۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۰۹۱۵۱
آیت الله سبحانی:

شکل‌گیری تمدن اسلامی حاصل ‌تلاش نویسندگان و پژوهشگران ‌علوم اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: این قلم بوده که ‌توانسته‌ است علم اسلام را به نسل بعدی منتقل کند؛ از این رو اگر قلم از بشر گرفته شود، تمدن متوقف خواهد شد.
حضرت آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در مراسم تقدیر از پژوهشگران سازمان اسناد و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی که صبح امروز در تالار بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، گفت: چهارده قرن قبل پیامبر خاتم(ص) نسبت به نویسندگان می‌فرمایند‌«ثَلاثُ تَخرُقُ الْحُجُبَ وَ تَنْتَهِى إلَى مَا بَیْنَ یَدَى اللهِ: صَرِیْرُ أَقْلامِ الْعُلَمَاءِ وَ وَطْىُ أَقْدامِ الُْمجَاهِدیْنَ وَ صَوْتُ مَغازِلِ الُْمحْصَنات» بدین معنا که «سه چیز است که حجاب ها را پاره مى کند و به پیشگاه عظمت خدا مى رسد: صداى گردش قلم هاى دانشمندان به هنگام نوشتن! و صداى قدم هاى مجاهدان در میدان جهاد! و صداى چرخ نخ ریسى زنان پاکدامن!».

وی اضافه کرد: اگر رسول گرامی اسلام(ص) در قرن های دوازدهم، سیزدهم و چهاردم این پیام را بدهند، از اهمیت کمتری برخوردار است؛ زیرا جهان جهان علم و دانش است، در دورانی که در مکه و مدینه 17 نفر خط نویس دارد در چنین محیطی پیام رسول خدا به نویسندگان این چنین است.

وی قلم را حافظ و نگهبان اسلام دانست و افزود: این قلم است که توانسته است علم اسلام را به نسل بعدی منتقل کند؛ از این رو اگر قلم از بشر گرفته شود، تمدن متوقف خواهد شد.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در تشریح این حدیث یادآور شد: نخستین امر اشاره به رکن فرهنگ اسلام، دوم به رکن نظامی و سوم به رکن اقتصادی اسلام اشاره دارد. در قرآن کریم سوره «نون و القم» است و خداوند به نون و قلم سوگند می خورد (به جای سوگند خوردن به ریال و دلار) در قرآن دو نوع قسم «مقسم به» و «مقسم له» وجود دارد و همچنین حدود 40 قسم وجود دارد که هر کدام یک «مقسم به» و یک «مقسم له» دارد و درک ارتباط این دو نکته خدمتی است به قرآن که باید مفسران به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی ادامه داد: در قرآن مجید به مسأله کتابت اهمیت داده شده، حتی در مسائل جزئی این چنین است؛ متأسفانه بعد از رحلت رسول خدا(ص) ضربت عظیمی که برپیکر اسلام وارد شد به واسطه جلوگیری از کتابت حدیث بود که اگر آن زمان جلوی آن گرفته می شد، هیچ‌گاه این ضربه بر پیکر اسلام وارد نمی شد.

حضرت آیت الله سبحانی ‌با اشاره به این که علمای شیعه در گذشته هنگامی که خلأیی را در جامعه می دیدند قلم به دست می‌گرفتند و کتابت می کردند، ابراز داشت: آیا باید کتاب نوشت و تحقیق کرد تا یادگار بماند، یا این که مشکلات و خلأهای موجود در ‌جامعه‌ را برطرف نمود؟ باید پژوهشگران‌، قلم روی کاغذ نگذارند‌ مگر با هدفی مقدس که خلأیی را در جامعه پر کند.

وی افزود: هدف اگر سرگرمی باشد بی هدف است و هیچ‌گاه علمای شیعه در گذشته بی هدف نبوده اند و پژوهشگران آستان قدس هم باید به صورت شبانه روزی کار کنند. 

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: مرحوم شیخ محمد تقی قمی همه مجلدات جواهر را به قاهره برد و در دارالتقریر آن را به علمای آن مکان نشان داد؛ او حتی در شب های قدر هم عبادتش قلم زدن و نوشتن بود؛ بنابر این آنچنان اثر بزرگی را پدید آورد که هر فقیهی برای اجتهاد به آن نیازمند است.

وی در پایان بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی در جلد بیستم(المیزان) می نویسد که زمان کتابت این کتاب در شب 23 رمضان است؛ و علی‌(ع) می فرمایند‌«هر مقدار رنج بکشی می توانی بر قله های معرفت دست پیدا کنی و اگر بدون زحمت بخواهی تقدیر کنی شاید ممکن نباشد».

گفتنی است، در پایان این مراسم از ده نفر از پژوهشگران برتر سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی تقدیر به عمل آمد.

قابل ذکر است، در حاشیه این مراسم نمایشگاه آثار حضرت آیت الله سبحانی به همت سازمان کتابخانه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد./968/پ202/س
ارسال نظرات