۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۰۲۶۸۲

دومین کنگره بین‌المللی شهیدین در لبنان برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ دومین کنگره بین المللی شهیدین( شهید اول و ثانی) روز دوشنبه 9 خرداد در کشور لبنان برگزار می شود.
حجت الاسلام حسن بغدادي كنگره شهيدين
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن بغدادی، دبیر دومین کنگره بین المللی شهیدین در این زمینه گفت: بیش از 35 مقاله تاکنون از کشورهای مختلف ایران، عراق، سوریه، الجزایر، لبنان و سایر کشورهای اسلامی به دبیرخانه این کنگره ارسال و مورد تایید قرار گرفتند.

حجت الاسلام بغدادی افزود: محور اصلی این مقالات در این کنگره در زمینه مطالعات علمی، وحدت اسلامی، زندگی نامه، جنبه های علمی خصوصا ادبیاتی شهیدین، فقه و اصول بوده است.

وی افزود: در اولین کنگره شهیدین که در یک سال و نیم گذشته در قم برگزار شده بیشتر به جنبه های علمی شهیدین پرداخته شده است و در بعد سیاسی و وحدوی آنها کمتر توجه شده است بنابراین ما در دومین کنگره روی محورهای سیاسی و تقریبی شهیدین نیز تاکید خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مراسم افتتاحیه این کنفرانس شخصیت های برجسته لنبان از جمله رییس مجلس این کشور سخنرانی خواهند کرد. وی ادامه داد: برخی از علما و شخصیت های ایران نیز برای حضور در این کنگره بین المللی به کشور لبنان دعوت شده اند.
حجت الاسلام حسن بغدادی یادآورشد: با توجه به شرایط حساس جهان اسلام، در این کنگره ما روی مساله وحدت جهان اسلام و نگاه شهیدین به مساله تقریب تاکید فراوانی داریم.

شهید اول محمدبن مکی ابن احمد عاملی نبطی جزینی که در سال 734 ه.ق در لبنان چشم به جهان گشوده است و در سال 786 ه.ق بدست متعصبان به شهادت رسید و شهید ثانی زینالدین بن علی ابن احمد جبعی عاملی در سال 911 ه.ق در لبنان متولد و در سال 966 ه. ق بدست متحجران کوردل به شهادت رسید.

آثار این دو شهید بویژه کتاب "لمعه" شهید اول و کتاب "شرح لمعه" شهید ثانی همچنان در حوزههای علمیه جهان تشیع تدریس میشود و اگر چه این دو شخصیت لبنانی هستند ولی در ایران، عراق و برخی کشورهای دیگر از درجه ارزش و اعتبار بالایی برخوردار می باشند. /901/د102/ص
ارسال نظرات