۰۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۰۹۶۳۹

یادی از سفر تاریخی ‌رهبر معظم انقلاب به تبریز

خبرگزاری رسا ـ ششم تا هشتم مرداد یادآور سفر تاریخی رهبر معظم انقلاب به دیار دلیرمردانی است که همشیه تاریخ مایه افتخار جهان تشیع بوده اند.
 حضرت آيت الله سيد علي خامنه اي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تابستان 1372 یادآور سفر تاریخی و پرشکوه رهبر عالی قدر انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای است که هر ساله خاطرات آن روزهای خوش برای مردم آذربایجان به ویژه تبریز تازه می شود.

رهبر فرزانه انقلاب طی روزهای سه شنبه پنجم تا جمعه هشتم مرداد سال 72 به شهر همیشه قهرمان و دیگر شهرها و حتی روستاهای آذربایجان شرقی سفر کردند، سفری که هنوز پس از گذشت 18 سال شیرینی خاصی در خاطرات مردم آگاه و بصیر آذربایجان داشته و دارد.

رهبر انقلاب در ابتدای نخستین سخنرانی خود برای صدها هزار نفر از مردم همیشه در صحنه و شیفته ولایت آذربایجان در استادیوم تختی(باغشمال) تبریز از خاطرات تاریخی این شهر بزرگ و تاریخی سخن گفتند و ضمن تجلیل از ستارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی، از شیخ محمد خیابانی به عنوان مرد مبارز و روحانی آزاده یاد کردند.

ایشان درباره نقش جد خویش آیت الله سیدحسین خامنه‌ای در نهضت مشروطه، فرمود: «...عالم بزرگ آن روز تبریز که جد ماست، پدر بزرگ من، مرحوم حاج سید حسین خامنه‌ای؛ که مردم به خانه این عالم می‌رفتند و درباره قضایای مشروطیت از او سؤال می‌کردند و او مردم را تشویق می‌کرد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌‌ای در تاریخ 6 مرداد 1372 و در دومین‌ روز از حضور خویش در استان آذربایجان شرقی در اجتماع صدها هزار نفری مردم تبریز، از نقش مردم مسلمان و انقلابی آذربایجان در مجاهدت‌‌‌‌های تاریخی و بزرگ ایران اسلامی تجلیل کردند.

دیدار مردم‌ تبریز با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ دو ساعت‌ و سی‌ دقیقه‌ به‌ طول‌ انجامید و طی‌ آن‌ هزاران‌ نفر از زنان و مردان دلیر این دیار در صفوفی‌ بهم‌ پیوسته‌ و با شور و شوقی‌ وصف‌ناپذیر و با سردادن شعارهای انقلابی عشق و ارادت خود را به رهبر معظم انقلاب نشان دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌‌ای علاوه بر دیدار با مردم تبریز، با مردم خامنه هم دیدار کردند، مقام‌ معظم‌ رهبری‌ که‌ مسافت‌ 75 کیلومتری‌ میان‌ تبریز و خامنه‌ را با اتومبیل‌ طی‌ کردند در بین‌ راه‌ به‌ ابراز احساسات‌ خالصانه‌ و مؤمنانه‌ اهالی‌ روستاهای‌ این‌ منطقه‌ که‌ مقدم‌ معظم‌ له‌ را با قربانی‌ کردن‌ ده ها رأس‌ گاو و گوسفند گرامی‌ داشتند، پاسخ‌ گفتند.

جمعیت‌ انبوهی‌ از مشتاقان‌ دیدار حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ از اولین‌ ساعات‌ آن روز از شهرها و روستاهای‌ دور و نزدیک‌ با پای‌ پیاده‌ وارد شهر خامنه‌ شده‌ بودند تا با شرکت‌ در مراسم‌ استقبال‌ از رهبر محبوبشان‌ بر پیوند مستحکم‌ خود با رهبر امت‌ اسلام‌ و تبعیت‌ از ولی‌ امر مسلمین‌ تأکیدی‌ دوباره‌ نمایند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ پس‌ از ورود به‌ خامنه‌ در اجتماع‌ بزرگ‌ مردم‌ این‌ منطقه‌ که‌ در استادیوم‌ ورزشی‌ این‌ شهر ترتیب‌ یافته‌ بود شرکت‌ کردند و به‌ ابراز احساسات‌ بی‌وقفه‌ آنان‌ پاسخ‌ گفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌‌ای طی این سفر در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در پادگان لشگر 21 حمزه آذربایجان نیز شرکت کردند و در سخنانی بر ایمان و لیاقت، به عنوان دو معیار پیشرفت و ارزش در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تأکید کردند.

در آخرین روز این سفر، ایشان با اساتید و فرهنگیان و ادبای آذربایجان، ملاقات داشتند و هنرمندان، شعرا، روشنفکران، سینماگران، دانشمندان و اساتید دانشگاهی را به بسیج عمومی برای مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام فراخواندند.

رهبر معظم‌ انقلاب‌ در این‌ دیدار از ایران‌ اسلامی‌ بعنوان‌ سرآمد فرهنگ‌ جهان‌ اسلام‌ نام‌ بردند و فرمودند: جایگزین‌ کردن‌ فرهنگ‌ بیگانه‌ به‌ جای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ مردم‌ و نیز حمله‌ به‌ ارزشهای‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و باورها و اعتقادات‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ دو محور اساسی‌ و مهم‌ در تهاجم‌ فرهنگی‌ دشمن‌ محسوب‌ می‌شود و برای‌ مقابله‌ با آن‌ ایجاد سنگرهای‌ فرهنگی‌ نیز بهره‌ گرفتن‌ از توان‌ تمامی‌ افراد مستعد این‌ کشور اقدامی‌ ضروری‌ است‌ زیرا مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی‌ به‌ قشر خاص‌ محدود نمی‌شود.

آنچه گذشت، مرور خاطرات شیرین مردم آذربایجان به ویژه تبریز در آن روزهای بهاری بود، امید است مردم ولایت مدار این دیار شهیدپرور بار دیگر با سفر معظم له تکرار خاطرات خوش گذشته را شاهد باشند./935/ز503/س
ارسال نظرات