۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۰۸۷۰۹
حجت الاسلام ربانی گلپایگانی :

تطبیق علائم ظهور باید اجتهادی و عالمانه باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه تاکید مکتب تشیع بر مقوله انتظار را موجب بروز آثار و فوائد بسیاری دانست و گفت: انتظار منجی فوائد سازنده ای در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد و انسان را به لحاظ معنوی رشد می دهد.
حجت الاسلام علي رباني گلپايگاني


حجت‌الاسلام علی ربانی گلپایگانی، از اساتید حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، برانگیخته شدن روح امید را یکی از آثار انتظار برشمرد و افزود: امیدوار بودن فرد تاثیر بسزایی در زندگی‌اش دارد و انتظار منجی به این روحیه تداوم می‌بخشد.

وی ادامه داد: روحیه تعهد و مسؤولیت‌پذیری نیز در شخص منتظر بالاست و انتظار، پارسامَنشی را در انسان تقویت می کند چراکه فرد منتظر سعی می کند با رهبر و منجی خویش همسو و هم سنخ شود.

این استاد حوزه با استناد به روایات، شرایط جامعه پیش از ظهور را مملو از فساد و بی عدالتی دانست و تصریح کرد: این موضوع مسؤولیت انسان در برابر ظلم و فساد و تلاش برای زمینه سازی ظهور را نمی‌کاهد. برخی می گویند اگر ما اقدام سازنده‌ای کنیم ظهور به تاخیر می افتد، این یک انحراف فکری است. انسان مومن باید در همه حال به مسؤولیت های دینی خود پایبند باشد.

حجت الاسلام ربانی گلپایگانی علائم ظهور را به دو دسته حتمی و غیر حتمی تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: برخی از این علائم در زمان ظهور بروز پیدا می کند و در برخی هم زمان مشخصی تعیین نشده است. تطبیق دادن این نشانه ها در روایات منع نشده است. بلکه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید عالمانه و مجتهدانه به آن پرداخته شود و حتی اگر کار اجتهادی هم شد باز نمی توان به طور یقینی علائم را تطبیق داد.

وی افزود: در روایات آمده که امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مجدِد دین هستند. این به آن معنا نیست که دین جدیدی خواهند آورد زیرا بنا بر اصل خاتمیت که مورد اتفاق شیعه و سنی است، امام شریعت و آیینی غیر از شریعت رسول الله نخواهند آورد. منظور این است که جمعیت شیعه جعفری نسبت به ادیان و فرق دیگر بسیار کم است و برپایی اسلام بر مبنای تشیع علوی توسط ایشان، برای دیگران دین جدیدی خواهد بود. هرچند که ممکن است برخی از احکامی که به دست ما نرسیده است برای شیعیان هم تازگی داشته باشد.

حجت الاسلام ربانی گلپایگانی با اشاره به روایتی که قیام امام را با شمشیر مطرح می کند گفت: شمشیر یک نماد و سنبل و رمزی است که بیان کننده عدم مماشات و تقیه حضرت در برابر ستمگران و کفار است و اینکه جنگ مسلحانه ای با آنها خواهند داشت. چه بسا ممکن است به عنوان نشانه شمشیر پیامبر(ص) در دست ایشان باشد ولی این دلیل نمی شود که از سلاح های مدرن استفاده نکند و با شمشیر بجنگند.

وی با بیان این مطلب که یاران امام عصر 313 نفر خواهند بود افزود: قطعا اینها گروه خاصی از یاران خواهند بود که هرکدام در سرزمینی به نمایندگی حضرت حکومت خواهند کرد، همانند مالک اشتر برای امام علی علیه السلام. آنها مدیران ارشد نظام مهدوی هستند.

این استاد حوزه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که توصیه به تبلیغ عالمانه در مباحث مهدویت کردند، گفت: باید از تبلیغ شعاری و احساسی خالی از منطق و خرد پرهیز کرد، اینها ضد تبلیغ است. در تبلیغ عملی همانطور که امام صادق علیه السلام فرمودند «مردم را به غیر از زبان و با عمل دعوت کنید» باید رفتارمان را درمحیط های مختلف بر مبنای شاخص های قرآنی و اسلامی تنظیم کنیم./928/ت301/ع

ارسال نظرات