۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۱۱۴۳۴۸
جمعی از علمای شیعه عربستان:

هیچ کس حق ندارد شیعیان را وابسته به بیگانگان قلمداد کند

خبرگزاری رسا ـ خطبای جمعه و علمای شیعه بحرین، تشکیک در وفاداری شیعیان و وابسته خواندن آنان به بیگانگان را به شدت محکوم کردند.
علماي شيعه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، ائمه جمعه شیعه عربستان سعودی، از گسترش هجمه علیه شیعیان به شدت انتقاد و بیانیه وزارت کشور آل سعود را عامل اصلی برانگیخته شدن فتنه های مذهبی عنوان کردند.

حجت الاسلام شیخ حسین المصطفی، استاد حوزه علیمه قطیف عربستان با انتقاد از هجمه های صورت گرفته علیه شیعیان گفت: شیعیان هیچ مشکلی برای کشور به شمار نمی آیند و همیشه جزئی از بافت ملی عمومی کشور بوده اند، نباید مشکلات موجود در عربستان را به شیعیان منتسب کرد.

وی افزود: تحریم انتخابات از سوی ب90 درصد مردم نشان داد که ملت عربستان در پی تغییر وضعیت موجود هستند. دین اسلام بر لزوم وفاداری مردم به وطنشان تاکید دارد و نباید به فتنه های مذهبی که مغایر آموزه های دین است روی آورد.

شیخ المصطفی دست داشتن بیگانگان در حوادث اخیر عوامیه را به شدت رد کرد و اظهار داشت: وابسته خواندن معترضان به بیگانگان که در بیانیه وزارت کشور آمده است به هیچ وجه صحت ندارد و آنچه این حادثه را بوجود آورد بی توجه به حقوق ملت است. اعطای حقوق، برپایی عدالت و مجازات ظالمان و مفسدان به حفظ امنیت و ثبات در کشور منجر می شود و هر کشوری که احساسات شهروندان را نادیده بگیرد دچار فساد مالی و اداری خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قطیف بازداشت افراد مسن از سوی نیروهای امنیتی را به شدت محکوم کرد و ادامه داد: بازداشت افراد مسن به دلیل عدم موفقیت در بازداشت فرزندان آنها بر خلاف آموزه های دینی و قانون و اخلاق است و از شریعت جنگل نشات می گیرد.

حجت الاسلام شیخ محمد حسن الحبیب از علمای شیعه عربستان نیز با اشاره به نارضایتی ملت عربستان از وضعیت کنونی در این کشور تصریح کرد: حادثه عوامیه مشکل اصلی کشور نیست، بلکه مشکل اصلی در نادیده گرفتن حقوق همه شهروندان است و تا هنگامی که حقوق ملت به آنان بازگردانده نشود نمی توان نسبت به پایان مشکلات امیدوار بود.

وی افزود: تشکیک در وفاداری شهروندان شیعه به کشور خود به شدت احمقانه است، این چه منطقی که انسان مدافع از کشور و سرزمین خود را سرسپرده بیگانگان می نامید و فردی که پشت خود را به کشور کرده است مدافع و ملی گرا قلمداد می کنید.

شیخ الحبیب نسبت به گسترش فتنه های مذهبی هشدار داد و بیان داشت: برخی از افراد با کلماتی بسیار زننده جمعی از شهروندان را از دین و مذهب خارج می سازند، همگان باید نسبت به برنامه های فتنه انگیزانه رسانه ها هوشیار باشند تا در دام این فتنه قرار نگیرند.

حجت الاسلام شیخ فیصل العوامی از روحانیون برجسته قطیف، مطالبه حقوق را امری قانونی و شرعی توصیف کرد و گفت: دست یابی به حقوق تنها با مطالبه آن و پافشاری بر روش های مسالمت آمیز ممکن می شود، اکنون که منطقه و جهان در آستانه تحولاتی قرار گرفته است می توان از این فرصت استفاده و حقوق از دست رفته خود را مطالبه کرد و معلوم نیست آیا این فرصت گرانبها بار دیگر بوجود می آید یا نه.

وی مطالبه حقوق را تنها متعلق به شیعیان ندانست و افزود: جامعه عربستان دارای حقوقی است که از مدت ها پیش در پی تحقق آن می گردد، گرچه مقداری از این خواسته ها متعلق به شعیان است، ولی همه شهروندان این خواسته ها را مطالبه کرده و در پی دست یابی به آنها هستند.

حجت الاسلام العوامی تاکید کرد: روش های مختلفی جهت خفه ساختن این مطالبات مشروع وجود دارد که می توان از شیعی و طایفه ای جلوه دادن مطالبات و وابسته خواندن پیروان اهل بیت (ع) بیگانگان نام برد و همگان باید نسبت به این مساله هوشیار باشند و اجازه ندهند تا جنبش های عدالت خواهی آنان تحت تاثیر قرار گیرند.

حجت الاسلام شیخ عبدالکریم الحبیل، خطیب جمعه ربیعیه عربستان هم گروگان گرفتن افراد مسن جهت بازداشت فرزندان آنها را عامل اصلی بروز حوادث العوامیه ذکر کرد و تصریح کرد: درگیری میان شهروندان و نیروهای امنیتی زمانی آغاز شد که نیروهای امنیتی از دو فرد مسن را به عنوان گروگان، بازداشت کردند تا فرزندان آنها خود را به اتهام مشارکت در راهپیمایی مسالمت آمیز به پلیس معرفی کنند.

وی افزود: بازداشت کهنسالان بی گناه مغایر قانون، اسلام و آیات قرآن کریم است و حضور شدید نیروهای امنیتی در منطقه که شهرها و روستاها را به منطقه ای نظامی تبدیل کرده بودند بر عمق حادثه افزود:

حجت الاسلام الحبیل بر لزوم تحقق وعده های مسوولان تاکید کرد و اظهار داشت: انتظار شهروندان جهت تحقق مطالبات بسیار طولانی شده است و مسوولان تاکنون نتوانسته اند هیچ کدام از خواسته های ملت را برآورده سازند. دولت اگر در پی پایان دادن به اعتراضات فعلی است باید جهت تحقق این خواسته ها تلاش کند.

خطیب جمعه ربیعیه بیانیه وزارت کشور را به شدت محکوم کرد و ادامه داد: تشکیک در وفاداری و وابسته خواندن جمعی از شهروندان به بیگانگان به هیچ وجه قابل قبول نیست، ما فرزندان این سرزمین هستیم و هیچ کس حق ندارد نسبت به ملی بودن ما شک و تردید به خود راه بدهد.

وی ابراز داشت: ما همانند کسانی که به خاطر یک لقمه نان به عربستان آمده اند نیستیم و در صورتی که این کشور با تهدیدی روبرو شود فرار نخواهیم کرد، زیرا هزاران سال است که در این کشور زندگی می کنیم و عشق وطن در خون ما جریان دارد./980/ب913/گ
ارسال نظرات