۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۰۳۱۵۰
نویسنده و کارگردان سینما:‌‌

فیلم‌سازان ما از ترسیم نقش زنان تاثیرگذار واقعه عاشورا غفلت کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ یک نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: فیلم سازان ما از ترسیم نقش زنان تاثیرگذار واقعه عاشورا به ویژه حضرت زینب(س) غفلت کرده اند، در حالی که زنان به ویژه حضرت زینب(س) در این واقعه بزرگ نقش تعین کننده و سرنوشت سازی داشتند.
فیلم‌سازان ما از ترسیم نقش زنان تاثیرگذار واقعه عاشورا غفلت کرده‌اند
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از ستاد خبری سومین سوگواره لحظه های عاشورایی، پوران درخشنده افزود: حضرت زینب (س) نماد زنان تاریخ ساز، اسلام است که نقش منحصربه فردی را در حادثه کربلا ایفا کردند اما تا کنون این حضور برجسته و تعین کننده توسط فیلم سازان ما به تصویر کشیده نشده است در حالی که به اعتقاد من زندگی آن حضرت، دراماتیک و بسیار جذاب و دلنشین است.

کارگردان«خواب های دنباله دار» ادامه داد: زن هایی که در حادثه عاشورا حضور داشتند، شخصیت هایی متفاوت و دارای جایگاهی برجسته بودند که ترسیم واقعه عاشورا از نگاه آنها به عنوان یک زن، بسیار لطیف، عاطفی و انسانی است و فیلمی با این نوع نگاه می تواند با فطرت انسان ها حتی فراتر از دین و ملیت و مذهب ارتباط برقرار کند و ما باید از این جهت متاسف باشیم که چنین آثاری هنوز در کشور اسلامی ما ساخته نشده است.

این بانوی فیلم ساز ایرانی با بیان این که حتی در اثر برجسته ای مثل مختارنامه نیز نقش زنان آن چنان که شایسته است به تصویر کشیده نشده ، اظهار داشت: شخصیت های زن این سریال نیز با واقعیت فاصله بسیار دارند و ما آنها را بیشتر از طریق گریم و لباس می شناسیم نه نقش و حضور تاثیر گذاری که در حوادث دارند.

کارگردان«شمعی در باد» افزود: زنان در واقعه عاشورا در متن حوادث حضور پر رنگ داشته اند اما در فیلم های تاریخی ما که درباره عاشورا ساخته شده این حضور تاثیرگذار به چشم نمی خورد.

درخشنده از سریال«شب دهم» ساخته حسن فتحی به عنوان اثری تاثیرگذار درباره واقعه عاشورا نام برد و یادآور شد: این اثر به دلیل آن که به زبان روز ساخته شده بود توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند، علاوه بر آن که نقش زنان در این سریال خوب ترسیم شده بود.

این کارگردان سینما و تلویزیون هم چنین به ارایه دیدگاه خود درباره نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه پرداخت و تصریح کرد: من معتقدم نشان دادن چهره ایشان در سریال مختارنامه باعث می شود مخاطبان به لحاظ درونی ارتباط نزدیک تری با حضرت پیدا کنند و این شخصیت باورپذیر جلوه کند.

کارگردان«پرنده کوچک خوشبختی» ادامه داد: اگر بازیگری که نقش حضرت عباس(ع) را ایفا می کند درست و آگاهانه انتخاب شده باشد و دکوپاژ و نحوه فیلم برداری و نوع بازی و... حساب شده و دقیق باشد و بازیگر ایفاگر نقش حضرت، بتواند ویژگی های معنوی ایشان را به تصویر بکشد، نشان دادن مستقیم چهره حضرت عباس(ع) به درک بهتر مخاطب از این شخصیت بزرگ تاریخ تشیع کمک می کند و به اعتقاد من نوع کارگردانی ، انتخاب درست بازیگر، زاویه دوربین و ... مهم تر از نشان دادن چهره است.

درخشنده اظهار داشت: اگر این قواعد به درستی رعایت شود نشان دادن چهره حضرت اباالفضل(ع) نه تنها خللی در باور مخاطبان ایجاد نمی کند بلکه آن را تقویت نیزمی کند به ویژه آن که ما به الگو بودن چنین شخصیت هایی در همه زمانها و برای همه انسانها اعتقاد داریم.

گفتنی است سومین سوگواره لحظه های عاشورایی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در رشته های عکس،فیلم و فیلم نامه ،خرداد ماه جاری در مشهد برگزار می شود./930/د102/س
ارسال نظرات