۰۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۳۶۹۵
استاد حوزه و دانشگاه:

استخراج مبانی دین حداکثری از سوی حوزه های علمیه جدی گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) گفت: گاهی در حوزه های علمیه درس‌های خارج با موضوعاتی برگزار می شود که تناسبی با فضای امروز جامعه و نیازهای آن ندارد که این امر باید اصلاح شود.
حجت الاسلام گرجيان


حجت الاسلام محمد مهدی گرجیان، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مکرر نسبت به این که دانش اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد تاکید داشته اند.

وی ادامه داد: نباید دانش هایی همچون فلسفه و فقه، فقط در قالب امروز دیده شود بلکه باید نگاهی فراگیر داشته باشیم و علوم اسلامی را بسط دهیم.

وی با اظهار تاسف از نبود درس های خارج فقه حکومتی اظهار داشت: گاهی در حوزه های علمیه درس های خارج با موضوعاتی برگزار می شود که تناسبی با فضای امروز جامعه و نیازهای آن ندارد که این امر باید اصلاح شود.

این محقق حوزه علمیه اظهار داشت: ما باید در همه‌ عرصه ها، علوم را در بعد اجتماعی گسترده کنیم و حتی در دانشی همچون عرفان هم با توجه به فاکتورهای اجتماعی آن را مورد بحث و درس و نقادی قرار دهیم.

این محقق فلسفه اسلامی اظهار داشت: اگر قرار است ما حکومت دینی داشته باشیم باید به ملزومات آن هم تن دهیم و برای دین حداکثری چاره‌ای نداریم مگر این که آموزه‌های دینی را در عرصه های متعدد استخراج کنیم و به جامعه ارائه کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با تاکید بر الگوسازی بر مبنای علوم انسانی اسلامی، گفت: چرا باید بعد از سی و سه سال از پیروزی با شکوه نظام اسلامی ایران، هنوز بانک هایمان با قوانین اسلامی به صورت کامل مطابق نباشد.

وی با اشاره به اینکه در مساله بانک و بیمه هنوز نیازمند مطالعات دقیق فقهی و حقوقی و اقتصادی هستیم، گفت: در دانش هایی همچون روابط بین الملل، حقوق خصوصی، حقوق تربیتی، فقه تربیتی، فقه خانواده با خلاء های علمی روبرو هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: لازم است تا اندیشمندان اسلامی با حداقل‌های دانش های دیگر آشنا باشند؛ من نمی‌گویم که ایشان متخصص و فوق تخصص پزشکی داشته باشد، اما ادبیات آن‌ها را بداند، یعنی عروض ثمانیه و علوم دیگر را بدانند.

وی ادامه داد: به اعتقاد من ایشان باید ریاضی، فیزیک، منطق، کلام، شیمی و علوم دیگر را به حدی بدانند زیرا ندانستن این‌ها فرد را در یک زاویه تنگ قرار می‌دهد و این زاویه‌ی تنگ اصلاً به تعبیر منطقی‌ها، همان است که می‌گویند جزئی نه کاسب است و نه مکتسب.

این محقق حوزه علمیه قم، اظهار داشت: اگر ما بیایم علوم مختلف را در حد کاردانی بدانیم، و با ادبیاتش آشنا باشیم، یعنی حداقل این که بدانم گزاره‌های آن‌ها چه گزاره‌هایی است و بعد این گزاره را داخل فقه بیاورم آن موقع فقه اسلامی با موضوعات جدید پیوند می خورد.

محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ما هنوز نتوانسته ایم در داخل فقه، موضوعات را شناسایی و وارد کنیم، اظهار داشت: باید ببینیم موضوعات علوم دیگر چه به ما می‌دهند، سپس بعد از ورود گزاره ها به کار فقهی بپردازم. برای داشتن حکومت باید به ساحت‌های فردی فرد و هم ساحت‌های اجتماعی فرد بپردازیم.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تحول در حوزه‌های علمیه ، تحول در داده‌های علمی حوزه است و نه به معنای از بین بردن آن ها گفت: زیر ساخت‌های حوزه های علمیه بسیار غنی و پربار است و بر اساس همان، باید تحول صورت پذیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا که آیا آموزش های رسمی حوزه های علمیه برای مجتهد شدن طلاب در زمینه احکام حکومتی کافی است یا خبر، گفت: اگر اجتهاد به معنای قدرت بر استنباط باشد و توانایی اینکه اصول را بر فروع تفریع کند، این قدرت این گونه حاصل می شود اما سخن بر سر سیاست های برخی مراکز است که دغدغه حکومتی ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حفظ نظام از اوجب واجبات است از مطالبی است که امام خمینی(ره) بسیار بر آن تاکید داشت و این ایجباب می کند اگر هم من در مورد صلاة مطلبی بگویم، در باره صلاتی که ارتباط با حکومت دارد و حجی که ارتباط با حکومت دارد نیز بحث و بررسی کنم.

محقق حوزه علمیه قم گفت: بارها گفته‌ام که تمام این احکام برای این است که ساختار اجتماعی اصلاح شود، نه این که من بهشت بگیرم، بهشت جایی است که بعداً به من می‌دهند؛ اگر به من می‌گویند نماز بخوان، باید آدم باشم و بتوانم در اجتماع آدم باشم، در «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ» منظور از اقامه نماز، اصلاح ساختار نظام اجتماعی است.

این استاد حوزه و دانشگاه بر پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری تاکید کرد و رسالت حوزه های علمیه را در این زمینه سنگین توصیف کرد. /909/ت301/ع

ارسال نظرات