۰۹ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۰۷۷۸۶
استاد حوزه و دانشگاه:

حوزه علمیه قم مبدع اندیشه وحدت اسلامی در جهان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که یکی از شعارهای جدی حوزه علمیه قم، اندیشه وحدت و برادری است، گفت: حوزه علمیه قم مبدع اندیشه وحدت اسلامی در جهان است.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست اعضای هیات علمی پژوهشگاه با اساتید دانشگاه UM مالزی که روز گذشته برگزار شد به بیان اهمیت حوزه علمیه قم و نقش آن در ایران اسلامی پرداخت.

وی با بیان این‌که حوزه علمیه قم یک نظام معرفتی است که سابقه‌ای هزار ساله دارد، اظهار داشت: این حوزه از نظر سیاسی و ارتباط با نظام حاکم، چهار مرحله تاریخی را پشت سر گذاشته است.

این استاد حوزه و دانشگاه از دوره نخست به عنوان دوره انزوا و گوشه‌گیری حوزه یاد کرد و گفت: شرایط تاریخی حاکمان مستبد و ضرورت‌های پرداختن به تفکر اسلامی از قرن چهارم تا دهم هجری، ضرورت عدم حضور در عرصه سیاست و قدرت را اقتضا می‌کرد.

وی با بیان این‌که از قرن دهم تا سیزدهم هجری حوزه در حاشیه سیاست مطرح بود، افزود: تجربه حضور حوزه‌های علمیه در عرصه سیاست مربوط به دوره‌ای است که حوزه‌ها نقش مستقیم رهبری سیاسی جامعه را به دست گرفتند و از آن به دوره مشروطیت یاد می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: دوره مشروطیت به سبب نداشتن تئوری حکومتی و عدم آمادگی به دست گرفتن قدرت، با مشکلاتی مواجه شد.

وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه با رفع کاستی‌ها و مشکلات نظری و عملی موفق به ارائه نظریه کامل حکومت اسلامی در ایران شدند، گفت: این حکومت تمام عیار مدرن تئوری کاملی است که همه فقهای شیعه و سنی در همه منابع گذشته مطرح کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با اشاره به طراحی و اجرای نظریه ولایت فقیه براساس مکتب و آموزه‌های متعالی اهل بیت‌(ع)، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه به عنوان پشتوانه نظری و تئوری‌پرداز نظریه ولایت فقیه، مهم‌ترین رکن حکومت اسلامی در ایران هستند.

وی با بیان این‌که حکومت اسلامی ایران که در رأس آن یک فقیه جامع‌الشرایط قرار دارد و مشروعیتش را از دین اخذ کرده است، افزود: در ایران حکومتی مستقر است که افزون بر مشروعیت دینی، دارای یک نظام مردم‌سالاری و از مقبولیت کاملاً اجتماعی برخوردار است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش نظریه‌پردازی حوزه‌های علمیه و ارتباط تنگاتنگ آن با نظام سیاسی کشور، عنوان داشت: نظام حوزوی ایران برخلاف حوزه‌های علمیه بسیاری از کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی، از نظر سازمان و ساختمان کاملاً مستقل از حکومت است.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه دارای استقلال فکری و آزاداندیشی دینی هستند و در همه زمینه‌ها براساس هویت مستقل خود عمل می‌کنند.

وی همچنین با بیان این‌که یکی از شعارهای جدی حوزه علمیه قم، اندیشه وحدت و برادری است، گفت: حوزه علمیه قم مبدع اندیشه وحدت اسلامی مطرح شده در یک قرن اخیر است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات