌الامر اعلام کرده‌اند، گفت: اینها دین اسلام را به صورت غیرمنطقی معرفی و به مذهبی تبدیل کرده‌اند که عاقلان آن را نمی‌پذیرند.
 
وی با بیان این‌که برخی دو قید بر اولی‌الامر می‌زنند و می‌گویند اگر حاکم مرتد شود و یا جلوی نماز را بگیرد، دیگر اطاعت از او واجب نیست، گفت: مفتیان وهابی مانعی برای اطاعت از حاکمانی که خون بی‌گناهان را بی‌حساب می‌ریزند، بر اموال مسلمانان و بیت‌المال مسلط شده و به عیاشی مشغول هستند، نمی‌دانند.
 
این مرجع تقلید با اشاره به این‌که شیعیان اولی‌الامر را امامِ معصوم از خطا و گناه می‌دانند، یکی از برکات قیام‌ ملت‌های مسلمان را تفسیر حقیقی کلمه اولی‌الامر در کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: آنچه وهابیت از اسلام ابراز می‌کند اعمالی خودسرانه است.
 
وی همچنین با بیان این‌که اسلام‌ستیزی در کشور آذربایجان شتاب گرفته است و افزون بر این‌که مساجد را خراب و کتاب‌های مذهبی و رساله‌های مراجع را معدوم می‌کردند، اخیرا هم گفته‌اند که اجازه ندهید پسران و دختران محصل به مساجد بروند، گفت: دولتمردان آذربایجان شوروی در خواب غفلت هستند.
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: متأسفانه دولتمردان آذربایجان نمی‌ببینند که دنیای اسلام چه خبر است و از وضع آن عبرت نمی‌گیرند؛ اینها باید بدانند که هرگز جوانان پرشور و مردان و زنان با ایمان آذربایجان اجازه نخواهند داد این وضع ادامه پیدا کند و روزی فرا می رسد که آنان را از تخت قدرت پایان آورند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات