برخورد عاقلانه با جریانهای انحرافی و مدعیان دروغین

حجتالاسلام حمیدرضا بصیری، استاد دانشکده علوم حدیث و کارشناس مباحث تاریخی و اعتقادی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تأکید بر تحلیل صحیح حکمتها، آثار تربیتی، سیاسی و اعتقادی غیبت، گفت: حکمتهای اصلی غیبت بر ما نامعلوم است.
وی با بیان اینکه امتها در زمان غیبت پیامبران بزرگ الهی، ظرفیتهای اعتقادی و اخلاقی خود را نشان میدهند، یکی از بهترین فرصتهای امتحان را دوران غیبت دانست و افزود: معتقدان به وجود حضرت حجت(ع) در زمان غیبت شناخته میشوند.
این استاد دانشکده علوم حدیث با طرح این سؤال که آیا با درک حضور حضرت حاضر به تبعیت از ایشان هستیم یا برای انجام تکالیف و دستوراتی که رسیده، بودن یا نبودن امام مطرح نیست، بلکه عمل به وظیفه مهم است، گفت: منتظر واقعی رفتاری همچون اویس قرنی دارد.
وی ادامه داد: اویس قرنی در یمن زندگی میکند و لحظهای پیامبر اکرم(ص) را ندیده است، اما در زمان غیبت آن حضرت میداند که چه وظایفی را به عهده دارد و باید چگونه عمل کند؛ در حالی که عدهای در کنار پیامبر بودند و به وظیفه خود عمل نکردند.
حجتالاسلام بصیری با بیان اینکه عمل به وظایف مهمترین فلسفه غیبت و غیبت فرصت بسیار مناسبی برای امتحان انسانها است، اظهار داشت: شناخت بیشتر امام زمان(ع) در گرو توجه به مسائل متافیزیک، آینده و نجاتگر حقیقی است.
وی همچنین پیرامون فرهنگ انتظار و کیفیت آن در عصر غیبت، گفت: در هیچ فرقهای به اندازه فرقه شیعه بر مقوله انتظار تأکید نشده و هیچ دانشمندی به اندازه عالم شیعه در رابطه با ترویج انتظار تحقیق نکرده است.
این کارشناس مسائل تاریخی و اعتقادی خواستار تحقیق علمی و عملی بیشتر درباره مقوله انتظار شد و با اشاره به برخی روایات که بهترین عمل را انتظار فرج معرفی میکنند، بر شناسایی صحیح ماهیت انتظار تأکید کرد.
وی با بیان اینکه وقتی بهترین اعمال انتظار فرج است، پس سنخ و جوهره انتظار از سنخ و ماهیت عمل است، عنوان داشت: مبلغان دین سردمداران مسأله انتظار هستند و باید در تبیین ماهیت انتظار، جلودار بوده و از هرگونه افراط و تفریط در این زمینه پرهیز کنند.
حجتالاسلام بصیری برخورد عاقلانه با جریانها و اعتقادات انحرافی را ضروری دانست و با تأکید بر مبارزه با مدعیان دروغین، تصریح کرد: مبلغان دین با هوشیاری کامل و رعایت حد اعتدال، اعتقادات فکری و فرهنگی مردم را مدیریت کنند.
وی افزود: مبلغان با مراجعه به قرآن و حدیث، سیره اهل بیت(ع) و سیره علما، خط اعتدال را مشخص کنند و مراقب باشند تا افراط و تفریط سبب تطهیر صد در صد یک جریان فکری و فرهنگی یا کوبیدن آن نشود. /920/ت302/ع