۰۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۰۵۳۸۸
حجت‌الاسلام خسروپناه:

فلسفه سینما فلسفه‌ای مضاف به یک پدیده و واقعیت است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فلسفه اسلامی تحقق یافته در جامعه اسلامی عملاً با سینما رابطه‌ای ندارد.
حجت الاسلام خسروپناه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، مدیرگروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عصر روز گذشته در نشست تخصصی رابطه فلسفه با سینما گفت: در بحث فلسفه سینما ابتدا باید مشخص کرد که فلسفه سینما از سنخ فلسفه‌های مضاف به امور است یا به علوم.
 
وی با بیان این‌که فلسفه سینما را جزو فلسفه‌های مضاف به علوم می‌دانم، افزود: هرچند فلسفه هنر از جهتی جزو فلسفه‌های مضاف به امور و از جهتی فلسفه مضاف به علوم است، اما فلسفه سینما فلسفه‌ای مضاف به یک پدیده و واقعیت است.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که بحث از فلسفه سینما یا رابطه فلسفه و سینما به میان می‌آید، دو بحث توصیفی و توصیه‌ای را باید از هم تمییز داد و مشخص کرد که فلسفه تحقق یافته با سینمای تحقق یافته رابطه‌ای دارد یا فاقد رابطه است.
 
وی با طرح این سؤال که آیا فلسفه اسلامی تحقق یافته مانند حکمت متعالیه و نوصدرایی با سینمای تحقق یافته در ایران و یا هالیوود رابطه‌ای دارد یا خیر، گفت: سینما می‌تواند پرسشی فلسفی برای فلسفه بیان کرده و آن را بالنده کند.
 
حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان این‌که تأثیر فلسفه در سینما مشاهده می‌شود، اظهار داشت: فلسفه اسلامی تحقق یافته در جامعه اسلامی عملاً با سینما رابطه‌ای ندارد، اما در فلسفه غرب تحقق یافته این تأثیر و تأثر کاملاً مشاهده می‌شود.
 
وی با طرح این ‌سؤال که ارتباط فلسفه تحقق یافته با سینمای تحقق چیست، گفت: فلسفه اسلامی می‌تواند به مرحله‌ای برسد که بر سینما تأثیر خود را بگذارد و حتی سینما این توانایی را دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: اگر فیلسوفان وارد عینیت سینما شوند و سینمای تحقق یافته را مطالعه کنند، منطقاً می‌توانند به تأثیر و تأثری در این زمینه برسند.
 
وی با بیان این‌که با نگاهی تاریخی می‌توان به رویکرد منطقی در این زمینه دست یافت، افزود: اکنون زمان آن رسیده که در زمینه فلسفه مضاف بیشتر تأمل کرده و در مقام منطق و بایسته این تأثیر و تأثر را ایجاد کنیم؛ چراکه در دنیای غرب و دنیای شرق سینما مبتنی بر یک سری مبانی فلسفی است. /920/پ202/ص

ارسال نظرات