۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۰۷۷۲۶

سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت کتاب شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب الگوی حضور، نگاهی به سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران باوفایش منتشر شد.
دكتر بهشتي


حجت‌الاسلام علی ذوعلم، دبیر ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تأکید بر افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های فکری و تربیتی طلاب در عرصه تعلیم و تربیت، از انتشار کتاب الگوی حضور، نگاهی به سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت همزمان با سالروز شهادت این شهید بزرگوار خبر داد.

وی با بیان این‌که ارائه یک رفتار الگویی اثربخش در حوزه تعلیم و تربیت از دغدغه‌های دبیرخانه ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه بوده است، گفت: برای رسیدن به این رفتار الگویی اثربخش، سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام ذوعلم اظهار داشت: آیت‌الله شهید بهشتی از نظر مبانی نظری تعلیم و تربیت، توجه به آن روش‌ها و رویکردهای درست و دقیق تألیف دینی و همچنین در عرصه تجربه کار تربیتی و حضور در مدرسه، مدیریت و تدریس سرآمد بود.

وی ادامه داد: شهید بهشتی در زمینه تألیف کتاب درسی که یکی از عرصه‌های عمیق و اساسی محتوایی آموزش و پرورش است، در سطحی از توانمندی قرار داشت که امروز هم می‌توان از وی به عنوان الگویی برای طلاب، فضلا و روحانیان در عرصه حضور در آموزش و پرورش یاد کرد.

دبیر ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه با بیان این‌که کتاب الگوی حضور در راستای فرهنگ‌سازی و پس از بررسی‌های لازم از سوی این دبیرخانه منتشر شد، ابراز داشت: در این اثر گزارش جامعی از دیدگاه‌ها و سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرایفی که در این کتاب به آن اشاره شده و تجربه‌هایی که در مواجهه با دانش‌آموزان، فرهنگیان، مسائل و چالش‌های تربیتی در سیره شهید بهشتی بیان شده، به عنوان راهنمای محتوایی علمی می‌تواند در اختیار طلاب و فضلای جوان و علاقه‌مندی حضور در عرصه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

حجت‌الاسلام ذوعلم استفاده از این اثر ارزشمند را برای مدیران، مشاوران و مربیان آموزش و پرورش، مفید و مناسب ارزیابی کرد و گفت: اگرچه مجموعه حضور مرحوم شهید بهشتی به چهار دهه گذشته مربوط می‌شود، ‌اما همچنان نکات ظریف این دیدگاه‌ها، ‌آموزنده و الهام‌بخش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: کتاب الگوی حضور که در پانزده فصل تنظیم شده و به معرفی شخصیت آیت‌الله بهشتی می‌پردازد از سوی حسین رودسری یکی از هم‌دوره‌ای‌های این شهید به نگارش درآمده است.

مشاور وزیر در ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش در حوزه علمیه خاطرنشان کرد: روز شمار حیات نورانی شهید بهشتی در فصل نخست این اثر، مطرح شده و فصل دوم به زندگی‌نامه شهید بهشتی می‌پردازد.

وی اضافه کرد: در فصل دوم زندگی‌نامه شهید بهشتی از زبان خودش، کودکی شهید بهشتی، تحصیلات، ازدواج، پیوند مبارک طلبه و دانشجو، اعزام به آلمان، سفر به کشورهای اسلامی، تاسیس روحانیت مبارز و شهید بهشتی از منظر رهبر معظم انقلاب مطرح شده است.

حجت‌الاسلام ذوعلم افزود: فصل سوم این کتاب درباره ضرورت تشکیلات است که در آن مباحثی چون تعریف تشکیلات و تشکل به اجمال، جایگاه تشکیلات در آیینه اسلام و قرآن، ضرورت ایجاد تشکیلات از منظر شهید بهشتی، شهید بهشتی و آغاز فعالیت‌های تشکیلاتی، ویژگی‌های تشکل الهی از منظر شهید بهشتی، توصیه‌های اخلاقی شهید بهشتی به دست‌اندرکاران فعالیت‌های تشکیلاتی، آفت تشکیلات، نقش دو نمونه از راهنمایی‌های روحانیت و تشکیلات در راهپیمایی‌ها به چشم می‌خورد.

وی گفت: در فصل چهارم با عنوان مسؤولیت و نظارت روحانیت انقلابی و اصیل موضوعاتی چون مسؤولیت‌پذیری روحانیت متعهد و انقلابی و اداره کشور، نظارت روحانیت مسئول و آگاه از منظر شهید بهشتی، ضرورت حضور روحانیت در صحنه از منظر شهید بهشتی و شهید بهشتی و روحانیت آمده است.

این کارشناس تعلیم و تربیت پیرامون فصل پنجم این کتاب که با عنوان ایده‌های جدید آموزشی تنظیم شده است، گفت: در این فصل موضوعاتی از قبیل اولین مدرسه‌ای که توسط شهید بهشتی تاسیس شد، علیت تاسیس دبیرستان دین و دانش قم، تایس مدرسه حقانی، پذیرش طلاب و.... مطرح شده است.

وی ابراز داشت: نویسنده کتاب الگوی حضور در فصل ششم کتاب خود به اقدامات فرهنگی و تبلیغی شهید بهشتی پرداخته و موضوعاتی چون تشکیل جامعه روحانیت مبارز، تاسیس کانون توحید تهران، تاسیس مکتب توحید را آورده است.

حجت‌الاسلام ذوعلم با اشاره به فصل هفتم کتاب که عنوان مشارکت و تدوین و تالیف کتاب‌های درسی به خود گرفته است، گفت: شهید بهشتی و تالیف کتاب‌های درسی تعلیمات دینی، شیوه تدوین و تنظیم مباحث کتاب درسی، مفاد و محتوای تالیف، تاثیر تالیف دروس تعلیمات دینی در فکر دانش‌آموز از عنوان‌های این فصل است.

وی بیان داشت: فصل هشتم این کتاب آسیب‌های تعلیم و تربیت دینی از منظر شهید بهشتی را مدنظر قرار داده است است که آسیب‌های تعلیم و تربیت دینی در زمینه‌ها و محیط، آسیب‌های تربیت دینی در حوزه منابع و محتوا و آسیب‌های تربیت دینی در حوزه مربیان از جمله موضوع‌های آن است.

دبیر ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در فصل‌های بعدی این کتاب ویژگی‌های فردی و اجتماعی آیت‌الله شهید بهشتی، طرح علمی موسسه تحقیقاتی مسائل اسلامی، طرح علمی موسسه تحقیقاتی مسائل اسلامی، برخی دیدگاه‌های شهید بهشتی و سخنان بزرگان درباره شهید بهشتی مطرح شده است.

گفتنی است، کتاب الگوی حضور، نگاهی به سیره شهید بهشتی در عرصه تعلیم و تربیت در قطع رقعی، 360 صفحه و به قیمت پنج هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است.

علاقه‌مندان به تهیه این کارنامه جامع و کامل، می‌توانند به دبیرخانه ستاد همکاری‌ها به نشانی قم ـ خیابان دورشهر مراجعه کرده و یا با شماره 02517830042 تماس بگیرند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات