۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۰۴۰۵۴
عضو مجلس خبرگان:

خطبه فدکیه حضرت فاطمه استیفای حق ولایت و رهبری بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) را نمونه ای بارز در دفاع آن حضرت از شأن و جایگاه ولایت دانست و گفت: ایشان در آن خطبه احیای حق ولایت را پیگیری می‌کردند.
نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري


حجت الاسلام و المسلمین سید صابر جباری، نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)، دفاع جانانه از ولایت را یکی از خصوصیات و ویژگی های بارز این بانوی نمونه اسلام برشمرد و گفت: آن حضرت در دوران کوتاه پس از رحلت پیامبر(ص) تا وفات به طرق مختلف و در مقاطع گوناگون حق ولایت امام علی(ع) را یادآور شدند و تلاش خود را در این به کار بردند.

وی، خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) را نمونه ای بارز در دفاع آن حضرت از شأن و جایگاه ولایت دانست و افزود: این خطبه تاریخی برای استماع همه جویندگان حقیقت در همه تاریخ ماندگار خواهد بود، چون حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه احیای حق ولایت را پیگیری می‌کردند و با این خطبه به دفاع از رهبری و ولایت پرداختند.

امام جمعه بهشهر با بیان این که خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) بیانگر وجود ویژگی های بی نظیر خطابه در این خطبه است، خاطرنشان کرد: تأمل در ارکان خطبه فدکیه شاخصه های تبلیغی و ویژگی های آن را مشخص خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حضرت فاطمه زهرا(س) دفاع از ولایت را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و آن را در هیچ شرایطی رها نکردند، خاطرنشان کرد: احیای حق ولایت مهم ترین مشی حضرت فاطمه زهرا(س) در مقابله مخالفان ولایت بود.

حجت الاسلام و المسلمین جباری با اشاره به این که حضرت فاطمه(س) دفاع از جایگاه ولایت را بر خود واجب می دانست، تصریح کرد: آن بانوی نمونه همواره در برابر منحرفان مسیر ولایت و امامت به طور جدی ایستادگی کرد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که حضرت فاطمه(س) در آن شرایط سخت تلاش می کرد جایگاه و حقوق اهل بیت(ع) به نحو احسن تبیین شود، تصریح کرد: امروز دفاع از حق ولایت مدار را باید از آن بانوی ارزشمند اسلام آموخت.

امام جمعه بهشهر در ادامه سخنان خود، الگوگیری از ابعاد مختلف شخصیت حضرت فاطمه(س) را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: امروز بهره گیری از الگوی فاطمی یک ضرورت مهم برای جامعه ما است که توجه به آن از سوی مراکز دینی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ابعاد مختلف شخصیت حضرت فاطمه(س) همچنان در جامعه اسلامی ناشناخته مانده است، بیان داشت: یکی از مسائلی که نسبت به آن غفلت شده، بعد علمی آن بانوی ارزشمند اسلام است که با تحلیل و بررسی دقیق خطبه فدکیه می توان به عمق آن پی برد.

وی، پرداختن به بعد علمی حضرت فاطمه(س) را یکی از مهم ترین وظیفه مبلغان و کارشناسان دینی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه تنها به یک ویژگی آن بانوی نمونه اسلام توجه شده که تأمل مناسب به خطبه آن حضرت در دفاع از ولایت بعد علمی ایشان را مشخص خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین جباری با اشاره به این که برای درک مقام معنوی و فضایل آن حضرت کافی است به روایات رسول گرامی اسلام در این خصوص مراجعه کنیم، گفت: با تأملی بر سخنان گوهر بار نبی گرامی اسلام متوجه خواهیم شد که حضرت فاطمه(س) از هر حیث نسبت به بانوان جهان برتری و الگوی زنان بعد از خود است.

امام جمعه بهشهر با بیان این که حضرت فاطمه(س) نه تنها الگوی زنان، که اسوه همه نیکان و پاکان تاریخ است، خاطرنشان کرد: بانوان باید رفتار فاطمه(س) را الگوی خود قرار دهند و آن را به فرزندان خود نیز بیاموزند، چون مقام این صدیق شهیده افضل مقام های زنان عالم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: حضرت زهرا (س) برترین زنان اهل بهشت است و ابعاد مختلف زندگی وی در خصوص رعایت عفاف، حجاب، تقوا، خانه‌داری، تربیت فرزندان و رعایت شئون همسرداری باید مورد توجه جامعه زنان و بانوان ما باشد.

حجت الاسلام و المسلمین جباری یادآور شد: این بانوی اسلام محجوب ‌ترین و عفیف ‌ترین زنان عالم بشریت بود که تلاش و زحمت در کنج خانه پدر و سپس در خانه همسر و تربیت فرزندان پاک و بزرگوار را بر هر چیزی ترجیح می‌داد.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) در دنیایی پا به عرصه وجود گذاشت که جهالت و نادانی در اوج بود چرا که به دنیا آمدن دختر زشت بود و دختران را زنده به‌گور می کردند و ایشان در آن جامعه به نام کوثر نامیده شد تا همواره در اوج باشد و مایه مباهات بشریت باشد.

امام جمعه بهشهر گفت: حضرت فاطمه(س) دارای کمالات معنوی فراوان بود که متأسفانه برخی از آنان مورد غفلت واقع شده و باید همه شخصیت زهرا(س) برای همه جوانان تبیین شود.

حجت الاسلام و المسلمین جباری با بیان این که برکات فراوانی از بانوی گرامی اسلام به بشریت رسیده است، خاطرنشان کرد: بعد همسرداری، ولایت مداری، زندگی اجتماع یو فرزند پروری حضرت فاطمه(س) از ارزش به‌سزایی برخوردار است که باید بدرستی در جامعه تبیین شود./950/ت302/ع

ارسال نظرات